Siirry sisältöön

Koronarokotukset selkokielellä

Tietoa koronarokotuksesta

Koronavirusta vastaan on kehitetty rokote.

Koronarokotuksen saavat kaikki yli 5-vuotiaat lapset ja aikuiset.

Rokotuksia ei ole pakko ottaa, mutta ne kannattaa ottaa, koska ne suojelevat esimerkiksi vakavalta koronavirustaudilta.

Koronarokotukset eivät maksa sinulle mitään.

Koronarokotus annetaan useamman kerran, jotta rokote suojaa hyvin vakavalta koronavirustaudilta.

Miten minä saan rokotuksen?

Saat rokotuksen näistä paikoista ilman ajanvarausta:

Hatanpään koronarokotusyksikkö (osoitteessa Hatanpäänkatu 24, C-rakennus):

  • ma - su kello 8 - 18

Hatanpään, Kaukajärven, Lielahden, Linnainmaan, Tammelakeskuksen ja Tipotien terveysasemat sekä Terveyskeskus Mehiläinen Tampere Hervannan ja keskustan asemilla:

  • yli 18-vuotiaat: ma - to kello 16 - 18

Hervannan terveysaseman rokotuspiste (osoitteessa Insinöörinkatu 38):

  • 12 vuotta täyttäneet ja sitä vanhemmat: ma - to kello 12 - 18
Hervannan rokotuspisteen kartta: piste löytyy terveysaseman pääovelta 10 metriä eteenpäin kulman takaa oikealta.
Hervannan terveysaseman rokotuspisteeseen kuljetaan omasta ovesta, joka on terveysaseman pääovelta 10 metriä eteenpäin kulman takana oikealla. Rokotukseen jonotetaan ulkona. Klikkaa kuvaa, jotta saat sen auki isommassa koossa.

Voit myös varata ajan etukäteen.

Ajanvarauksella rokotuksia annetaan:

Näin saa varattua ajan:

  • Soita numeroon 03 5657 0023 (joka päivä klo 7–22) tai
  • Verkossa: Ulkoinen linkkivaraa aika verkossa koronarokotukseen Verkkoajanvaraukseen sinun täytyy tunnistautua. Sitä varten tarvitset verkkopankkitunnukset tai mobiilivarmenteen.
  • Jos sinulla on puhe- tai kuulovamma, lähetä tekstiviesti numeroon 040 639 7700. Kirjoita tekstiviestiin, että haluat varata ajan rokotukseen.

Toimi näin rokotuspaikalla:

  • Jos olet varannut rokotusajan, rokotuspaikalle korkeintaan 15 minuuttia ennen rokotusaikaasi.
  • Mene rokotukseen vain terveenä. Jos sairastut, peru rokotusaikasi.
  • Pue kotona päällesi paita, josta on helppo nostaa hiha ylös.
  • Ota mukaan Kela-korttisi tai henkilökorttisi.
  • Käytä kasvomaskia.
  • Kun tulet rokotuspaikalle, laita käsiisi desinfiointiainetta.
  • Pidä muihin ihmisiin vähintään kaksi metriä väliä.
  • Jää rokotuksen jälkeen 15 minuutiksi rokotuspaikalle.
  • Laita käsiisi desinfiointiainetta, kun lähdet rokotuspaikalta kotiisi.

Toinen rokotus

Toinen rokotus pistetään 6 - 12 viikkoa ensimmäisen rokotuksen jälkeen. Kun olet saanut ensimmäisen rokotteen, hoitaja antaa sinulle rokotuspaikalla ajan toiseen rokotukseen.

