Siirry sisältöön

Ohjeita Omapalvelun käyttöön

Ohjeita Tampereen ja Oriveden yhteisen Omapalvelun käyttöön

Omapalvelussa voit hoitaa sähköisesti vammaispalvelun asioita.
Tarvitset Omapalvelun käyttöön tietokoneen ja internetyhteyden.

Omapalvelun toiminta

Omapalvelussa voit hakea palveluja, jotka on määrätty vammaispalvelulaissa.
Voit hakea erilaisia palveluja, kuten avustajaa tai koulutusta,
taloudellista avustusta tai apua kuljetukseen.

Samoilla lomakkeilla voit tehdä jatkohakemusia tai lisähakemuksia.

Sinun on aina tehtävä hakemus itse tai joku voi auttaa sinua hakemuksen teossa.
Myöhemmin Omapalveluun tulee kohta, jossa joku muu voi tehdä hakemuksen puolestasi.

Kun täytät Omapalvelun lomakkeen, palvelun järjestäjä saa siitä kaikki tarpeelliset tiedot.
Jos esimerkiksi haet kuljetuspalvelua, Kuljetustenohjauskeskus saa suoraan tarvittavat tiedot.
Jos haet apuvälineitä, laitteen toimittaja saa tarvittavat tiedot.
Sinun ei siis tarvitse erikseen ilmoittaa tietojasi kuljetuksen järjestäjälle tai laitteen toimittajalle.

Näin käytät omapalvelua

Omapalvelun löydät internetistä osoitteesta:

Kirjaudu sisään omilla pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.
Ruudulle avautuu Omapalvelun sivu.

Kun teet hakemuksen, valitse ensin sivun vasemmasta reunasta kohtaa "Uusi hakemus".
Valitse sen jälkeen kohta "Vammaispalveluhakemus" tai
"Vammaispalvelulain mukainen kuljetuspalveluhakemus".
Ruudulle avautuvat hakemuslomake ja ohjeet, miten hakemus täytetään.

Kun asioit Omapalvelussa seuraavan kerran, valitse suoraan "Omat tiedot".
Tämän jälkeen voit valita kohdan "minuun saa yhteyden".
Silloin kaikki lisäselvitykset voidaan pyytää sinulta sähköisesti.
Silloin myös päätökset tulevat sähköisesti Omapalveluun.
Voit antaa luvan sähköiseen yhteydenottoon myös kirjallisesti sosiaalityöntekijällesi.

Voit valita "minuun saa yhteyden" kohdan myös seuraavalla kerralla tai myöhemmin.
Kun kirjaudut seuraavan kerran Omapalveluun, sinun pitää valita yhteydenottotapa.
Se voi olla Omapalvelu tai Postitse.

Omat yhteystiedot

Jos käytät Omapalvelua yhteydenpitoon,
kirjoita oma sähköposti osoite tai matkapuhelinnumero kohtaan "Omat tiedot".
Voit kirjoittaa myös molemmat.

Saat tiedon sähköpostiin tai matkapuhelimeen,
kun asiastasi on tullut päätös
tai jos sinun pitää lähettää lisää selvityksiä.
Voit saada sähköpostiisi myös tiedon, että hakemus on tullut perille.
Silloin sinun pitää valita tämä kohta, kun lähetät hakemuksen.

Kun haluat muuttaa tietoja, paina kynän kuvaa Omat tiedot-näytön oikeassa yläreunassa.
Muista tallentaa muutokset. Muutokset tallentuvat, kun painat kynää uudelleen.

Omapalvelun etusivu

Omapalvelun etusivulla näet tapahtumat viimeisen kolmen kuukauden ajalta.
"Näytä lisää" kohdasta voi katsoa vanhoja tapahtumia.
Tiedot näkyvät siellä kaksi vuotta.
Jos olet hakenut toimeentulotukea, myös se näkyy Omapalvelussa.

Keskeneräiset hakemukset näkyvät etusivulla ylimpänä.
Etusivulla on myös tieto, jos sinun pitää lähettää lisää selvityksiä.
Klikkaa pyyntöä, niin näet, mitä selvityksiä pitää lähettää.

Painikkeiden toiminta

Näytön vasemmassa reunassa on joukko kuvia eli painikkeita.
Niiden kautta voit tehdä uusia hakemuksia
tai katsoa aikaisempia hakemuksiasi ja lisäselvityksiä.
Voit myös katsoa päätökset ja maksut taloudellisesta tuesta.

