Siirry sisältöön

Koronarokotukset selkokielellä

Tietoa koronarokotuksesta

Koronavirusta vastaan on kehitetty rokote.

Rokote annetaan kaksi kertaa. Toinen rokotus pistetään 6 - 12 viikkoa ensimmäisen rokotuksen jälkeen.

Koronarokotuksen saavat kaikki aikuiset sekä yli 12-vuotiaat lapset ja nuoret.

Rokotuksia ei ole pakko ottaa, mutta ne kannattaa ottaa, koska ne suojelevat esimerkiksi vakavalta koronavirustaudilta.

Koronarokotukset eivät maksa sinulle mitään.

Miten minä saan rokotuksen?

Voit mennä rokotukseen ilman ajanvarausta. Saat rokotuksen näistä paikoista (aikaa ei tarvitse varata):

  • pe 15.10. kello 8–18: Hatanpään, Hervannan, Linnainmaan, Tammelakeskuksen ja Tipotien terveysasema
  • pe 15.10. kello 12–18 Hervanta: kauppakeskus Duo, Punaisen Ristin Tampereen osaston Tampuri PopUp Hervanta -piste
  • pe 15.10. kello 16–20 Orivesi: S-market
  • la 16.10. kello 9–16 Hatanpään terveysasema
  • la 16.10. kello 11–14 Lielahti: Prisman parkkipaikka (rokotusbussi)
  • su 17.10. kello 9–16 Hatanpään terveysasema
  • su 17.10. kello 12–15 Kaleva: Prisman parkkipaikka (rokotusbussi)

  • ti 19.10. kello 16–19 Tesoma: Liikekeskus Westerin parkkipaikka (rokotusbussi)
  • ke 20.10. kello 16–19 Kaukajärvi: S-marketin parkkipaikka (rokotusbussi)
  • pe 22.10. kello 12–18 Hervanta: kauppakeskus Duo, Punaisen Ristin Tampereen osaston Tampuri PopUp Hervanta -piste
  • la 23.10. kello 9–16 Hatanpään terveysasema
  • la 23.10. kello 15–18 Hakametsän jäähallin parkkipaikka (rokotusbussi): Rokotukseen pääsee myös Ilves–Kalpa-pelin ensimmäisellä erätauolla.
  • su 24.10. kello 9–16 Hatanpään terveysasema
  • su 24.10. kello 12–15 Koskikeskus

  • ma 25.10. kello 16–19 Tesoma: Liikekeskus Westerin parkkipaikka (rokotusbussi)
  • ti 26.10. kello 13–15 Tampereen yliopisto, Keskustakampus (rokotusbussi)
  • ke 27.10. kello 13–15 TAMK pääkampus (rokotusbussi)
  • to 28.10. kello 13–15 Tampereen yliopisto, Hervannan kampus (rokotusbussi)
  • pe 29.10. kello 12–18 Hervanta: kauppakeskus Duo, Punaisen Ristin Tampereen osaston Tampuri PopUp Hervanta -piste
  • la 30.10. kello 9–16: Hatanpään terveysasema
  • la 30.10. kello 10–12 Kaukajärvi: S-marketin parkkipaikka (rokotusbussi)
  • la 30.10. kello 15–18 Hakametsän jäähallin parkkipaikka (rokotusbussi): Rokotukseen pääsee myös Tappara–Jukurit-pelin ensimmäisellä erätauolla.
  • su 31.10. kello 9–16 Hatanpään terveysasema
  • su 31.10. kello 12–15 Koskikeskus

Voit myös varata ajan etukäteen terveysasemalle. Näin saa varattua ajan:

  • soita numeroon 03 5657 0023 (joka päivä klo 7–22)
  • verkossa: Ajanvaraus koronarokotukseen .
  • Jos sinulla on puhe- tai kuulovamma, lähetä tekstiviesti numeroon 040 639 7700. Kirjoita tekstiviestiin, että haluat varata ajan rokotukseen.

Toimi näin rokotuspaikalla:

  • Jos olet varannut rokotusajan, rokotuspaikalle korkeintaan 15 minuuttia ennen rokotusaikaasi.
  • Mene rokotukseen vain terveenä. Jos sairastut, peru rokotusaikasi.
  • Pue kotona päällesi paita, josta on helppo nostaa hiha ylös.
  • Ota mukaan Kela-korttisi tai henkilökorttisi.
  • Käytä kasvomaskia.
  • Kun tulet rokotuspaikalle, laita käsiisi desinfiointiainetta.
  • Pidä muihin ihmisiin vähintään kaksi metriä väliä.
  • Jää rokotuksen jälkeen 15 minuutiksi rokotuspaikalle.
  • Laita käsiisi desinfiointiainetta, kun lähdet rokotuspaikalta kotiisi.

Koronarokotuksia tarvitaan kaksi, jotta rokote suojaa hyvin koronavirustaudilta. Kun olet saanut ensimmäisen rokotteen, antaa hoitaja sinulle rokotuspaikalla ajan toiseen rokotukseen. Toinen rokotus on 6–12 viikon kuluttua.

Jos haluat, voit mennä toiseen rokotukseen jo silloin, kun ensimmäisestä rokotuksestasi on kulunut kuusi viikkoa.

Kolmannen rokotuksen saavat ne henkilöt, jotka ovat taudin tai hoidon vuoksi voimakkaasti immuunipuutteisia. Sinulla voi olla voimakas immuunipuutos, jos

  • ​​sinulle on tehty elinsiirto tai kantasolusiirto
  • sinulla on vaikea tai keskivaikea synnynnäinen immuunipuutos
  • sinulla on autoimmuunisairaus,
  • jota hoidetaan ​elimistön puolustuskykyä lamaavilla lääkkeillä
  • sinulla on menossa syöpähoito
  • käyt dialyysissä tai sinulla on vaikea krooninen munuaisten vajaatoiminta
  • sinulla on pitkälle edennyt tai hoitamaton HIV
  • lääkäri on arvioinut, että sinulla on jostain muusta syystä voimakas immuunipuutos

​Tarkista terveydenhuollosta, pitääkö sinun ottaa kolmas rokotus.

Kolmas rokotus annetaan myös niille henkilöille, joita saivat ensimmäisen ja toisen rokotteensa 3 - 4 viikon välillä viime joulu-, tammi- tai helmikuussa. Alle 30-vuotiaille mies saa kolmannen rokotuksen vain silloin, jos hänellä on voimakas immuunipuutos.


Ohjeita rokotuksen saaneelle

Kun olet saanut rokotuksen, voit yleensä jatkaa samanlaista normaalia elämää kuin ennen rokotusta. Voit käydä saunassa tai harrastaa liikuntaa. Et voi saada rokotteesta koronavirustartuntaa.

Mahdolliset oireet

Kaikilla lääkkeillä voi olla sivuvaikutuksia eli erilaisia oireita. Niin myös tällä rokotteella. Oireet ovat yleensä lieviä, ja ne menevät nopeasti ohi. Suurin osa ihmisistä ei saa oireita rokotteesta.

Rokotuksen jälkeen sinulle voi tulla seuraavia oireita:

  • Päänsärky, nivel- ja lihaskipu, kuume, vilunväristykset, väsymys tai huonovointisuus
  • Pistosaluetta voi kuumottaa, punottaa, turvottaa tai kutittaa. Pistosalue on se kohta käsivarressasi, johon rokote on pistetty.
  • Pistosalue voi olla kipeä tai siihen voi tulla ihottumaa.
  • Imusolmukkeet voivat turvota paikallisesti.

Nämä oireet eivät ole vaarallisia. Ne häviävät yleensä muutamassa päivässä. Ota toinen rokote, vaikka saisit näitä oireita.

Muut oireet ovat harvinaisia. Jos saat muita oireita, soita omalle terveysasemallesi. Jos terveysasemasi on kiinni, soita terveyspalvelujen neuvontaan numeroon 03 5657 0023. Numeroon voi soittaa joka päivä kello 7–22.

Oireiden hoito

Voit hoitaa oireita lääkkeillä. Voit ottaa esimerkiksi parasetamolia, jos sinulla on päänsärkyä, kuumetta, nivelkipua tai lihaskipua. Jos sinulla on oireita pistosalueella, voit ottaa ibuprofeenia tai naprokseenia. Kortisonivoide tai antihistamiini voi lievittää ihon kutinaa.

Viileä kääre voi auttaa kuumotukseen ja turvotukseen.

Tee näin, jos oireet jatkuvat

Kuume voi johtua rokotuksesta, mutta se voi olla myös koronan oire. Jos sinulla on kuumetta, pysy kotona tarpeeksi kauan. Näin et tartuta muita ihmisiä, jos sinulla on koronavirustartunta. Voit lähteä kotoa, jos olet ollut kuumeeton yhden päivän ajan.

Mene koronatestiin seuraavissa tilanteissa:

  • sinulla on kuumetta yli kolme päivää
  • sinulla on muita koronaviruksen oireita.

Selkokieliset ohjeet koronarokotteen saaneelle Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen sivulla:

Tietoa koronaviruksesta ja koronarokotteesta selkokielellä Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen sivulla:

Seuraa Tampereen kaupungin www.tampere.fi/koronarokotukset -sivua. Sieltä saat tietoa rokotuksista.