Hae
Valikko
a a

Lapsiperheiden neuvontasivusto – tätä on odotettu!

Julkaistu 13.9.2017 12.57

Tampereen kaupunki on avannut lapsiperheiden neuvontasivuston, joka tarjoaa sujuvan ja käytännöllisen tien niin kaupungin, yritysten kuin järjestöjenkin palveluihin. Sivustosta toivotaan palautetta kaikilta käyttäjiltä, jotta siitä voidaan muokata entistä toimivampi.

Tampereen Perheiden talon palveluohjaaja Kirsi Koponen tietää kertoa, että lapsiperheiden neuvontasivusto on toivottu juttu. Tampereella on ennenkin mietitty useaan otteeseen, miten perheiden palvelut saataisiin samaan osoitteeseen. Nyt tampereenpalvelut.fi näyttäisi olevan kelpo ehdokas toiveiden toteuttajaksi.

– Sivusto palvelee sekä työntekijää että asukasta, sillä tieto on kaikille yhtäläisesti avoinna. Asukas voi etsiä tarvitsemansa tiedot itse tai työntekijän avustuksella, Koponen sanoo.

Tuija Hyytiäinen seisoo huoneessa tietokonetta kannatellen
Lapsiperheiden neuvontasivusto on tehty käyttäjien toiveiden mukaiseksi: kaikki palvelut samassa osoitteessa perheiden elämäntilanteiden mukaan järjestettyinä. Käyttäjätoiveita kyseltiin muun muassa Perheiden talon kävijöiltä. Tuija Hyytiäinen on ollut mukana talolla kokoontuvassa nepsy-lasten vanhempien tukiryhmässä.

Tamperelainen Tuija Hyytiäinen osallistui sivustohankkeen alkuvaiheessa käyttäjien tarpeita kartoittaneeseen tutkimushaastatteluun ja lupasi tutustua tätä juttua varten myös itse sivustoon. Hän aloittaa kohdentamalla palvelua omalle perheelleen sopivaksi ja klikkailee tarjontaan mukaan yläkouluikäisille, itsenäistyville nuorille ja heidän vanhemmilleen tarkoitetut osiot.

– Pidän siitä, että voin valita heti aluksi itseäni koskevat asiat ja näkymä päivittyy sen mukaan nopeasti. Myös palvelussa oleva kartta on hyvä idea, Hyytiäinen sanoo.

Kartta käyttäjän apuna

Sivuston kartalta näkee havainnollisesti, mitä palveluja on omalla alueella tai esimerkiksi itselle sopivien kulkureittien varrella. Osoitteen perusteella voi tarkistaa vaikkapa sen, missä sijaitsevat lähimmät päiväkodit tai onko kävelymatkan päässä sopivia harrastusmahdollisuuksia.

– Onhan se kätevää, jos kartalla näkyvät esimerkiksi valitun alueen kaikki päivähoitomahdollisuudet ja saman tien myös selkeät hakuohjeet niin, että kuntalainen löytää sieltä polun palvelujen pariin, Koponen sanoo.

Sekä Koponen että Hyytiäinen kiinnittävät huomiota siihen, että sivustolle tarvitaan vielä runsaasti lisää sisältöä. Kaupungin palvelut ovat jo alkuvaiheessa hyvin edustettuina, mutta yritysten ja järjestöjen tarjontaa kaivataan lisää.

– Kolmannelle sektorille tällainen nettipalvelu olisi erityisen hyvä paikka olla esillä. Järjestöt tuottavat paljon tärkeitä palveluja, mutta niillä on usein niukasti rahaa markkinointiin. Olisi todella kätevää, jos nämä palvelut saataisiin kaikki yhden napin taakse, Hyytiäinen pohtii.

– Kolmannella sektorilla tapahtuu, ja sieltä tulee aina vastaan uusia työmuotoja. Minulle olisi jo työnkin puolesta hyötyä siitä, että koko tarjonta olisi esillä samassa osoitteessa, Koponen toteaa.

Yrityksiä ja järjestöjä kannustetaan mukaan palveluun

Niin järjestöille kuin yrityksillekin lapsiperheiden neuvontasivusto antaa mahdollisuuden esitellä toimintaansa ja hankkia uusia asiakkaita. Sivustolla esitellyt kaupungin palvelut saavat tyypillisesti liikkeelle suuria kävijämääriä, sillä niitä käyttävät kaikki lapsiperheet eri elämänvaiheissaan.

– Yhtenä sivuston ajatuksena onkin antaa yrityksille ja järjestöille vetoapua palveluviestinnässä, ja näkyvyys sivuilla on niille ilmaista, sanoo 6Aika Avoin osallisuus ja asiakkuus -projektin projektipäällikkö Outi Vasara.

Tietojen saaminen sivustolle vaatii järjestöiltä ja yrityksiltä jonkin verran vaivannäköä, mutta kaupunki auttaa käytännön kysymyksissä kaikkia sivustolle liittyviä. Marraskuun loppuun asti jatkuvassa testivaiheessa sivustojen kehittäjät pystyvät myös reagoimaan nopeasti yritysten ja järjestöjen kehittämisideoihin.

– Jos siis sivustolle mukaan tuleva toimija keksii vaikkapa keinon, jolla hänen palvelunsa saataisiin paremmin esille, meillä on mahdollisuus kokeilla sitä nopeasti, Vasara kertoo.

Netistä on tullut koko ajan merkittävämpi tietolähde. Verkkoa voi selailla silloin, kun itselle parhaiten sopii ja siellä, missä sattuu sopivasti olemaan.

– Lapsiperheissä tämä on usein erityisen tärkeää, kun tekemistä on muutenkin paljon. Tietoa palveluista pitää olla vaivattomasti saatavilla, ja se on ollut tämän tampereenpalvelut.fi-sivuston suunnittelun lähtökohta, Vasara sanoo.

Faktalaatikko

tampereenpalvelut.fi

  • Lapsiperheiden neuvontasivustoa kehittää 6Aika Avoin osallisuus ja asiakkuus -projekti.
  • Työ aloitettiin kysymällä kuntalaisilta, millainen heidän mielestään olisi hyvä lapsiperheiden verkkopalvelu.
  • Sivustoa on suunniteltu yhteistyössä myös palvelujen tuottajien ja asiakaspalveluiden henkilöstön kanssa.
  • Syyskuussa yleisölle avatun sivuston testivaihe jatkuu marraskuun loppuun saakka, sen jälkeen sisältöä kehitetään ja monipuolistetaan saadun palautteen perusteella.

Lisätietoja:
6Aika AOA -hanke
Outi Vasara
040 806 3548
outi.vasara(at)tampere.fi

Elina Tervi
040 486 7652
elina.tervi(at)tampere.fi


Teksti Päivi Stenroos

Kuvat Hanna Leppänen


Jaa: