Siirry sisältöön

Hämeensillan uudistaminen

Hämeensillan uudistustyö valmistui kesällä 2020. Hämeensilta purettiin ja rakennettiin vastaavan näköiseksi uudelleen vuosina 2018 - 2020. Silta on verhoiltu entisillä kivillä.

Sillalle on rakennettu raitiotiekiskot, ja myös raitiotien kiveystyöt sillalla ovat valmistuneet. Valmistunutta sekaliikennekaistaa käyttävät tuleva ratikka, bussit, taksit ja huoltoliikenne. Myös Hämeensillan jalkakäytävät ja pyöräilyväylät on avattu kokonaisuudessaan käyttöön.

Hämeensillan länsiosaan rakennettiin uusi alikulku Tempon tunneli, jota pitkin jalankulkijat pääsevät Tammerkosken viertä sillan alitse. Tammerkosken rantaan kunnostettiin myös pieni Mokkapuisto Tempon talon edustalle.

Hämeensilta elokuussa 2020

Ajankohtaista

Liikennejärjestelyt

Kävely ja pyöräily

Hämeensillan remontin takia jalankulkijoita ja pyöräilijöitä varten on rakennettu tilapäinen silta Värjärinkujan kohdalta Tammerkosken yli Verkarannan taidetalon kulmalle. Silta on noin 110 metriä pitkä, ja sen leveys on noin neljä metriä. Tilapäinen silta on käytössä vuoden 2021 loppuun saakka.

Keskustan pyöräreitit löytyvät oheisestä kartasta.

Ajoneuvoliikenne

Ajoneuvoliikenne käyttää koko Hämeenkadun osuudella sekaliikennekaistaa. Yksityisautoilu on kielletty Hämeenkadulla.

Hämeensillan työmaa
Kuivattu Tammerkoski Hämeensillan remontin aikana
Tammerkoski tyhjennettiin vedestä siltatöiden tukirakenteiden rakentamisen takia muutamaksi päiväksi.
Hämeensilta rakenteilla
Nykyistä Hämeensiltaa rakennettiin vuosina 1928 - 1929 (kuva: Vapriikin kuva-arkisto).