Siirry sisältöön

Nuorten treenit


Olemme rajannet kohderyhmää koronasuositusten mukaisesti siten, että tällä hetkellä toiminta on suunnattu 16 - 29 -vuotiaille pirkanmaalaisille nuorille ja nuorille aikuisille. Suositukset koskevat kaikkia ulko- ja sisäliikuntaryhmiä.


Muutokset mahdollisia, noudatamme viranomaisten ohjeistuksia.


Kaupunki tarjoaa erilaisia maksuttomia harrastus- ja liikuntamahdollisuuksia eri ikäryhmille. Nuorten treenit on tarkoitettu 16-29 -vuotiaille, ja kaikki toiminta on täysin maksutonta. (Kaupungin kuntosaleille on 15 vuoden alaikäraja)

Etsi lukkarista juuri sinulle sopiva ryhmä ja lähde liikkumaan! Kaikenlainen liikkuminen on tutkitusti hyvä keino huolehtia, parantaa tai ylläpitää omaa hyvinvointia. Aikaisempaa kokemusta et tarvitse, ryhmissä opit kaiken tarpeellisen ja vähän enemmänkin. Ohjaajina toimivat innostavat ja ammattitaitoiset liikunnanohjaajat ja lajiammattilaiset.

Ryhmiin ei tarvitse enää ilmoittautua. Huom! Joogapilates, MaanantaiJamit ja padel-ryhmät ovat täynnä.


Liikuntaneuvonta

Liikuntaneuvonnassa autamme sinua löytämään harrastuksen tai pääset helpommin alkuun esim. kuntosaliharjoittelussa yksilöllisen ohjauksen ja henkilökohtaisen kuntosaliohjelman avulla.

Liikuntaneuvonnassa voidaan keskustella myös ravintoon tai uneen liittyvistä haasteista.

Ota yhteyttä Nuorten liikunnanohjaajaan tai tule tapaamaan minua torstaisin klo 13.00–15.00 Ohjaamo Tampereen tiloihin.

Yhteystiedot

Hammareninkatu 5B, 33100 Tampere
040 197 5144
[email protected]
Aukioloajat
ma-pe klo 13–16

Nuorten liikunta
Liikunnanohjaaja
Tuomo Sipinen
puhelin, WA 040 188 1589
sähköposti [email protected]


syksy 2021

Harrastuksia 3. - 9. -luokkalaisille

Perusopetus järjestää maksutonta Lupa harrastaa -harrastustoimintaa, joka on suunnattu kaikille 3.–9.-luokkien oppilaille. Harrastukset ovat koulupäivän jälkeen. Tarjolla on yhteensä noin 200 harrastusryhmää viikossa, joiden ohjauksesta vastaa yli 50 palveluntuottajaa.

Nuortentreenit yläkouluikäisille (7. - 9. -luokkalaisille)

Nuortentreenit yläkouluikäisille on Tampereen perusopetuksen 7 - 9 -luokkien oppilaille avoimia ja maksuttomia liikuntatreenejä. Osa treeneistä on ohjattuja ja osa omatoimisia. Omatoimitreeneihin pääset sisälle ilmoittamalla treenipaikan asiakaspalvelussa nimesi ja koulusi. Koronavirustilanteen johdosta paikkoja nuorten treeneihin on rajoitetusti. Paikat täytetään saapumisjärjestyksessä.


Tuntikuvaukset

Futsal (Ilves/YMCA)

Futsal on jalkapalloa muistuttava palloilulaji, jota pelataan pienemmällä kentällä ja yleensä urheiluhallissa. Futsalissa pelaa vastakkain kaksi joukkuetta, joissa kummassakin on kentällä samaan aikaan viisi pelaajaa, maalivahti ja neljä kenttäpelaajaa.

Peliä pelataan jalkapalloon verrattuna huomattavasti pienemmällä ja kovapintaisella kentällä, perinteisesti parketilla tai modernimmalla muovipinnoitteella. Futsalpallo on jalkapalloon verrattuna pienikokoisempi (kokoa 4) ja vähemmän kimmoisa. Jalkapallon ja futsalin säännöt muistuttavat toisiaan, mutta merkittäviä erojakin säännöistä löytyy. Tärkeimpinä eroina ovat futsalin tehokas peliaika, rajoittamattomat vaihdot, kumuloituvat joukkueen virheet sekä maaliheitot ja rajapotkut.

