Hämeensillan uudistaminen
Hämeensillan uudistustyö valmistui kesällä 2020. Hämeensilta purettiin ja rakennettiin vastaavan näköiseksi uudelleen vuosina 2018 - 2020. Silta on verhoiltu entisillä kivillä.
Sillalle on rakennettu raitiotiekiskot, ja myös raitiotien kiveystyöt sillalla ovat valmistuneet. Valmistunutta sekaliikennekaistaa käyttävät tuleva ratikka, bussit, taksit ja huoltoliikenne. Myös Hämeensillan jalkakäytävät ja pyöräilyväylät on avattu kokonaisuudessaan käyttöön.
Hämeensillan länsiosaan rakennettiin uusi alikulku Tempon tunneli, jota pitkin jalankulkijat pääsevät Tammerkosken viertä sillan alitse. Tammerkosken rantaan kunnostettiin myös pieni Mokkapuisto Tempon talon edustalle.

Ulkoinen linkkiKuvakoonti Hämeensillan uudelleen rakentamisesta
Hämeensillan uudelleen rakentamisesta koostettiin video raksakameroiden ottamista kuvista.
https://dreambroker.com/channel/qqqo76m0/q3wj7kvb
Hämeensillan raitiotie- ja katurakennustyöt valmiit – Hämeenkadulla käyttöön uusia jalankulku- ja pyöräilyväyliä, kaikki valmiina kesällä 2021
Tiedote 13.11.2020
Kulkureittimuutoksia Hämeensillan ja Hämeenkadun jalankulkuun
Tiedote 30.9.2020
Hämeensilta valmis julkisivuvalaistusta myöten
Tiedote 30.9.2020
Kävely ja pyöräily
Hämeensillan remontin takia jalankulkijoita ja pyöräilijöitä varten on rakennettu tilapäinen silta Värjärinkujan kohdalta
Tammerkosken yli Verkarannan taidetalon kulmalle. Silta on noin 110
metriä pitkä, ja sen leveys on noin neljä metriä. Tilapäinen silta on käytössä vuoden 2021 loppuun saakka.
Keskustan pyöräreitit löytyvät oheisestä kartasta.
Ajoneuvoliikenne
Ajoneuvoliikenne käyttää koko Hämeenkadun osuudella sekaliikennekaistaa. Yksityisautoilu on kielletty Hämeenkadulla.


Tammerkoski tyhjennettiin vedestä siltatöiden tukirakenteiden rakentamisen takia muutamaksi päiväksi.

Nykyistä Hämeensiltaa rakennettiin vuosina 1928 - 1929 (kuva: Vapriikin kuva-arkisto).
Ulkoinen linkkiHistoriatietoa nykyisen Hämeensillan rakentamisesta