a a

Rakennustyömaista viis – pyörän selkään siis!

Julkaistu 15.5.2018 15.05

Tampereen keskustassa on rakennustyömaita siellä täällä, mutta polkupyörä on silti ylivertainen kulkuneuvo kaupungissa. Pyöräily on nopeaa, energiatehokasta, saastuttamatonta ja edistää pyöräilijän terveyttä. Se on myös turvallista, kunhan kaikki noudattavat liikennesääntöjä ja hallitsevat tilannenopeuden.

Pyöräilyseura Kaupin Kanuunat järjesti toukokuussa 2018 valtakunnallisella pyöräilyviikolla kaupunkiajokoulutuksen, jossa kerrattiin liikennesääntöjä ja ajettiin opastettu lenkki Tampereen keskustassa pyöräilyseuran jäsenten Timo Lampilan ja Reijo Kupiaisen johdolla.

Muutaman kilometrin pituinen koulutuslenkki alkoi Laikunlavalta ja päättyi samaan paikkaan. Sen aikana kävi selvästi ilmi, että autoilijoiden asenteet pyöräilijöitä kohtaan ovat muuttuneet entistä myönteisemmiksi.

– Mitä enemmän pyöräilijöitä on katukuvassa, sitä turvallisempaa pyöräily on. Toisinaan pyöräilijät päästetään tien yli kohdissa, joissa autoilijalla olisi etuajo-oikeus. Tämä ei ole kuitenkaan tavoite, sillä säännöistä poikkeaminen ei edistä turvallisuutta, Lampila sanoo.

Vaaratilanteita aiheuttavat säännöllisesti esimerkiksi pyörätien jatkeen väistämissääntöjen rikkominen ja jalkakäytävillä vasten sääntöjä pyöräily. Myös pyörätiellä poukkoilevat kävelijät ja pyörätielle parkkeeratut autot heikentävät osaltaan liikenneturvallisuutta.

kuva: Pyöräilijät kaupunkiajokoulutuksessa pyöräilyviikolla 2018
Kaupin Kanuunojen perustajajäsen, kunniapuheenjohtaja Timo Lampila ohjeistaa, että yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävällä pyöräilijä saa ohittaa samaan suuntaan tietä kävelevät jalankulkijat ja toiset pyöräilijät ainoastaan vasemmalta puolelta.

Liikenneturvallisuus on kaikkien vastuulla

Tuomiokirkonkatua Stockmannilta päin pyöräillessä Lampila pyysi kiinnittämään huomiota Rongankadun risteyksessä olevaan kärkikolmioon, joka merkitsee väistämisvelvollisuutta myös Rongankatua halkovan pysäköintialueen jälkeisellä ajoradalla ja kevyen liikenteen väylällä.

– Epäselvyyden välttämiseksi pysäköintialueen jälkeen voisi olla toinen kärkikolmio paikallaan, hän sanoo.

Etenkin keskustassa pyöräillessä pitää ennakoida liikennettä sekä havainnoida liikennemerkkejä ja tiemerkintöjä jatkuvasti. Matkan varrelle saattaa osua niin pyörätietä, pyöräkaistaa, ajorataa kuin kävelykatuakin.

– Kun pyöräilijä siirtyy tietyypistä toiselle, hän on aina väistämisvelvollinen. Näissä tilanteissa kannattaa olla erityisen varovainen, Lampila muistuttaa.

Pyöräilijä on velvollinen pitämään huolta siitä, että oma ajopeli on moitteettomassa kunnossa. Tärkeintä on, että jarrut toimivat. Pyörässä tulee olla heijastimet, valot ja soittokello kanssaliikkujien varoittamiseksi.

– Kellon käyttö tuo ennakoitavuutta liikenteeseen, joten rimpauttelua ei kannata arkailla.

Kaupungin vastuulla ovat puolestaan pyörätieverkoston kehittäminen ja kunnossapito. Koulutuslenkillä havaittiin, että Tampereen valtatiellä rautatien alittavassa tunnelissa oli edelleen runsaasti talven jäljiltä siivoamatonta hiekoitussepeliä, joka teki kuivasta tiestä liukkaan ajaa. Routavauriotkin aiheuttavat keväisin harmia fillarikansalle.

kuva: Pyöräilijöitä Åkerlundinkadulla
Åkerlundinkadulla pyörätie ja jalkakäytävä on erotettu toisistaan tiemateriaaleilla. Useimmiten rinnakkaisten väylien välissä on valkoinen viiva, kuten esimerkiksi Rongankadulla ja Sammonkadulla.

Pyöräilyn suosio nousuun pyöräteiden laadulla

Pyöräily on mielekästä, kun eteneminen on ennustettavaa, väylät ovat jatkuvia ja opasteet kohdallaan.
– Olisi hienoa, ettei pyöräilijän tarvitsisi pysähtyä miettimään risteykseen, että mihin tästä voi seuraavaksi ajaa. Esimerkiksi rakennustyömaiden takia muuttuneiden pyöräväylien kiertotiet pitäisi opastaa riittävän aikaisin, Reijo Kupiainen sanoo.

Tampereen kaupunkiseudun pyöräilyn ja kehittämisohjelman tavoitteena on kasvattaa joukkoliikenteen, kävelyn ja pyöräilyn yhteinen kulkutapaosuus 40 prosentista 50–60 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä.

Kupiainen ja Lampila ovat tyytyväisiä siihen, että kaupungissa on paljon pyörätieverkoston kehityshakkeita meneillään.

Lampila toivoo, että kaupunkiin saataisiin pyöräilyasiamies, joka edistäisi ja valvoisi kevyen liikenteen kehittämistä sekä tavoitteiden toteutumista. Pyöräteissä on joissakin paikoissa rakennusteknisesti toivomisen varaa.

– Esimerkiksi Paasikivenkadun kallistukset on toteutettu siten, että vesi valuu pyörätielle ja jäätyy pakkasella tien pinnalle, Lampila huomauttaa.

–Pyöräteiden erottaminen jalkakäytävistä, yksisuuntaiset pyörätiet ja riittävä määrä turvallisen säilytyksen mahdollistavia pyöräparkkeja lisäävät pyöräilyn suosiota ja turvallisuutta, Kupiainen sanoo.

kuva:Liikennejärjestelyjä raitiotietyömaalla Sammonkadulla
Muun muassa Kalevassa raitiotietyömaista aiheutuvat kevyen liikenteen väylien muutokset on merkitty ilmoitustauluihin, jotka helpottavat pyöräilijän ja jalankulkijan arkea.

Teksti Päivi Pajula

Kuvat Päivi Pajula


Jaa: