Siirry sisältöön Siirry suoraan hakuun

Vinkkejä oman kunnon kohottamiseen

Tämä sivu sisältää voimisteluohjelmia ja muita vinkkejä, jotka on tarkoitettu kunnon ja terveyden ylläpitämiseksi ja parantamiseksi sekä mielen virkistykseksi. Liikkeitä voi käyttää yksittäisinä harjoitteina, päivittäisen voimisteluohjelman osina tai muun liikuntaharjoittelun yhteydessä.

Terveysliikunnan suositus

Terveysliikunnan suositukset ovat helposti ja selkeäsi luettavissa UKK-insituutin laatimasta liikuntapiirakasta.

Jättipallojumppa

Jättipallo on monipuolinen kotivoimisteluun soveltuva väline. Pallolla jumppaaminen kehittää lihaskuntoa ja koordinaatiota sekä lisää liikkuvuutta ja rentoutta.

Keppijumppa

Keppijumppaliikkeet voi suorittaa joko tuolilla ryhdikkäästi istuen tai pienessä haara-asennossa seisten.

Terveystutka

Terveystutka auttaa sinua huolehtimaan omasta hyvinvoinnistasi.
Terveystutkan haun avulla voit etsiä sinua kiinnostavia terveyttä edistäviä palveluja Tampereella.
Hoida terveyttäsi -omahoitosivut tukevat sinua terveytesi ylläpidossa.

Kuva: Käsipainoja hyllyssä

Käsipainojumppa

Kevyillä käsipainoilla tehty lihaskuntoharjoittelu vilkastuttaa hartiaseudun verenkiertoa.

Kävely kevyemmäksi

Kotivoimisteluohjelma voiman ja tasapainon hankintaan

Kävelyllä terveyttä ja hyvinvointia vanhuuteen

Vähintään 500 metrin yhtäjaksoinen kävely on yksi ikäihmisen hyvän toimintakyvyn mittari. Yhdentoista palvelutalon, -keskuksen, -kodin, vanhainkodin tai seniorikeskuksen läheisyyteen on mitattu "rollaattorireittejä", joiden pituudet vaihtelevt muutamasta sadasta metristä kilometriin. Reitit on mitattu ovelta ovelle ja ne ovat helppokulkuisia.

Kävelyreitit on mitattu Nääsville ry:n hallinnoimassa valtakunnallisen "Voimaa vanhuuteen - iäkkäiden terveysliikuntaohjelma" Tampereen hankkeessa.

Tutustu alla olevaan esittelytekstiin ja katso talokohtaiset reitit alla olevista liitteistä. Tulosta itsellesi, omaisellesi tai ystävällesi 15 viikon kävelypäiväkirja ja ei kun tossua toisen eteen! Pyri kävelemään päivittäin. Huonon sään sattuessa ramppaa rappuja, kierrä huushollia!

Sauvakävely

Sauvakävely on monipuolinen kestävyysliikuntalaji. Sauvakävely 2 - 5 kertaa viikossa 20 - 60 minuuttia kerrallaan parantaa kestävyyskuntoa.

Tasapainoharjoittelua kotona

Helpoilla perusharjoituksilla voidaan kehittää ja ylläpitää päivittäin tapahtuvissa toiminnoissa tarvittavaa tasapainoa. Päivittäinen tasapainoharjoittelu on tehty yhteistyössä Tampereen kaupungin sekä Nääsville ry:n kanssa.

Tuolijumppa

Tuolijumppaohjeessa on helppoja ja yksinkertaisia liikkeitä tuolilla koko vartalolle.