Digitaaliset palvelut kaupunkiseudun työllisyyspalveluissa
Millaisten sähköisten palveluiden avulla työnhakijat löytäisivät helpommin uuden työn, saisivat vertaistukea ja pystyisivät asioimaan helpommin heille nimettyjen omavalmentajien kanssa?
Projektissa kokeilemme työnhakijoille suunnattuja digitaalisia palveluita sekä selvitämme sähköisesti, mitä mieltä työnhakijat ovat työllisyyspalveluissa saamastaan tuesta ja neuvonnasta.
Digitaalisten palveluiden kokeileminen liittyy työllisyyskokeiluun. Työllisyyskokeilun osallistujat saavat työllisyyspalvelunsa omalta kunnaltaan, eivätkä TE-palveluista. Tampereen kaupunkiseudun kokeilu on Suomen suurin ja pelkästään Tampereella kokeiluun osallistuu 15 000 työnhakijaa. Kaupunki haluaa tarjota työnhakijoille parasta palvelua heidän työllistymisensä edistämiseksi.
Työllisyyspalveluissa testataan, kuinka hyvin Osaamisbotti-niminen keskustelurobotti sopii yhteydenpitokanavaksi omavalmentajien kanssa sekä alkukartoitushaastattelun tekemiseen.
Osaamisbotti on pirkanmaalaisten tuotekehittäjien keksintö, jota keksijät ovat kehittäneet yhteistyössä Digiohjelman ja työllisyyspalvelujen kanssa.
Tampereella kokeillaan keskustelurobottia, joka selvittää työnhakijan osaamisen
Tiedote 25.10.2017
Osaamisbotti on syksystä 2018 alkaen avattu kaikkien työnhakijoiden käyttöön.
Osaamisbotti osaamisbotti.fi/
- Otamme työllisyyspalveluissa vaiheittain käyttöön
sähköisen ajanvarausjärjestelmän, jolla pystyy lähettämään muistutuksen ajanvarauksesta tekstiviestillä.
- Kehitämme tapaa, jolla keräämme ja käsittelemme saamaamme asiakaspalautetta. Haluamme olla avoimia saamastamme palautteesta. Esimerkiksi nyt testaamme saamamme palautteen reaaliaikaista esittämistä Työllisyyspalveluiden aulanäytöissä.
- Aloitamme yritystietokantaa hyödyntävän CRM-järjestelmän pilotoinnin. Omavalmentajat voivat kirjata samaan järjestelmään tiedot yhteistyöyritystensä rekrytointitarpeista.
- Tarjosimme 150 työllisyyspalveluiden maahanmuuttaja-asiakkaalle WordDive-sovelluksen veloituksetta käyttöön kolmeksi kuukaudeksi
Tiedote kokeilusta 2.5.2018.
Kokeilussa selvitettiin, voidaanko asiakkaiden suomen kielen taidon
oppimista vauhdittaa sovelluksen avulla. Kokeilusta saatiin hyviä tuloksia, joten sitä päätettiin jatkaa. Lue Ahmedin kokemus WordDive-sovelluksesta.