Siirry sisältöön

Tavoitteena esteetön raitiotie, josta hyötyvät kaikki

Julkaistu 31.3.2016 11.10

Raitiotie on oiva kulkuväline kiireisille työssäkäyville, jotka voivat matkustaa sillä mukavasti, luottaa aikatauluihin ja hyödyntää matka-ajan tehokkaasti älylaitteitaan käyttäen. Raitiotie vähentää myös stressiä lapsiperheissä aamuisin, kun vanhemmat tietävät lastenvaunujen mahtuvan tilaviin raitiovaunuihin ja jos aamutoimet venyvät, niin seuraava raitiovaunu tulee jo muutaman minuutin kuluttua. Kuitenkin ehkä eniten raitiotiestä iloitsevat erilailla toimintaesteiset matkustajat.

Pyörätuolilla junaan
 

Meidän kaikkien liikkuminen vaikeutuu joskus, joten on jokaiselle eduksi, että Tampereen raitiotie rakennetaan alusta lähtien esteettömäksi. Esteettömyys ja saavutettavuus ovat kaupungin ehdottomia tavoitteita raitiotien suunnittelulle. Raitiotien suunnittelijat tekevät yhteistyötä muun muassa vammais- ja vanhusneuvostojen ja Tampereen vammais- ja esteettömyysasiamiehen kanssa, jotta esteettömyys tulee huomioiduksi eri näkökulmista.

Esteettömyys koskee hyvin monenlaisia rakennelmia ja järjestelmiä. Raitiovaunut ovat tilavia ja ovet aukeavat leveästi jo perusolettamukseltaan. Mutta se ei riitä. Raitiovaunujen sisustan värien on oltava selkeitä, jotta eri kohdat kuten ovet, penkit, tukitangot ja ovenavausnapit erottuvat. Isojen ikkunoiden valo tai valaistus ei saa häikäistä, kuulutukset auttavat huonosti näkeviä, mutta myös muitakin esimerkiksi talven pimeydessä, opaskoirille on löydyttävä tilaa ja maksamisen on onnistuttava niin apuvälineiden käyttäjiltä kuin lapsiltakin.

Pysäkit on suunniteltava huolella

Esteettömyys ei kuitenkaan koske vain vaunuja, vaan myös pysäkkejä, niiden ympäristöjä ja kunnossapitoa. Pysäkkien tilat on suunniteltava tarkkaan, jotta niistä löytyy tarpeelliset kaiteet, opastavat ja varoittavat merkinnät, selkeät aikataulunäytöt ja hyvä valaistus. Sisäänmenossa pysäkiltä raitiovaunuun ei saisi olla tasoeroa, myös vaakasuuntaisen raon vaunun ja laiturin välillä tulisi olla mahdollisimman pieni, enintään kolme senttiä.

Vaikka itse raitiovaunut ja pysäkit olisivat esteettömiä, niin ne ovat lapsiperheiden ja toimintaesteisten saavuttamattomissa, jollei myös pysäkkien ympäristö ole esteetön. Reitit pysäkeille ja luiskat niille on suunniteltava aivan yhtä huolellisesti niin, että toimintaesteiset pystyvät kulkemaan itsenäisesti. Pysäkkien läheltä on löydyttävä parkkipaikat saattoliikenteelle ja polkupyörille. Raiteiden ylityksen on onnistuttava pyörätuolilla, lastenvaunuilla ja korkokengillä. Esteetön kulku on huomioitava kehitettäessä radan lähiympäristön jalkakäytäviä ja suojateitä.

Raitiotie tuo vapautta liikkumiseen

Vammaisneuvoston esteettömyystyöryhmän puheenjohtaja Toivo Enqvist odottaa jo innolla raitiotien tuloa Tampereelle ja pääsyä koekäyttämään valittua vaunumallia. Hän on ulkomaanmatkoillaan todennut raitiovaunujen soveltuvan hyvin pyörätuolilla liikkuvalle. Hänelle raitiotien tulo merkitsee aivan uudenlaista vapautta liikkumiseen, kun sitä nyt on harkittava tarkkaan rajallisten taksiseteleiden ja avustajan työtuntien mukaan.

Raitiotiepysäkkien talvikunnossapito huolettaa kuitenkin Enqvistiä.
Jos talvisin pysäkkien auraus tai sulanapito ei toimi kunnolla tai reiteistä pysäkeille tulee liukkaita ja lumipaakkuisia, niin matkustaminen tyssää siihen.

Enqvist on katsellut internetistä talvisia videoita Saksan ja Itävallan raitiotiestä ja uskoo vakaasti, että Tampereellakin toimivat konstit talvikunnossapitoon löytyvät.

Raitiotien vuorotiheys on myös tärkeää, sillä aina ei pääse liikkumaan yhtä nopeasti, joten on hyvä tietää että seuraava raitiovaunu tulee pian.

Palvelut löytyvät raitiotiereittien varrelta

Vaihdon raitiovaunusta toiseen tai bussiin on oltava samoin sujuvaa.
– Raitiotien käyttöä helpottaisi paljon, jos vaunut pysähtyisivät aina samalle kohtaa pysäkeillä. Osaisi olla oikeassa paikassa odottamassa raitiovaunun tuloa ja pääsisi nopeasti sisään, sanoo Toivo Enqvist.

Sitä, että raitiotien reitti kulkee keskussairaalalle, pitävät hyvänä sekä Enqvist että vammais- ja esteettömyysasiamies Jukka Kaukola. Muutenkin Enqvist ja Kaukola ovat tyytyväisiä suunniteltuihin raitotien reitteihin. Niiden varrelta löytyvät paitsi terveyspalveluja, niin myös runsaasti muitakin palveluita, virastoja, kauppoja, kahviloita, kirjastoja, teattereita, uimahalleja ja kouluja, joissa on toimintaa aamusta iltaan.

Kaukola tähdentää keskustan rauhoittumisen merkitystä raitiotien tulon myötä.
– Liikennevälineiden määrä ja melu vähenevät. Se helpottaa monien asioimista keskustassa ja parantaa kaikkien tamperelaisten viihtyisyyttä, sanoo Kaukola.

Esteettömyysnäkökulmasta tässäkin on kuitenkin pohdittavaa. Kuinka varsinkin huonommin kuulevat huomaavat hiljaisen raitiovaunun lähestymisen. Mutta siihenkin löytyy varmasti yhteistyöllä ratkaisu, kun raitiovaunujen ulkoasua päästään miettimään.

Pyörätuolilla junaan
Toivo Enqvist on testannut erilaisten liikennevälineitten sopivuutta toimintaesteisille.

Teksti Eija Jokinen