Siirry sisältöön Siirry suoraan hakuun

Lisää liikettä koululaisen päivään

Julkaistu 19.1.2015 10.44

Koulupäivään tarvitaan lisää liikettä ja fyysistä tekemistä, jotta koululainen jaksaa opiskella. Tähän pyritään myös Tampereen kouluissa.

Tutkimustieto kertoo, että fyysinen aktiivisuus edistää koulussa viihtymistä ja lisää oppilaiden vireyttä. Eikä siinä kaikki: fyysinen aktiivisuus parantaa myös oppimista.

Välitunnin ei tarvitse aina olla samanlainen. Tampereen Liikkuva koulu -koordinaattori Mikko Tiirikainen tietää, että välitunteja muokkaamalla oppilaiden päivään on mahdollista tuoda vaihtelua ja myös lisää aktiivisuutta.

Terveyden edistämisen ammattilaisena hän on runsaan vuoden aikana käynyt läpi lähes kaikki Tampereen kaupungin koulut. Hän on tutkinut koulujen tiloja ja koulupäivän rakennetta.

– Koulun pitää tietenkin huolehtia hyvin perustehtävästään. Muuten rajana on vain luovuus, Tiirikainen tuumii.

Koulujen liikuntasalit tehokäyttöön

Esimerkiksi näin: koulun liikuntasalia saa käyttää muulloinkin kuin liikuntatunnilla. Saliin saa mennä välitunnilla tanssimaan tai pelaamaan vaikkapa koripalloa. Aulassa voi pallotella pingistä. Välillä mennään ulos, toisinaan liikutaan sisällä.

Ohjaajiksi koulutetut oppilaat järjestävät koulun pihalla leikkejä tai muuta toimintaa. Liikuntavälineitä hankitaan, ja pihoja kehitetään. On koulusuunnistusta ja geokätköjä. Urheiluseurat vierailevat kouluilla esittelemässä lajejaan.

Tärkeintä on rento ja avoin suhtautuminen, jolla kouluyhteisö kannustaa aktiiviseen elämäntapaan.

- Liikkeen avulla voi myös opiskella ja opettaa, esimerkiksi matematiikkaa ja kieliä, sanoo Mikko Tiirikainen. Liikuntaa tulee myös koulun ympäristöön tehtävillä opintoretkillä. Joissakin kouluissa luokkiin on hankittu jumppapalloja istuimiksi. Myös uusi opetussuunnitelma kannustaa kouluja lisäämään toiminnallista opetusta.

Useimmat Tampereen koulut ovat jo tavalla tai toisella mukana Liikkuvassa koulussa, esimerkiksi teematapahtumissa. Kouluissa on myös tehty muutoksia koulupäivän rakenteisiin, esimerkiksi muokattu välitunteja. Välitunniksi voi riittää joskus vain viisi minuuttia, jos seuraava on puolen tunnin pituinen toimintavälitunti.

Liikuntasaleja on avattu välitunneiksi jo useassa koulussa. Erilaisia toimintamuotoja kokeillaan, ja parhaat oivallukset leviävät vähitellen muihin kouluihin.

Pyynikin koulu onnistui yläkouluikäisten liikuttajana

Yksi edelläkävijöistä on Pyynikin koulu, joka sai opetus- ja kulttuuriministeriön myöntämän vuoden 2014 Liikkuva koulu –palkinnon yhdessä viiden muun eri puolilla Suomea toimivan koulun kanssa.

Yläkouluikäisten innostaminen liikuntaan voi olla vaikeaa, mutta Pyynikin koulu on siinä onnistunut. Kouluviikkoon tullut lisää liikettä, ja käytävillä vietetty passiivinen aika on vähentynyt. Liikuntasali on avattu oppilaille kahtena välituntina joka päivä. Tavoitteena on, että myöhemmin välituntitoimintaa viedään myös ulos.

Vetäjiksi on koulutettu innokas, kolmenkymmenen oppilaan Välkkäri-ryhmä, jolla on tukenaan muutama opettaja.

– Oppilaiden suunnittelemat välitunnit ovat olleet monipuolisia: polttopallopeleistä naruhyppelyyn, lentopallosta koripalloon ja valssista rentoutukseen, kertoo Pyynikin koulun liikunnanopettaja Anne Helle. Hänen mukaansa oppilaat haluaisivat päästä saliin useamminkin, mutta se ei liikunnan kaksoistuntien vuoksi ole aina mahdollista.

Koulu on jo pitkään osallistunut aktiivisesti koulujen välisiin oppilasurheilutapahtumiin, ja opettajat suhtautuvat myönteisesti oppilaiden liikkumiseen.

Samanlainen toiminta on alkanut myös Atalan ja Pohjois-Hervannan koulussa. Myös siellä oppilaat itse ovat mukana suunnittelemassa keinoja, joilla liikuntaa voidaan lisätä koulun arjessa ja samalla edistää koko kouluyhteisön hyvinvointia.

Koulujen ja päiväkotien väelle tietoa lasten liikunnasta

Koulupäivään etsitään nyt muutakin toiminnallista vaihtelua. Härmälän ja Peltolammin kouluissa osalla luokista kokeillaan joustavaa koulupäivää. Kerran viikossa oppilaat voivat tulla kouluun leikkimään tai pelaamaan ennen koulun alkua, ja koulut järjestävät pitkän välitunnin aikana ohjattua toimintaa ja liikuntaa.

Lisäksi lapsille pidetään viikoittain pajatunti, jonka aikana heille on tarjolla joko liikuntaa, kokkausta, musiikkia, askartelua tai mediapaja. Näin koulupäivään tuodaan vaihtelua ja rentoutta ja lisätään kouluviihtyvyyttä. Mukana ovat kaupungin nuorisopalvelut, Liikkuva koulu, Harrastava iltapäivä –toiminta sekä järjestöjä.

Liikkuva koulu kouluttaa myös koulujen henkilöstöä. Tampereella jo noin neljäkymmentä päivähoidon ja perusopetuksen henkilöstöön kuuluvaa ammattilaista opiskelee lasten liikunnan ammattitutkintoa Varalan urheiluopistossa täydennyskoulutuksena.

Liikkuva koulu Tampere on osa valtakunnallista Liikkuva koulu –ohjelmaa, jota opetus- ja kulttuuriministeriö sekä opetushallitus tukevat. Tampereen kaupungin yhteistyökumppaneina hankkeessa ovat muun muassa Varalan urheiluopisto, Tampereen Urheiluakatemia, UKK-instituutti sekä Hämeen Liikunta ja Urheilu ry.


Teksti Johanna Toivanen