Hiihto-/hölkkälenkki

Kts. Yhteislenkki

Jooga

Joogassa pääset ammattitaitoisen ohjaajan opastuksella kokonaisvaltaisesti huoltamaan kehoasi. Kaikentasoisille ja kuntoisille sopiva, lempeä flow-jooga edistää kehon hyvinvointia, lisää liikkuvuutta, parantaa tasapainoa sekä keskittymiskykyä. Tunti sisältää fyysisen harjoituksen, joka tukee erityisesti selkärangan hyvinvointia. Keskitymme rauhallisiin ja syviin hengityksiin, jotka rauhoittavat ja palauttavat päivän kuormituksesta. Tunti päättyy aina loppurentoutukseen, jossa nautitaan tietoisesta levosta.

K-pop tanssi

Tervetuloa mukaan K-pop tanssikurssille, jossa tanssitaan rennosti hyvässä porukassa. Mukaan voivat tulla kaiken tasoiset tanssijat ja tanssista kiinnostuneet. K-pop on eteläkorealainen, vauhdikas ja energinen tanssityyli. Ohjaajana tanssinopettaja Anni Arhi.

Keilaus

Kamut kokoon ja keilaamaan! Hauskanpitoa hyvässä seurassa, rentoa meininkiä ja hengailua. Keilaus on sosiaalinen laji, jossa pääsee tutustumaan toisiin pelaajiin helposti. Tai voi tuoda oman possen mukanaan ja selvittää kuka on kuka?

Kuntonyrkkeily (RBC)

Kuntonyrkkeily on tehokasta, hauskaa ja turvallista harjoittelua nyrkkeilyn tekniikoita ja harjoitteita hyväksikäyttäen. Peruskunto kasvaa huomaamatta, niska-hartiaseudun lihakset vetreytyvät ja käsivoimat kasvavat. Tunnilla käytetään monipuolisesti eri välineitä harjoittelun tehostamiseksi.

Kuntosali

Kuntosaliharjoittelu on tehokas tapa kehittää ja parantaa lihaskuntoa monipuolisesti. Oikeaoppinen harjoittelu parantaa lihaskestävyyttä, kasvattaa lihasmassaa ja -voimaa, auttaa painon hallinnassa sekä myös lajiharjoittelun tukena.

Hyväkuntoinen lihaksisto pitää vartalon ryhdikkäänä ja auttaa jaksamaan koulussa, töissä ja arjessa. Hyvä pohjakunto auttaa kuntosaliharjoittelussa, mutta sen voi hankkia kuntosalillakin. Salilla voi alkaa käymään jo teini-iässä, mutta turvallisinta on aloittaa opettelemalla perustekniikat laiteopastuksissa tai ohjatuissa ryhmissä. Huomioithan, että kuntosalille on 15 vuoden alaikäraja.

MaanantaiJamit

Onko freestylen treeni jäissä, kun ei löydy paikkaa tai kavereita ja hyvää musiikkia missä treenata? Vapaa jamivuoro, minne voit tulla treenaamaan ja tutustumaan muihin paikkakunnan tanssijoihin. Laji on vapaa, mutta muista tuoda myös omaa musiikkia mukana, jos haluat treenata jotain tiettyä lajia. Maanantaijamit järjestää Call Out Tampere yhteistyössä Tampereen kaupungin nuorisopalveluiden kanssa.

Palloilu

Monipuolisesti eri pallopelien pelailua. Perustaitojen harjoittelua, pelailua sekä erilaisia pelisovelluksia uuden opetussuunnitelman mukaisesti. Lajeina mm. salibandy, koripallo, lentopallo, sulkapallo, futsal ja minitennis. Nuorten kanssa yhdessä sovitaan, mitä pelataan seuraavalla kerralla.


Padel (PadelTampere)

Maailman nopeimmin kasvava urheilulaji, sosiaalinen ja moniulotteinen mailapeli, joka sopii kaiken ikäisille. Lajin ehdoton vahvuus on monipuolisuus. Pelikenttää ympäröivät seinät takaavat pitkät pallorallit tasosta riippumatta ja haastavat pelaajan kehittämään uusia lyöntiratkaisuja pelin eri tilanteissa. Padelia pelataan aina kahden hengen joukkueena toista kahden hengen joukkuetta vastaan. Pelialueena toimii 20 x 10 metrin keinonurmialusta, joka on ympäröity lasi- ja metalliverkkoseinällä. Pallo, verkko, lyöntitekniikka ja alusta ovat samankaltaisia kuin tenniksessä, seiniä hyödynnetään kuten squashissa ja pelaajien dynaamiset liikeradat muistuttavat sulkapallon vastaavia. Kuitenkin, vaikka yhtäläisyyksiä löytyy padel on oma ainutlaatuinen lajinsa.

