Siirry sisältöön

Terveyttä edistävä ruokavalio

Nautitaan hyvästä ruoasta!

Terveyttä edistävän ruokavalion voi koostaa hyvin monella tavalla. Ravitsemussuosituksissa korostetaan enemmän kokonaisuutta kuin yksittäisten ruokien tai aterioiden merkitystä. Ruokavalion ravitsemuksellinen laatu kohentuu jo pienillä muutoksilla, joiden toteuttamisen ei tarvitse aiheuttaa kohtuutonta vaivaa.

Terveyttä ruoasta -ruokakolmio.
Klikkaa kuvaa, saat isomman kuvan esiin. © Valtion ravitsemusneuvottelukunta

Monipuolista ja värikästä

Kun muistaa syödä monipuolisesti ja kohtuudella, saa riittävästi kaikkia suojaravintoaineita, eikä niitä tarvitse hankkia pillereitä syömällä. Mitä pienempi on energian tarve, sitä tärkeämpiä ovat ruokavalinnat, jotta paino ei nousisi, mutta ruokavalio olisi silti monipuolinen.

Syömme myös silmillämme, siksi on tärkeää kiinnittää huomiota ruoka-annosten ulkonäköön: väriä voi lisätä esim. kasvisten avulla. Puoli kiloa päivässä kasviksia on hyvä tavoite. Ruokaympyrä on oiva apu pyrittäessä monipuoliseen ruokavalioon: jokaisesta lohkosta jotain joka päivä.

Sopivasti ja riittävästi

Suomalaisten liikapaino on lisääntynyt nopeasti viime vuosina. Keventynyt työ, arkiliikunnan väheneminen ja parantunut elintarvikevalikoima ovat myötävaikuttaneet paino-ongelmien syntymisessä.

Liikapainon ehkäisemiseksi on tärkeää syödä tarvetta vastaavasti. Painon säännöllinen mittaaminen on hyvä apu sopivan ruokamäärän löytämiseksi. Liikunta ja arkinen aktiivisuus lisäävät energian kulutusta, jolloin voi syödä reilummin ja saada runsaammin ravintoaineita.

Ulkoinen linkkiLautasmalli on kätevä apu koottaessa monipuolista, mutta kohtuullisen kokoista pääateriaa.

Ruokavaliota koskeva lautasmalli.
Klikkaa kuvaa, saat isomman kuvan esiin. © Valtion ravitsemusneuvottelukunta

Nauttien ja kiireettömästi

Maukas, monipuolisesti koostettu ruoka on nautinto ja tuottaa mielihyvää. Hyvästä ruoasta saa nauttia ilman syyllisyyden tunteita. Rauhallinen ruokahetki antaa mahdollisuuden nauttia ruoan mausta, tuoksusta ja tarjoaa mahdollisuuden pieneen lepohetkeen.

Tavoitteita tamperelaisille

  • viljavalmisteita runsaasti
  • rasvattomia ja vähärasvaisia maitovalmisteita sopivasti
  • perunaa monipuolisesti
  • kasviksista, marjoista ja hedelmistä väriä ja vaihtelua
  • kalaa usein ja lihaa vähärasvaisena
  • rasvoja niukasti, suosien pehmeitä kasvirasvoja
  • sokereita ja suolaa säästeliäästi

Lähde: Valtion ravitsemusneuvottelukunta