Kolmas rokotus

Saat kolmannen rokotteen, kun toisesta rokotuksestasi on kulunut neljä kuukautta, jos

  • olet 18 - 59 -vuotias

Saat kolmannen rokotteen, kun toisesta rokotuksestasi on kulunut kolme kuukautta, jos

  • olet yli 60-vuotias tai
  • kuulut Ulkoinen linkkiriskiryhmään 1 tai 2 ja olet yli 18-vuotias tai
  • olet töissä sosiaali- tai terveyspalveluissa tai
  • asut hoitolaitoksessa tai hoivakodissa tai
  • olet vaalivirkailijana aluevaaleissa

Saat kolmannen rokotteen, kun toisesta rokotuksestasi on kulunut kaksi kuukautta, jos

  • sinulla on taudin tai hoidon vuoksi voimakas immuunipuutos.

Kolmanteen rokotukseen sinun pitää itse varata aika tai mennä rokotuspaikalle, jossa rokotuksia annetaan ilman ajanvarausta.

Neljäs rokotus

Saat neljännen rokotteen, kun kolmannesta rokotuksestasi on kulunut 3–4 kuukautta, jos

  • olet 12 vuotta täyttänyt ja sinulla on taudin tai hoidon vuoksi voimakas immuunipuutos.

Neljänteen rokotukseen sinun pitää itse varata aika tai mennä rokotuspaikalle, jossa rokotuksia annetaan ilman ajanvarausta.


Ohjeita rokotuksen saaneelle

Kun olet saanut rokotuksen, voit yleensä jatkaa samanlaista normaalia elämää kuin ennen rokotusta. Voit käydä saunassa tai harrastaa liikuntaa. Et voi saada rokotteesta koronavirustartuntaa.

Mahdolliset oireet

Kaikilla lääkkeillä voi olla sivuvaikutuksia eli erilaisia oireita. Niin myös tällä rokotteella. Oireet ovat yleensä lieviä, ja ne menevät nopeasti ohi. Suurin osa ihmisistä ei saa oireita rokotteesta.

Rokotuksen jälkeen sinulle voi tulla seuraavia oireita:

  • Päänsärky, nivel- ja lihaskipu, kuume, vilunväristykset, väsymys tai huonovointisuus
  • Pistosaluetta voi kuumottaa, punottaa, turvottaa tai kutittaa. Pistosalue on se kohta käsivarressasi, johon rokote on pistetty.
  • Pistosalue voi olla kipeä tai siihen voi tulla ihottumaa.
  • Imusolmukkeet voivat turvota paikallisesti.

Nämä oireet eivät ole vaarallisia. Ne häviävät yleensä muutamassa päivässä. Ota toinen rokote, vaikka saisit näitä oireita.

Muut oireet ovat harvinaisia. Jos saat muita oireita, soita omalle terveysasemallesi. Jos terveysasemasi on kiinni, soita terveyspalvelujen neuvontaan numeroon 03 5657 0023. Numeroon voi soittaa joka päivä kello 7–22.

Oireiden hoito

Voit hoitaa oireita lääkkeillä. Voit ottaa esimerkiksi parasetamolia, jos sinulla on päänsärkyä, kuumetta, nivelkipua tai lihaskipua. Jos sinulla on oireita pistosalueella, voit ottaa ibuprofeenia tai naprokseenia. Kortisonivoide tai antihistamiini voi lievittää ihon kutinaa.

Viileä kääre voi auttaa kuumotukseen ja turvotukseen.

Tee näin, jos oireet jatkuvat

Kuume voi johtua rokotuksesta, mutta se voi olla myös koronan oire. Jos sinulla on kuumetta, pysy kotona tarpeeksi kauan. Näin et tartuta muita ihmisiä, jos sinulla on koronavirustartunta. Voit lähteä kotoa, jos olet ollut kuumeeton yhden päivän ajan.

Mene koronatestiin seuraavissa tilanteissa:

  • sinulla on kuumetta yli kolme päivää
  • sinulla on muita koronaviruksen oireita.

Selkokieliset ohjeet koronarokotteen saaneelle Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen sivulla:

Tietoa koronaviruksesta ja koronarokotteesta selkokielellä Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen sivulla:

Seuraa Tampereen kaupungin www.tampere.fi/koronarokotukset -sivua. Sieltä saat tietoa rokotuksista.