Siirry sisältöön

Raitiovaunun muotoilu

Tampereen raitiovaunuiksi hankitaan 37 metriä pitkiä Tampereelle suunniteltuja raitiovaunuja. Vaunujen yksityiskohtainen suunnittelu käynnistyy ensi syksynä. Suunnittelu sisältää myös raitiovaunun muotoilun, eli sen, miltä tamperelainen raitiovaunu näyttää.

Tamperelaiset voivat osallistua itse oman raitiovaununsa suunnitteluun. Muiden raitiovaunukaupunkien tapaan Tampere haluaa persoonallisia omaan kaupunkiimme sopivia raitiovaunuja. Vaunun muotoilun pohjaksi keräämme kaupunkilaisten ideoita ja toiveita vaunun ulkonäöstä. Kaupunkilaiset voivat kertoa ajatuksensa alla olevalla lomakkeella.

Ideoita ja ehdotuksia Tampereen ratikan ulkoasusta otetaan vastaan 30.9.2017 asti. Ideoiden tuella raitiovaunun muotoilutyön tekevät teolliset muotoilijat suunnittelevat valmistettavissa olevat luonnokset. Tampereen tulevan raitiovaunun ulkoasun on tarkoitus olla valmis keväällä 2018.

Osallistumisohjeet

Piirrä kuva tai kirjoita muotoiluun liittyvä ideasi tai toiveesi.

Kirjoitetun idean voit lähettää tämän sivun nettilomakkeella. Täytä pyydetyt tiedot ja viestikenttään ideasi.

Jos olet piirtänyt kuvan, kuvaa se digikameralla tai kännykällä. Liitä kuvatiedosto tekstimuotoiseen ideaasi tai voit lähettää vain pelkän kuvan. Lähetä kuva jpg-muodossa. Digikamerat ja kännykät osaavat tehdä jpg-muotoisia kuvatiedostoja. Kameroissa voit joutua valitsemaan kuvan muodoksi jpg:n.

Huomaa, että kaupunki voi käyttää vain sellaisia ideoita, joille voit antaa vapaan käyttöoikeuden. Jos idean käyttö- tai tekijänoikeuden omistaa joku muu kuin sinä itse, kaupunki ei voi käyttää sellaista ideaa. Oman ideasi käyttö- ja tekijänoikeus sinun on luovutettava Tampereen kaupungille, jotta ideaa voi käyttää. Eli älä lähetä muiden piirroksia, valokuvia tai tekstejä.

Idean lähettäjän tulee olla tunnistettavissa. Tarvitsemme siksi yhteystietosi ja toimivan sähköpostiosoitteen.

Raitiovaunujen muotoiluesimerkkejä

Tällä sivulla näet esimerkkejä muutamien kaupunkien raitiovaunujen muotoilusta ja ulkoasun taustalla olleista ajatuksista.

Perinteinen keltavihreä raitiovaunu lumisessa Helsingissä
Raitiovaunu Helsingissä.

Helsingin uusimmat Artic-raitiovaunut haluttiin muotoilla jatkamaan Helsingin raitioliikenteen yli satavuotista perinnettä ja sopimaan yhteen keskustan vanhojen arvorakennusten kanssa. Siksi vaunun ei haluttu näyttävän virtaviivaiselta vaan pikemmin arvokkaan herrasmiesmäiseltä.

Vaunun etuikkuna on pysty kuten 1900-luvun alun raitiovaunuissa. Vanhoista vaunuista tulee myös ulkoasussa vahvasti esiin tuleva musta kumipuskuri. Se on ollut tarpeellinen elementti Helsingin raitiovaunuissa jo 1920-luvulta alkaen. Vaunun väri on myös lähes sadan vuoden perinne. Väriä on pari kertaa yritetty vaihtaa, mutta kaupunkilaisten mielestä ratikat ovat keltavihreitä.

Raitiovaunu nurmitetulla viherradalla Pariisissa
Raitiovaunu Pariisissa.

Pariisi siirsi raideliikenteen pois kaduilta 1900-luvun alussa, mutta ratikat palasivat Pariisiin 1992. Pariisissa raitiovaunut ovat moderni uusi liikennemuoto, mutta samalla osoitetaan, että ratikka on osa Pariisin joukkoliikennettä.

Vaunun yleisilme on moderni ja lievästi vauhdikas. Ei kuitenkaan luotijuna. Vaunun etupää on kallistettu ja valaisimet on muotoiltu virtaviivaisesti vahvasti erottuviksi elementeiksi. Kokonaisuus on kuitenkin hillitty, jotta vaunun ulkonäkö kestää aikaa 30 - 40 vuotta.

Pariisin raitiovaunujen väritys on sama kuin metrojunissa ja busseissa. Värityksellä raitiovaunut tunnistetaan osaksi omaa joukkoliikennepalvelua.

Raitiovaunu nurmetetulla viherradalla Reimsissä
Raitiovaunu Reimsissä.

Reims on Ranskan Champagnen alueen keskuskaupunki. Champagnen alue on kuuluista kuplivasta juomastaan, shampanjasta. Kun Reims palautti toisessa maailmansodassa tuhoutuneen raitioliikenteen, vaunujen muotoilussa haluttiin ilmentää seudun ja kaupungin maailmankuulua menestystuotetta, shampanjaa.

Vaunun pääty on muotoiltu kapean ja korkean shampanjalasin muotoon. Näin Reimsin raitiovaunu näyttää myös erittäin sirolta, vaikka vaunun runko ja matkustamo ovat yhtä leveät kuin muutkin raitiovaunut. Ranskalaiseen henkeen vaunujen väritys on iloinen ja tasa-arvoinen. Käytössä on kuusi erilaista pirteätä väriä.

Ilta-auringon valaisema pysäkille pysähtynyt raitiovaunu Strassbourgissa
Raitiovaunu Strassbourgissa.

Strassbourg on ehkä kuuluisin 1900-luvun lopun uusista raitiotiekaupungeista. Osasyy kuuluisuuteen ovat Strassbourgin raitiovaunut, jotka olivat ratkaisuiltaan ja muotoiluiltaan vuonna 1994 vallankumouksellisia. Tärkein ajatus oli, että vaunu on ja myös näyttää ultramodernilta.

Vaunu on vahvasti virtaviivainen, lähes kuin avaruusalus. Vaunun päätyä hallitsee suuri pyöreämuotoinen etulasi, kuin suuri kupla, jonka sisältä kuljettaja näkee kaikkialle. Vaunun ikkunalinja haluttiin mahdollisimman matalalle, jotta vaunussa oleva matkustaja tuntee olevansa enemmän kadun kaupunkitilassa kuin erillään raitiovaunussa.