Siirry sisältöön

Koronavirus selkokielellä

Koronaviruksen oireet

Koronaviruksen oireita voivat olla

  • kuume
  • yskä
  • hengenahdistus
  • lihaskipu
  • väsymys
  • nuha
  • pahoinvointi
  • ripuli
  • maku- tai hajuaistin katoaminen

Koronaviruksen tarttuminen

Koronavirus tarttuu, kun yskii tai aivastaa.

Koronavirus voi tarttua myös,
jos yskii tai aivastaa käteen ja
koskettaa toista ihmistä.

Tartunnan voi saada myös pinnoilta, esimerkiksi ovenkahvasta.
Koronavirus ei kuitenkaan säily pitkään pinnoilla.

Miten toimin, jos epäilen saaneeni koronavirustartunnan?

Jos epäilet, että sinulla on koronavirus,
ota yhteyttä puhelimella.

Voit soittaa

  • Terveyspalvelujen neuvontaan 03 10023 tai 03 5657 0023.
    Numeroihin voi soittaa joka päivä kello 7–22.
  • Tampereen yliopistollisen sairaalan koronaneuvontanumeroon
    03 311 65333
  • omalle terveysasemallesi
  • työterveysasemallesi
  • hätätilanteessa hätänumeroon 112

Puhelimessa sinulle kerrotaan ohjeet,
miten sinun pitää toimia
ja voit saada ajan koronavirustestiin.

Voit myös arvioida internetissä osoitteessa omaolo.fi,
onko sinulla koronaviruksen oireita.
Omaolossa voit myös varata ajan koronatestiin.

Jos et pysty käyttämään puhelinta tai Omaolo-verkkopalvelua,
voit mennä koronatestiin Hervannan koronapisteeseen.
Sen osoite on Insinöörinkatu 38.
Koronapiste on samassa rakennuksessa kuin Hervannan terveysasema.
Koronapisteen ovi on terveysaseman takana.
Älä käytä terveysaseman pääovea.
Odota vuoroasi ulkona.
Käytä kasvomaskia.
Koronapiste on auki arkipäivisin:
Maanantaisin, tiistaisin, keskiviikkoisin ja torstaihin piste on auki kello 8 - 16.
Perjantaisin piste on auki kello 8 - 15.

Matkustaminen koronavirustestiin

Jos sinulle on varattu aika koronavirustestiin,
mene sinne omalla autollasi, kävellen tai pyörällä.
Jos sinulla ei ole omaa autoa,
voit mennä taksilla.

Kun tilaat taksin,
kerro puhelimessa,
että olet menossa koronavirustestiin.
Saat taksin, jossa on muoviseinä.
Muoviseinä suojaa kuljettajaa.
Jos sinua yskittää matkalla,
yski kyynärtaipeeseen tai nenäliinaan.

Älä mene koronavirustestiin linja-autolla tai junalla.

Miten toimin koronavirustestin jälkeen?

Palaa koronavirustestistä suoraan kotiisi
omalla autolla, kävellen tai pyörällä.
Jos menet kotiisi taksilla,
muista kertoa taksia tilatessasi,
että palaat koronatestistä.
Käytä kasvomaskia myös kotimatkalla.

Saat yhden tai kahden päivän kuluttua tekstiviestin,
jossa kerrotaan testituloksesi.
Näet sen myös Ulkoinen linkkiOmakanta.fi-verkkopalvelusta .
Pysy kotona siihen asti.
Älä tapaa muita ihmisiä.
Älä mene töihin tai kouluun.
Älä käy kaupassa tai apteekissa.

Muista pestä kädet usein ja huolellisesti.
Jos sinua yskittää, yksi nenäliinaan tai kyynärtaipeeseen.
Laita nenäliina heti roskiin.

Mieti, ketä olet tavannut ja missä käynyt kahden viikon aikana.
Kokeile täyttää jäljityskysely verkossa.
Sen osoite on Ulkoinen linkkiOmatays.fi .
Kysely nopeuttaa löytämään ihmiset,
jotka ovat voineet saada tartunnan,
jos sinulla todetaan koronavirus.


Jos testin tulos on negatiivinen, sinulla ei ole todettu koronavirusta

Tulos CV19NhO NEG tarkoittaa,
että testissäsi ei todettu olevan koronavirusta.

Pysy kotona niin kauan kuin sinulla on oireita.
Lapsi voi palata päiväkotiin,
kun oireet ovat selvästi helpottuneet.
Jos sinut on määrätty karanteeniin,
sinun pitää olla kotona karanteenin loppuun asti,
vaikka testitulos olisi negatiivinen.

Jos sinulle tulee uudestaan oireita,
sinun pitää mennä uudestaan koronavirustestiin.

Jos testin tulos on positiivinen, sinulla on koronavirus

Tulos CV19NhO POS tarkoittaa,
että sinulla on koronavirus.
Pysy kotona, jotta et tartuta muita.
Odota, että sinulle soitetaan ja
kerrotaan tarkat toimintaohjeet.

Jos vointisi heikkenee,
soita terveyspalvelujen neuvontaan 03 5657 0023 (joka päivä kello 7–22).

Pidä huolta puhtaudesta

Puhtaudesta huolehtiminen
on paras tapa ehkäistä koronaviruksen leviämistä.

  • Pese kädet usein ja huolellisesti vedellä ja saippualla.
  • Jos et voi pestä käsiä, käytä käsidesiä.
  • Yski tai aivasta nenäliinaan tai hihaan.

Älä mene liian lähelle muita ihmisiä.
Pidä vähintään 1,5 metrin turvaväli.


Tämän sivun lyhytosoite on www.tampere.fi/koronaselkokielella