Siirry sisältöön

Äänenhuolto

Hyvä ja toimiva ääni

Ääni on osa persoonaa, se on yksi meidän "käyntikorteistamme". Äänellä vaikutamme sekä työssä että sosiaalisissa tilanteissa. Äänemme on vaihteleva tilanteesta ja toiminnasta riippuen. Tunnetilat ja asenteet vaikuttavat ääneemme.

Terve ääni toimii kaikissa tilanteissa. Terve ääni ei väsy, se kestää ja on helppo tuottaa.

Kuva: Terveen äänen huolto
Klikkaa kuvaa nähdäksesi sen isompana.

Hyvään äänentuottoon tarvitaan

  • hyvä hengitys
  • äänihuulten sopiva värähtely
  • äänen resonoituminen (rintakehässä, nielussa, suun ja pään onteloissa)
  • lihaksissa ei saa olla jännityksiä

Äänen häiriöstä on kysymys, jos sinulla on

  • aamukäheyttä tai käheyttä jatkuvasti
  • kurkun limaisuutta, kakistelun ja rykimisen tarvetta
  • usein kurkkukipua tai flunssaa, johon liittyy äänenmenetys
  • ääni rasittuu pitkään puhuessa, sävy muuttuu

Äänen vihollisia ovat

  • melussa puhuminen
  • kova äänenkäyttö, huutaminen
  • nopeasti puhuminen ilman hengitystaukoja
  • huono puhumisasento, jännitykset lihaksissa
  • sairaus (flunssa, allergiat, astma, närästys, niska-hartiavaivat ja säryt)
  • paineet elämässä, stressi
  • elämäntavat (tupakka, alkoholi, unen puute ym.)
  • huonot ympäristön olosuhteet (ilmanlaatu, pölyt, kuivuus, kaikuvuus)

Huolla ääntäsi

  • säästä ääntäsi riskitilanteissa: sairaana, väsyneenä
  • älä yritä kuiskaamalla säästää ääntäsi
  • älä puhu pitkään melussa
  • puhu sopivalla voimakkuudella tilaan ja kuulijakuntaan nähden, älä "ylikäytä" ääntäsi
  • jos äänesi väsyy, hidasta puhumista, tee ääntäminen liikkeiltään selvemmäksi
  • suorista ryhtisi ja anna hartioiden rentoutua
  • hengitä luontevasti ja pidä sopivasti taukoja
  • yskä ja rykiminen rasittavat kurkkua
  • jos tunnet tarvetta selvittää kurkkua, tee se nielaisemalla tai kulauttamalla hiukan vettä
  • muista nauttia tarpeeksi nestettä, vesi on parasta
  • huoneilman kuivuus kuivattaa limakalvoja
  • kaikuva huone ja iso tila ovat raskaita äänelle
  • käytä aina kun mahdollista äänen vahvistuslaitteita suurissa tiloissa ja suurelle kuulijakunnalle
  • yritä vähentää puhuessasi taustamelua niin töissä kuin kotonakin

Ääni ja hengitys

Ääni on uloshengitysilmaa. Siksi se, miten hengitämme, luo pohjan äänelle. Tarkkaile, miten hengität sisään:

  • kohoavatko hartiat hengittäessä = väärin vai
  • laajeneeko rintakehäsi ja vyötärösi kyljiltä = oikein
Voit kokeilla, miten hengityslihakset toimivat syvemmässä hengityksessä:

  • sihise tsssss... noin viiden sekunnin ajan
  • ilma virtaa ulos, vajeneminen tuntuu vyötärön seudulla supistumisena
  • anna lihasten rentoutua ja ilman virrata itsestään sisään
Ja miten äänikin lähtee liikkeelle hengitystä säätelemällä:

  • hymähtele "harmittelun" hymähdyksiä hhmm hhmm!
  • tunnet sykähdykset "melkein vatsassa asti"
  • kevennä sitten hymähdyksiä aina mielihyvän hyminään ja hyrinään asti hm-hm hmm-m

Kohenna ryhtisi, ole kuin jykevärunkoinen puu, pidä kuitenkin hartiat rentona. Huokaile ja anna äänen valua sen mukana ulos hoh huh hoh-hoijaa huh-huijaa.

Äänesi pääsee vapaana avoimesti ulos huulten muodostamasta "torvesta".

Jos ääni pysyy käheänä tai muuten siihen tulee erityisiä muutoksia, sinun pitää ottaa yhteys omaan lääkäriisi tai erikoislääkäriin (kurkku-, nenä- ja korvalääkäriin tai foniatriin, joka on puhe- ja äänihäiriöiden erikoislääkäri).

Puheterapeutti kuntouttaa äänen häiriöitä. Häneltä voi saada äänenkäytön ohjausta, äänenhuollollista ja ääniergonomista neuvontaa sekä ääniterapiaa. Puheterapeutille ohjataan lääkärin lähetteellä.