Siirry sisältöön

Mielen hyvinvointi

Aktiivisuus ylläpitää mielen hyvinvointia

Jokainen voi vaikuttaa mielenterveytensä ylläpitämiseen oman vointinsa ja toimintakykynsä mukaan. Pienikin liikunta, kuten tuolijumppa, vaikuttaa mielenterveyteen ja fyysiseen toimintakykyyn. Ulkoilu luonnossa yksin tai ystävän kanssa virkistää mieltä ja kohentaa verenkiertoa. Sosiaaliset kontaktit - ystävien tapaaminen tai kodin ulkopuolinen toiminta - ovat tärkeää masennuksen ennaltaehkäisyä.

Tampereen kaupungin palvelukeskukset, lähitorit ja päiväkeskukset tarjoavat monenlaista toimintaa, samoin esim. kolmannen sektorin toimijat.

Mihin ottaa yhteyttä, kun haluat jutella mieltäsi painavista asioista?

Alakuloisuudesta ja muista mieltäsi painavista asioista voit keskustella myös oman terveysasemasi terveydenhoitajan tai kotihoidon työntekijän kanssa. Mielenterveyteen liittyvissä kysymyksissä voit kääntyä hoitavan lääkärin puoleen, joka tarvittaessa ohjaa jatkohoitoon.

Jos olet huolissasi omaisen tai läheisen mielenterveydestä tai päihteiden käytöstä, ota yhteyttä FinFami ry:een.