Siirry sisältöön

9. luokka

Kulttuuriympäristö

Viimeisenä peruskouluvuotena oppilaat saavat kokemuksia taiteesta yhteiskuntaa kommentoivana ja rakentavana elementtinä. Kokonaisuudessa 9. luokkalainen pohtii suhdettaan taiteeseen ja ilmaisee omia mielipiteitään sanallisesti ja kuvallisesti.

Kevätlukukausi on 9. luokkien Taidekaari-toiminnan aikaa. Aikataulut ilmoitetaan kouluille jo edellisen lukuvuoden puolella. Työpajakierrosten aikojen vahvistus alkaa pe 4.12.2020 klo 10.

Kohderyhmä

Tähän kokonaisuuteen ovat tervetulleita tamperelaiset erityisopetuksen luokat. Katso listaus kouluista erityisopetuksen etusivulta.

Teemat ja laaja-alaisen osaamisen tavoitteet

Taidekaareen osallistumalla toteutetaan perusopetuksen opetussuunnitelmaa. Laaja-alaisen osaamisen tavoitteet:

Oppilaan kiinnostusta yhteiskunnallisia asioita kohtaan syvennetään (L7)

Oppilaita rohkaistaan keskustelemaan aikaisemmista kokemuksistaan, tiedoistaan ja mielipiteistään sekä muodostamaan uusia näkökulmia. (L1)

Kokonaisuuden teemat vaihtelevat oppilaiden omien valintojen mukaisesti ja niitä käsitellään luennolla, käsityöpajassa ja ajatteluläksyssä. Taidekaari haluaa kannustaa lapsia ja nuoria omaan ilmaisuun, kannanottoon ja aktiiviseen kansalaisuuteen.

Erityisopetuksen 9. luokkien ohjelma, kevätlukukausi 2021

Kulttuurikaiutin

Peruskoulun viimeisessä Taidekaari-kokonaisuudessa keskitytään tarkastelemaan taidetta normeja ja arvoja ylläpitävänä sekä muuttavana voimana.

Työpajoissa pohditaan yhdessä mikä on taiteen merkitys yhteiskunnassa ja kulttuurissamme. Miten taide määritellään vai määritelläänkö sitä? Oppilaat pääsevät myös taiteen keinoin tekemään omat mielipiteensä näkyviksi.

Ilmoittautuminen kokonaisuuteen: pe 4.12.2020 klo 10 alkaen, näillä sivuilla.

Tampereen kaupunki