Siirry sisältöön Siirry suoraan hakuun

Osallistumispäivässä ideoitiin keskustan kaupungin palveluja

Julkaistu 22.9.2015 12.12

Keskustan palvelualueen kaupungin palveluja ideoitiin urakalla keskiviikkona 16.9.2015 Työväenmuseo Werstaan Galleria Bertelissä. Ensin iltapäivällä vuorossa olivat kaupungin henkilöstö ja yhdistykset, illansuussa ajatuksiaan pääsivät kertomaan kuntalaiset.

Osallistumispäivän työpajojen tarkoituksena oli ajatella keskustan alueen palveluja ja tiloja uudella tavalla ja unohtaa hetkeksi niin palvelujen kuin organisaatioiden rajat. Asioiden uudelleen ajattelu kiinnosti ilahduttavan montaa kaupungin työntekijää. Mukana työpajoissa oli lisäksi useita yhdistysten ja joitakin yritysten edustajia. Sen sijaan kuntalaisten vähäinen määrä oli pienoinen pettymys.

Iltapäivän aikana kohtasivat monet ideat ja ajatukset, jotka jalostuessaan voivat parantaa kuntalaisten palveluita. Esimerkiksi ideoita sukupolvien väliselle yhteistyölle syntyi hetkessä, kun ikäihmisten parissa työskentelevä työntekijä tapasi Tampereen seudun ammattiopisto Tredun väkeä.

Palveluita seuraavaksi kymmeneksi vuodeksi

Kuntaisten työpajan avasi tilaajajohtaja Kari Hakari. Hän kertoi osanottajille, mistä palvelumallityössä on kysymys ja mitä sillä tavoitellaan.

– Palveluita suunnitellaan yhdessä asukkaiden kanssa asiakaslähtöisesti. Alueelliset monipuoliset palvelukeskittymät toimivat alueiden identiteetin luojina ja voivat olla erilaisia eri alueilla. Kun monituottajamalli moninaistuu, on tärkeää tunnistaa asiakkaan palvelukokonaisuus ja miten asiakas siirtyy palvelusta toiseen. Lisäksi sähköiset palvelut ovat jatkossa yhä olennaisempi osa palveluita, kertoi Hakari.

Keskustan alueella asuu nyt noin 65 000 asukasta, ja on arvioitu että määrä lisääntyy kymmenellä tuhannella tulevan kymmenen vuoden aikana.

– Nyt suunnitellaan palveluita seuraavaksi kymmeneksi vuodeksi, totesikin Hakari.

Toivelistalla asiakaspalveluchattia, lisää tiedotusta palveluista sekä yhteistyötä yli sukupolvien

Työpajassa ihmiset saivat vapaasti kierrellä eri pisteillä. Mallia pidettiin hyvänä ja päivän päätteeksi suunnittelijoiden pöydille jäikin hyviä ideoita, joita voi lähteä kehittämään. Työpajassa toivottiin muun muassa tietoa matalan kynnyksen palveluista, kohtaamispaikkoja nuorille, verkostoa, josta löytyisi yhdistysten ja muiden toimijoiden tiedot, asiakaspalveluchattia sekä helposti saavutettavaa digitaalista palvelua verkkosivujen rinnalle.

Keskitetyn asiakasneuvonnan pisteellä päivystänyt projektisuunnittelija Outi Nokkonen kertoi yhdistyksiltä tulleen ideoita tarpeista, joita hän ei aiemmin ollut tullut edes ajatelleeksi. Esimerkiksi viriteltiin ideaa kaupunkiseudun yhteisestä järjestöjen strategiasta, jotta ei tehtäisi päällekkäistä työtä ja toisaalta palveluihin ei jäisi aukkoja.

Yhdellä pisteellä taas suunniteltiin nuorten keskitettyjä palveluja, jolle nähtiin olevan paljon tarvetta, mutta samalla muistuteltiin, että sähköisten palveluiden lisäksi tarvitaan ehdottomasti myös kasvokkain opastusta aikuisilta. Uuden Tammelan lähitorin (Tammelakeskus), Sampolan ja Työväenopiston pisteellä työpajassa puolestaan nousi idea eri-ikäisten kohtauspaikasta, jossa olisi kaiken ikäisille tekemistä ja samalla vanhemmilta sukupolvilta siirtyisi esimerkiksi perinnetietoa nuoremmille.

Tällä hetkellä keskustassa on runsaasti palveluita. Työpajassa heitettiin ilmaan kysymys siitä, olisivatko keskustan palvelut paremmin tavoitettavissa, jos ne kerättäisiin muiden kaupungin alueiden tavoin yhteen ryppäiksi?

Keskustan tulevaisuuden palveluiden suunnittelu jatkuu. Ideoita keskustan palveluista voi antaa seuraavaksi verkossa, jossa on auki kysely 27.9.2015 saakka.


Teksti Marika Haapala ja Eija Uurtamo