Terveyspalvelujen viestipalvelut
"Sähköiset terveyspalvelut" -sivuston viestipalvelu on tarkoitettu henkilökohtaisten terveysasioiden hoitamiseen. Sen kautta voit saada hoito-ohjeita sähköisesti terveydenhuollon ammattilaiselta. Palvelun käyttöön otosta sovitaan aina terveydenhuollon ammattihenkilön kanssa. Ammattilainen aloittaa viestiketjun. Asiakas saa tiedon uudesta viestistä puhelimeensa.
Ulkoinen linkkiKirjaudu sähköisiin terveyspalveluihin
Asiointi vaatii tunnistautumista joko verkkopankkitunnuksilla, sähköisellä henkilökortilla tai mobiilivarmenteella.
Jos käytät sähköisiä terveyspalveluja ensimmäisen kerran, pitää sinun täyttää ensin suostumuslomake: Ulkoinen linkkiSuostumuslomake
Ammattilainen voi lähettää jatkohoito-ohjeita tai muita hoitoon liittyviä tietoja, jos sallit viestipalvelun käytön. Voit antaa suostumuksen hoitotilanteessa tai sähköisesti suostumuslomakkeella. Lomake löytyy asiointiportaalista yleisten lomakkeiden alta.
Viestipalvelun avulla voit kysyä omaan terveydentilaasi liittyviä asioita terveydenhuollon ammattilaiselta. Tämä toiminnallisuus ei ole käytössä kaikissa palveluissa. Lisätietoja kannattaa kysyä hoitavan yksikön henkilökunnalta.
Viestipalvelu toimii suojatusti: ulkopuoliset eivät voi lukea, kopioida tai muuttaa viestiä. Viestit tallentuvat potilastietojärjestelmään. Ammattilaisen lähettämästä viestistä saat tekstiviestin puhelimeesi. Viestiin vastataan yleensä viiden arkipäivän sisällä.
Kun olet kirjautunut sisään terveyspalvelujen asiointipalveluun, löydät viestipalvelun etusivun vasemman laidan valikon kohdasta "Viestit".
Viestipalvelua koskevat usein kysytyt kysymykset
Tampereen kaupungin terveyspalveluissa on käytössä tekstiviestipalvelu, jonka avulla terveydenhuollon toimipisteet voivat lähettää matkapuhelimeesi tekstiviestillä tietoa esimerkiksi
- terveysasemalle varatusta vastaanottoajasta (muistutus tulee kaksi päivää ennen varattua aikaa)
- laboratorio- ja röntgenvastausten valmistumisesta
- lääkärin kirjoittamasta reseptistä ja sen uusimisesta
- uudesta terveysasemasta tai hoitavasta lääkäristä, silloin kun olet ilmoittanut haluavasi vaihtaa terveysasemaa tai hoitavaa lääkäriä
- hammashoitoon varatusta vastaanottoajasta 24 tuntia ennen varattua aikaa.
Tekstiviestejä voidaan lähettää sen jälkeen, kun olet suostunut tekstiviestipalvelun käyttöön.
Ulkoinen linkkiSuostumuslomake
Jos käytät sähköisiä terveyspalveluja ensimmäisen kerran, pitää sinun täyttää ensin suostumuslomake. Voit täyttää lomakkeen sähköisesti tai antaa suostumuksesi asioidessasi terveydenhuollon ammattilaisen kanssa. Lomake tarvitsee täyttää vain kerran.
Voit itse päättää, otatko tekstiviestipalvelun käyttöösi
rajatuksi ajaksi (esim. yhdeksi vuodeksi) vai toistaiseksi tai koskemaan
vain tiettyjä palveluja. Tekstiviestejä lähetetään vain suostumuksen antaneen henkilön matkapuhelimeen, ei esimerkiksi yhdyshenkilölle.
Suostumus
kattaa muut Tampereen kaupungin terveyspalvelujen yksiköt paitsi
hammashoitolat. Eri yksiköt voivat suostumuksen jälkeen lähettää hoitoon
liittyvistä asioista tekstiviestejä. Viestit tallentuvat
automaattisesti asiakkaan potilaskertomukseen.
Tekstiviestipalvelu on yhdensuuntaista: et voi vastata saamaasi viestiin. Viestit tulevat SOTEtampere-lähettäjätiedolla.
Jos matkapuhelinnumerosi muuttuu, ilmoita uudesta numerosta omalle terveysasemallesi. Asiakas
vastaa oman puhelimensa käytöstä sekä liittymänsä ehtojen
noudattamisesta. Esimerkiksi ulkomaille matkustaessa pitää huomioida,
että viestit säilyvät operaattorin hallussa vain seitsemän vuorokautta.
Voit perua palvelun omalta terveysasemalta. Sieltä saat myös lisätietoja tekstiviestipalvelusta.
Voit saada matkapuhelimeesi muistutusviestin 24 tuntia ennen
hammashoitoon varaamaasi aikaa. Muistutusviesti lähetetään niille
asiakkaille, jotka ovat ajanvarauksen yhteydessä kertoneet haluavansa
muistutuksen ja antaneet matkapuhelinnumeronsa. Alle 15-vuotiaille
lapsille varatusta ajasta tulee ilmoitus vanhempien matkapuhelimeen.
Tekstiviesti
lähetetään numerosta 04573960005. Siihen ei voi vastata, joten jos et
esimerkiksi pääsekään vastaanotolle, peru aika joko
ajanvarausnumerosta tai suun terveydenhuollon verkkoasioinnin kautta.
Suun terveydenhuollon verkkoasiointi
Tietoa tekstiviestimuistutuksesta