Painike “i" tarkoittaa ohjeita.
Siitä löytyy ohjeita toimeentulotuen hakemiseen.
Muut ohjeet ovat "Vammaispalveluiden sähköinen asiointi" verkkosivuilla.
www.tampere.fi/vammaispalvelutsahkoisesti

Näin täytät hakemuksen

Kun täytät hakemusta, voit liikkua kohdasta toiseen hiirellä tai käyttää näppäimistön Tab-näppäintä.
Oranssi nuoli tarkoittaa pakollista tietoa eli se kohta täytyy aina täyttää.
Kysymysmerkistä saat tietoa, miten sen vieressä oleva kohta täytetään.

Jos et ole täyttänyt pakollisia kohtia, hakemus ei lähde eteenpäin.
Lomakkeessa lukee, mikä kohta pitää vielä täyttää.

Kun hakemus on valmis, valitse Yhteenveto-painike.
Näet ruudulla valmiin hakemuksen.
Tarkista, että
- tiedot ovat oikein
- olet täyttänyt kaikki kohdat
- kaikki liitteet ovat mukana.
Yhteenvedon lopussa vakuutat, että kaikki tiedot ovat oikein.
Paina sen jälkeen Lähetä-painiketta.

Jos lähetys onnistuu, saat siitä ilmoituksen näytölle.
Voit tulostaa hakemuksen itsellesi Asiakirjan tulostus-kohdasta.

Liitteet

Jotta voit lisätä liitteen hakemukseen,
liite täytyy olla tallennettuna pdf-, jpg- tai jpeg-muodossa.
Liitteen koko saa olla enintään 2Mt.
Voit lisätä liitteet omista tiedostoistasi + -painikkeella.
Vihreä merkki tarkoittaa: liitteen lisääminen onnistui.
Punainen merkki tarkoittaa: liitteen lisääminen ei onnistunut.

Liitteen lisääminen ei onnistu,
jos liite on liian suuri tai se on väärässä muodossa.
Paina tällöin roskakorin kuvaa, ja liite poistuu.
Korjaa sen jälkeen liite ja yritä uudelleen.

Jos haluat tallentaa keskeneräisen hakemuksen,
paina näytön oikeassa yläkulmassa tallenna-kohtaa.
Silloin voit täyttää hakemusta myöhemmin.

Keskeneräinen hakemus näkyy etusivulla ennen tapahtumaluetteloa.
Pääset täyttämään sitä, kun klikkaat hakemusta.

Voit lähettää liitteet myös postissa.
Voit lähettää postissa myös sellaiset liitteet, jotka saat myöhemmin.
Liitä liitekirjeeseen saatekirje,
jonka tulostat "Vammaispalveluiden sähköinen asiointi" verkkosivuilta.
Lomake löytyy sivun oikeasta reunasta.

Näin seuraat hakemuksen käsittelyä

Omapalvelussa voit seurata hakemuksesi käsittelyä.
Hakemuksen vieressä olevat merkit tarkoittavat:

  • Kirjekuori: hakemus on lähetetty
  • Avattu kirjekuori: hakemus on tullut perille
  • Nuoli: hakemus odottaa lisäselvitystä
  • Punainen merkki: hakemus on hylätty
  • Vihreä merkki: hakemus on hyväksytty
  • Vasara: päätös kirjallisena

Saat ilmoituksen sähköpostiin tai tekstiviestinä, kun päätös on valmis.

Näin poistut Omapalvelusta

Omapalvelussa on aikakatkaisu eli se katkeaa automaattisesti tietyn ajan kuluttua.
Ruudulle tulee ilmoitus, että istunto päättyy.
Jos haluat jatkaa, paina kohtaa "Jatka istuntoa".

Pääset pois Omapalvelusta, kun painat "Kirjaudu ulos".

Huolehdi tietoturvallisuudesta

Omapalvelussa on sinun henkilökohtaisia tietojasi.
Siksi on tärkeää, että huolehdit tietoturvallisuudesta.
Jos käytät Omapalvelua vieraalta koneelta, esimerkiksi kirjastossa,
muista tyhjentää tietokoneen välimuisti ja sivuhistoria.
Sulje myös selain, kun lopetat.
Poista liitetiedostot, jos olet tallentanut ne koneen muistiin.

Jos et osaa tehdä toimenpiteitä itse, pyydä apua henkilökunnalta.