Siirry sisältöön

Koronavirus selkokielellä

Koronaviruksen oireet

Koronaviruksen oireita voivat olla

  • kuume
  • yskä
  • hengenahdistus
  • lihaskipu
  • väsymys
  • nuha
  • pahoinvointi
  • ripuli
  • maku- tai hajuaistin katoaminen

Koronaviruksen tarttuminen

Koronavirus tarttuu, kun yskii tai aivastaa.

Koronavirus voi tarttua myös,
jos yskii tai aivastaa käteen ja
koskettaa toista ihmistä.

Tartunnan voi saada myös pinnoilta, esimerkiksi ovenkahvasta. Koronavirus ei kuitenkaan säily pitkään pinnoilla.

Miten toimin, jos epäilen saaneeni koronavirustartunnan?

Jos epäilet, että sinulla on koronavirus,
ota yhteyttä puhelimella.

Voit soittaa

  • Terveyspalvelujen neuvontaan 03 10023 tai 03 5657 0023.
    Numeroihin voi soittaa joka päivä kello 7–22.
  • Tampereen yliopistollisen sairaalan koronaneuvontanumeroon
    03 311 65333
  • omalle terveysasemallesi
  • työterveysasemallesi
  • hätätilanteessa hätänumeroon 112

Puhelimessa sinulle kerrotaan ohjeet,
miten sinun pitää toimia
ja voit saada ajan koronavirustestiin.

Voit myös arvioida internetissä osoitteessa omaolo.fi,
onko sivulla koronaviruksen oireita.

Matkustaminen koronavirustestiin

Jos sinulle on varattu aika koronavirustestiin,
mene sinne omalla autollasi.

Jos sinulla ei ole omaa autoa,
soita taksi numerosta 0800 98811.

Kerro puhelimessa,
että olet menossa koronavirustestiin.
Saat taksin, jossa on muoviseinä.
Muoviseinä suojaa kuljettajaa.
Jos sinua yskittää matkalla,
yski kyynärtaipeeseen tai nenäliinaan.

Älä mene koronavirustestiin linja-autolla tai junalla.

Koronavirustestin tulosten odottaminen

Kun olet käynyt koronavirustestissä,
saat tietää yhden tai kahden päivän kuluttua,
onko sinulla koronavirus.
Pysy kotona siihen asti.

Jos sinulla on koronavirus,
sinut määrätään eristykseen.
Silloin sinun pitää olla kotona tai sairaalassa.
Et saa lähteä mihinkään
etkä tavata muita ihmisiä.
Eristyksen tavoitteena on,
että et tartuta muita ihmisiä.

Pidä huolta puhtaudesta

Puhtaudesta huolehtiminen
on paras tapa ehkäistä koronaviruksen leviämistä.

  • Pese kädet usein ja huolellisesti vedellä ja saippualla.
  • Jos et voi pestä käsiä, käytä käsidesiä.
  • Yski tai aivasta nenäliinaan tai hihaan.

Älä myöskään mene liian lähelle muita ihmisiä.
Pidä vähintään 1,5 metrin turvaväli.


Tämän sivun lyhytosoite on www.tampere.fi/koronaselkokielella