Siirry sisältöön Siirry suoraan hakuun

Tampere-talon paras asiakas on vaativa asiakas

Julkaistu 29.5.2015 13.37

Tampere-talo täyttää tänä vuonna 25 vuotta. Useita palkintoja saaneessa tapahtuma- ja kongressitalossa on järjestetty tapahtumia tasavallan presidentin itsenäisyyspäivän vastaanotosta kuurosokeiden Helen Keller –maailmankongressiin, puhumattakaan konsertti- ja muusta ohjelmatarjonnasta. Miltä talo näyttää työntekijän silmin? Asiakaspalvelupäällikkö Pekka Mäkisalo juhlii niin ikään 25-vuotista työrupeamaa Tampere-talossa.

Pekka Mäkisalo syntyi Tyrväällä, mutta asui kouluvuotensa pääkaupunkiseudulla. Työpaikat vaihtelivat Suomen Messuista, Kansallisosakepankista ja seurakunnasta ruotsalaiseen kehitysvammalaitokseen.

Tampereelle miehen toi Tampere-talon ensimmäinen johtaja, Carl Öhman.

– Tunsin hänet henkilökohtaisesti ja kysyin, olisiko uudessa talossa minulle hommia, Pekka Mäkisalo kertoo.

Olihan niitä. Mäkisalo aloitti työnsä virallisesti 1.3.1990, mutta jo helmikuussa hän oli mukana talon ensimmäisessä musiikkitilaisuudessa, Juice Leskisen 40-vuotiskonsertissa. Kaikki oli tuolloin vielä kesken.

– Piha oli tekemättä ja iso osa kalusteista puuttui. Syyskuisiin avajaisiin asti taloa testattiin ja viimeisteltiin. Henkilökuntaa oli muistaakseni 65, edelleen meistä on talossa 23. Kaikki oli jännittävää ja mielenkiintoista. Kaikki olivat samassa veneessä, uuden edessä. Olimme etuoikeutettuja, kun pääsimme vaikuttamaan siihen, miten talo toimii.

Keskiössä on asiakas

Hyvät toimintatavat löytyivätkin, niin monta palkintoa Tampere-talolle on annettu ja niin paljon kehuja se saa asiakastyytyväisyyskyselyissä. Juuri siitä Mäkisalon työssä on kyse: asiakkaan tyytyväisyydestä. Titteli on vaihtunut apulaisylivahtimestarista ylivahtimestariksi ja nykyiseksi asiakaspalvelupäälliköksi, mutta tehtävät ovat pysyneet ennallaan.

– Tehtäväni on huolehtia asiakkaiden hyvinvoinnista.

Se ei olekaan ihan yksinkertaista.

– Jo asiakkaat vaihtelevat suuresti taiteilijoista roudareihin, luennoitsijoihin ja erilaisiin yleisöihin. Vastuullani on, että jokainen on tyytyväinen siihen, mitä Tampere-talossa saa.

Mäkisalon työajat ovat täysin epäsäännölliset.

– Talo on avoinna joka päivä kello 6.30–23. Kulloistenkin asiakkaiden tarpeet määrittelevät, koska olen töissä. Tehtäväni on omalta osaltani neuvotella asiakkaan kanssa, valmistella tilaisuudet ja olla valvomassa, että kaikki toteutuu, kuten on sovittu.

Salien ja pukuhuoneiden tulee olla kunnossa, luennoitsijoilla vettä, liput saloissa, tavaraa tuoville rekoille tilaa, nimikirjoituksista sovittu.

– Paras asiakas on vaativa asiakas. Meillä on mottona, että isot asiat eivät ratkaise ammattilaisuutta, vaan pienet. Vaikka talossa olisi yhtä aikaa useita tilaisuuksia, on kaikkien voitava tuntea, että he ovat ainutlaatuisia ja talo vain heitä varten.

Kutakin tilaisuutta varten nimetään toteutuksesta vastaamaan tiimi. Siihen kuuluu yleisöpalvelujen ohella muun muassa tekniikan ja ravintolan edustajat.

– Työn onkin pitänyt mielenkiintoisena juuri se, että saa työskennellä eri ihmisten kanssa.

Talon ulkopuolelta asiakaspalvelupäällikön yhteistyökumppaneita ovat kaupungin ohella poliisi, pelastuslaitos ja taksi.

– Hyvät suhteet ovat olleet suureksi avuksi.

Niitä tarvittiin silloinkin, kun Tampere-talossa järjestettiin vuonna 2013 tasavallan presidentin itsenäisyyspäivän vastaanotto. Se oli hieno kokemus, mutta vielä suurempi haaste oli saada talo kuntoon seuraavan päivän kuutta tilaisuutta varten.

25 vuotta muistoja

Kaikkein mieleen jääneimmäksi työkseen Mäkisalo nostaa Tampere-talossa kesäkuussa 2005 järjestetyn kuurosokeiden Helen Keller -maailmankongressin.

– Sen tarpeet olivat niin moninaiset.

Hauskoja muistoja Mäkisalolla on paljon, kuten se, kun hän entisen suntion ottein korjasi ortodoksipiispan kasukan hakaneuloilla. Sekin naurattaa jo nyt, kuinka bändi ja yleisö odottivat taloon kadonnutta artistia.

Mäkisalon lempipaikka Tampere-talossa on ala-aula, siellähän ovat asiakkaat.

– Me siellä työskentelevät olemme onnellisessa asemassa, sillä jokainen taloon tuleva poikkeaa arjestaan ja on hyvällä tuulella. Meidän tulee vastata positiivisina heidän odotuksiinsa. 25 vuoden jälkeenkin se on paras palaute ja työn motivaattori.


Teksti Tuija Heikkilä