Siirry sisältöön Siirry suoraan hakuun

Terveyspalvelujen viestipalvelut

Suojatut web-viestit

"Sähköiset terveyspalvelut" -sivuston viestipalvelu on tarkoitettu henkilökohtaisten terveysasioiden hoitamiseen. Sen kautta voit saada hoito-ohjeita sähköisesti terveydenhuollon ammattilaiselta. Palvelun käyttöön otosta sovitaan aina terveydenhuollon ammattihenkilön kanssa. Ammattilainen aloittaa viestiketjun. Asiakas saa tiedon uudesta viestistä puhelimeensa.

Kirjaudu sähköisiin terveyspalveluihin

Asiointi vaatii tunnistautumista joko verkkopankkitunnuksilla, sähköisellä henkilökortilla tai mobiilivarmenteella.


Jos käytät sähköisiä terveyspalveluja ensimmäisen kerran, pitää sinun täyttää ensin suostumuslomake: Suostumuslomake

Ammattilainen voi lähettää jatkohoito-ohjeita tai muita hoitoon liittyviä tietoja, jos sallit viestipalvelun käytön. Voit antaa suostumuksen hoitotilanteessa tai sähköisesti suostumuslomakkeella. Lomake löytyy asiointiportaalista yleisten lomakkeiden alta.

Viestipalvelun avulla voit kysyä omaan terveydentilaasi liittyviä asioita terveydenhuollon ammattilaiselta. Tämä toiminnallisuus on tällä hetkellä käytössä vain joissakin palveluissa (esim. nuorisopsykiatrian poliklinikka). Lisätietoja kannattaa kysyä hoitavan yksikön henkilökunnalta.

Viestipalvelu toimii suojatusti: ulkopuoliset eivät voi lukea, kopioida tai muuttaa viestiä. Viestit tallentuvat potilastietojärjestelmään. Ammattilaisen lähettämästä viestistä saat tekstiviestin puhelimeesi. Viestiin vastataan yleensä viiden arkipäivän sisällä.

Kun olet kirjautunut sisään terveyspalvelujen asiointipalveluun, löydät viestipalvelun etusivun vasemman laidan valikon kohdasta "Viestit".

Tekstiviestipalvelu

Tampereen kaupungin terveyspalveluissa on käytössä tekstiviestipalvelu, jonka avulla terveydenhuollon toimipisteet voivat lähettää matkapuhelimeesi tekstiviestillä tietoa esimerkiksi

  • terveysasemalle tai aikuisneuvontaan varatusta vastaanottoajasta (muistutus tulee kaksi päivää ennen varattua aikaa)
  • laboratorio- ja röntgenvastausten valmistumisesta
  • lääkärin kirjoittamasta reseptistä ja sen uusimisesta
  • uudesta terveysasemasta tai hoitavasta lääkäristä, silloin kun olet ilmoittanut haluavasi vaihtaa terveysasemaa tai hoitavaa lääkäriä
  • hammashoitoon varatusta vastaanottoajasta 24 tuntia ennen varattua aikaa.

Tekstiviestejä voidaan lähettää sen jälkeen, kun olet suostunut tekstiviestipalvelun käyttöön.

Voit itse päättää, otatko tekstiviestipalvelun käyttöösi rajatuksi ajaksi (esim. yhdeksi vuodeksi) vai toistaiseksi tai koskemaan vain tiettyjä palveluja. Tekstiviestejä lähetetään vain suostumuksen antaneen henkilön matkapuhelimeen, ei esimerkiksi yhdyshenkilölle.

Suostumus kattaa muut Tampereen kaupungin terveyspalvelujen yksiköt paitsi hammashoitolat. Eri yksiköt voivat suostumuksen jälkeen lähettää hoitoon liittyvistä asioista tekstiviestejä. Viestit tallentuvat automaattisesti asiakkaan potilaskertomukseen.

Tekstiviestipalvelu on yhdensuuntaista: et voi vastata saamaasi viestiin. Viesti lähetetään palvelunumerosta 13434.

Jos matkapuhelinnumerosi muuttuu, ilmoita uudesta numerosta omalle terveysasemallesi. Asiakas vastaa oman puhelimensa käytöstä sekä liittymänsä ehtojen noudattamisesta. Esimerkiksi ulkomaille matkustaessa pitää huomioida, että viestit säilyvät operaattorin hallussa vain seitsemän vuorokautta.

Voit perua palvelun omalta terveysasemalta. Sieltä saat myös lisätietoja tekstiviestipalvelusta.

Suun terveydenhuollon tekstiviestimuistutus varatusta vastaanottoajasta

Voit saada matkapuhelimeesi muistutusviestin 24 tuntia ennen hammashoitoon varaamaasi aikaa. Muistutusviesti lähetetään niille asiakkaille, jotka ovat ajanvarauksen yhteydessä kertoneet haluavansa muistutuksen ja antaneet matkapuhelinnumeronsa. Alle 15-vuotiaille lapsille varatusta ajasta tulee ilmoitus vanhempien matkapuhelimeen.

Tekstiviesti lähetetään numerosta 04573960005. Siihen ei voi vastata, joten jos et esimerkiksi pääsekään vastaanotolle, peru aika joko ajanvarausnumerosta tai suun terveydenhuollon verkkoasioinnin kautta.