Siirry sisältöön

Aikaisemmat suunnitelmat ja selvitykset

Yleissuunnitelma

Yhdyskuntalautakunta hyväksyi yleissuunnitelman joulukuussa 2015.

Yleissuunnittelussa esillä olleita vaihtoehtoja

Hämeenkadun yleissuunnitelmatyöhön liittyvät ratkaisuluonnokset valmistuivat joulukuussa 2013.

Vaihtoehdoissa jalankulkijoille on varattu enemmän tilaa kuin nykyisin ja kadun ylittäminen on tehty nykyistä helpommaksi. Pysäköintiruudut eivät tulevaisuudessa vie jalankulkijoiden tilaa jalkakäytäviltä. Hämeenkadulla liikennöivät sekä bussit että katuratikka.

Pysäkkiratkaisut eri vaihtoehdoissa

Ratkaisuluonnoksissa on esitetty neljä pysäkkiä: Hämeenpuisto, Keskustori, Suomen Pankin aukio (Koskipuisto) ja rautatieasema.

Katuratikan pysäkit ovat Hämeenkadun puolella. Linja-autopysäkeistä Keskustorin pysäkki Hämeenkadulla säilyy nykyisellä kohdalla kunnes toinen katuratikkalinja käynnistyy.

Linja-autopysäkit sijaitsevat Hämeenpuistossa puiston suuntaisesti sekä Metson edessä. Rautatieasemalla linja-autopysäkit sijaitsevat Rautatienkadun puolella, asema-aukion kohdalla.

Toisen katuratikkalinjan aloitettaessa liikennöinnin, on mahdollista ohjata lähes kaikki linja-autoliikenne pois Hämeenkadulta keskustakehälle ja muualle.

Hämeenpuiston ja Rautatieaseman liittymäalueiden järjestelyistä on esitetty luonnokset. Tavoitteena on ollut mahdollistaa sujuvat vaihtomahdollisuudet linja-autosta katuratikkaan. Liittymät ovat valo-ohjattuja.

Pyöräilyratkaisut eri vaihtoehdoissa

Ratkaisauluonnoksissa Hämeenkadulla sallitaan asiointipyöräily. Pyöräily erotetaan jalankulusta, mikä parantaa merkittävästi kävelijöiden kokemaa turvallisuuden tunnetta.

Pyöräilyn järjestämistavat vaihtelevat vaihtoehdoissa. Mahdollisuutena on Hämeenkadun toisella puolella sijaitseva leveämpi pyörätie tai molemmin puolin Hämeenkatua sijaitsevat yksisuuntaiset pyöräväylät.

Autoiluratkaisut eri vaihtoehdoissa

Henkilöautoliikennettä ei tavoitetilanteessa ole Hämeenkadulla, mutta taksien liikennöintimahdollisuus säilyy. Henkilöautolla keskustaan saapuvien pysäköinti tapahtuu pääsääntöisesti maanalaisissa pysäköintiparkeissa "Hämpin parkki" ja "Kunkun parkki".

Pysäköintilaitoksista on kulkuyhteyksiä sekä katutilaan että liikekiinteistöihin. Huoltoliikenne kuten kauppojen jakeluliikenne on mahdollisesti aikarajoitettua. Tämä tarkoittaa, että huoltoliikenne ei olisi sallittua ruuhka-aikaan. Rajoittamisen tarkoituksena on turvata joukkoliikenteen sujuva ja häiriötön liikennöinti.