Siirry sisältöön

Hämeensillan uudistaminen

Hämeensillan uudistustyö valmistui kesällä 2020. Hämeensilta purettiin ja rakennettiin vastaavan näköiseksi uudelleen vuosina 2018 - 2020. Silta on verhoiltu entisillä kivillä.

Hämeensillan länsiosaan rakennettiin uusi alikulku Tempon tunneli, jota pitkin jalankulkijat pääsevät Tammerkosken viertä sillan alitse. Tammerkosken rantaan kunnostettiin myös pieni Mokkapuisto Tempon talon edustalle.

Sillalle on rakennettu raitiotiekiskot, ja myös raitiotien kiveystyöt sillalla ovat valmistuneet. Valmistunutta sekaliikennekaistaa käyttävät tuleva ratikka, bussit, taksit ja huoltoliikenne. Kadunrakennustyöt jatkuvat vielä sillan reunoilla. Tavoitteena olisi saada jalkakäytävä- ja pyöräkaistatyöt valmiiksi vuoden 2020 loppuun mennessä.

Hämeensilta elokuussa 2020

Liikennejärjestelyt

Kävely ja pyöräily

Jalankulkijat pääsevät kulkemaan Hämeensiltaa pitkin työn aikaisilla kavennetuilla jalankulkuväylillä, ennen kuin jalkakäytävät ovat valmistuneet. Kulkuväylät voivat muuttua töiden aikana. Pyöräily tapahtuu ajoradalla (sekaliikennekaistalla), ennen kuin yksisuuntaiset pyörätiet ovat valmistuneet. Jalankulkijoita ja pyöräilijöitä varten on rakennettu tilapäinen silta Värjärinkujan kohdalta Tammerkosken yli Verkarannan taidetalon kulmalle. Silta on noin 110 metriä pitkä, ja sen leveys on noin neljä metriä.

Keskustan pyöräreitit löytyvät oheisestä kartasta. Hämeenkadulla pyöräillään valmistuneilla pyörätieosuuksilla kadun länsi- ja itäpäässä, muutoin pyöräillään ajoradalla. (Hämeenkatu on yksisuuntainen itään Kuninkaankadun ja Keskustorin välillä.) Hämeenkadun ajoradalla tulee pyöräillä varovasti ratikkakiskojen vuoksi. Hämeenkadun liikennejärjestelyt voivat muuttua töiden aikana.

Ajoneuvoliikenne

Ajoneuvoliikenne käyttää koko Hämeenkadun osuudella sekaliikennekaistaa. Yksityisautoilu on kielletty Hämeenkadulla.

Hämeensillan työmaa
Kuivattu Tammerkoski Hämeensillan remontin aikana
Tammerkoski tyhjennettiin vedestä siltatöiden tukirakenteiden rakentamisen takia muutamaksi päiväksi.
Hämeensilta rakenteilla
Nykyistä Hämeensiltaa rakennettiin vuosina 1928 - 1929 (kuva: Vapriikin kuva-arkisto).