Pingis

Pingistä pääsee pelailemaan kavereiden kanssa loistaviin harjoitustiloihin. Salista löytyy 8 pingispöytää ja välineet ovat lainattavissa paikan päältä vahtimestarilta. Oma turnaus pystyyn ja kaikki joukolla pelaamaan.

Salibandy (KooVee)

Tunnilla pääasiassa pelataan, tehdään erilaisia lajiharjoituksia ja lihaskuntoa helpolla ja aloittelijallekin sopivalla tavalla. Tarkoitus saada hyvät pelit pystyyn ja liikkua yhdessä! Sisäliikuntavarustus ja juomapullo mukaan.

Showtanssi

Showtanssi on monipuolinen esittävän tanssin laji, jossa yhdistyvät eri tanssin lajit ja tyylit. Perinteinen showtanssi on alun perin irtautunut jazztanssista, johon sekoittui muun muassa discotanssia, hip hoppia, balettia, latinalaisia tansseja ja afrotanssia.

Spikeball (Yökoris/NokiaSpikeBallaz)

Hauska matalan kynnyksen pallopeli, jota voit pelata lähes missä vaan. Peliä pelataan yleensä 2v2, mutta sääntövariaatioita löytyy myös 1v1 ja 3v3 peleihin. Peliin pääse helposti mukaan vaikkei palloilutaustaa olisikaan, mutta pelissä riittää niin sanottua "skill ceilingiä" eli peli sopii myös totiseen kilpailuun! Laji on helppo aloittaa, koska ainoat välineet ovat käytännössä verkko ja pallo. Et tarvitse erityisiä kenkiä tai muitakaan varusteita.

Lentopallon tapaan käytössä enintään 3 kosketusta, tarkoitus lyödä palloa verkon kautta lattiaan niin, ettei vastajoukkue pysty/kerkeä enää palauttamaan palloa. Pitkät pallorallit ovat lajille ominaisia ja ketteryys sekä silmä-käsi koordinaatio kehittyy pelaamisen aikana

Sulkapallo

Pelailua oman tason mukaan pelikavereita ajoittain vaihdellen. Opetellaan ja kerrataan lajitekniikkaa, esim. mailaotteita, syöttöä, erilaisia peruslyöntejä ja kentällä liikkumista. Sulkapallo on maailman nopein pallopeli ja kuntoilumuotona erittäin suosittu. Intervallimaisuus tekee sulkapallosta tehokasta liikuntaa, joka parantaa mm. ketteryyttä, kestävyyttä ja tasapainoa.

Yhteislenkki 60 min (juoksu/kävely)

Lenkkeily on paljon mukavampaa yhdessä. Lenkkeily vaikuttaa mielialaan, fyysinen kunto kasvaa, hapenottokyky kohenee ja auttaa painonhallinnassa. Jaksat myös paremmin rehkiä esim. kuntosalilla, kun ulkoilet vastapainoksi. Aerobinen liikunta yhdessä salitreenin kanssa on lyömätön yhdistelmä. Kävellään ja hölkkäillään ryhmän taso huomioiden, ajoittain tempoa vaihdellen. Ennen lenkkiä lämmitellään huolellisesti ja lenkin jälkeen tehdään loppuvenyttely. Reittiä ja maastoa vaihdellaan viikoittain.

Yökoris (YMCA)

Yökoris on toimintamalli, jossa matalan kynnyksen liikunnan avulla pyritään tarjoamaan nuorille ja nuorille aikuisille ensisijaisesti mahdollisuuksia liikunnan harrastamiseen. Mallissa ohjaaja menee musiikkilaitteiden kanssa nuorten pariin sinne, missä on pelit käynnissä tai muuta nuorten toimintaa. Konseptissa oleellista on aikuisen läsnäolo nuorten parissa. Pääasia on kuitenkin se, että osallistujat liikkuvat ja hyvät bileet saadaan pystyyn!

Facebook-logo.
Instagram

Nuorille

Hyviä vinkkejä