Page 42 - PiKe kirja
P. 42

JOTTA ASIAKKAAT VOISIVAT LUODA ITSE OMAN PALVELUKOKEMUKSENSA, TARVITAAN ERILAISIA KANAVIA TAI HEITÄ TÄYTYY PALVELLA MONISSA KANAVISSA.
Asiakasymmärrystyöpajojen tuloksista kävi ilmi, että erityisesti nuoret ovat somessa ja heidät tavoittaa sieltä. Nuoret arvostavat myös myyvää otetta asiakaspalvelussa ja perinteistä kasvokkain tapahtuvaa palvelua he käyttävät paljon kuten myös iäkkäät asiakkaat. Nuoret kaipasivat myös personoituja ja räätälöityjä suosituksia.
      MITÄ KANAVIA KÄYTETÄÄN NYT JA MITEN PITÄISI JATKOSSA TOIMIA?
Asiakaspalvelupisteessä tai muualla kasvokkain tapahtuva asiakaspalvelu on tällä hetkellä eniten käytetty ja tärkein tapa etsiä tietoa kirjaston aineistoista. Naiset, paljon kirjastoa käyttävät ja yli 60-vuotiaat ovat käyttäneet henkilökohtaista asiakaspalvelua muita useammin.
Seuraavaksi yleisimmät asiointitavat ovat kirjaston nettisivut ja verkkokirjasto. Muut asiointitavat ovat marginaalissa. 15–29-vuotiaat ja kaksin puolison kanssa asuvat ovat suosi-
neet muita useammin kirjaston nettisivuja ja 30–44-vuotiaat ja lapsiperheet suosivat verkko- kirjastoa.
PIKE-alueen kirjastojen tarjoamista palveluista eniten halutaan lisätietoa verkkokirjastosta, Mitä lukisin? –palvelusta, verkkosivuista sekä tilojen ja laitteiden varauspalvelusta ja luku-
ja musaneuvojasta. Eniten eri palveluja ovat käyttäneet akateemisesti koulutetut, naiset, 30–44-vuotiaat, Tampereella asuvat sekä yleensäkin paljon kirjastoa ja sen sähköisiä pal- veluja käyttävät. Aktiivisimmat käyttäjäryhmät haluavat myös eniten lisätietoa eri palveluista.
   0%
Tilojen ja laitteiden 2 varauspalvelu
10% 20% 30%
9 34 6 26
40% 50% 60%
70% 80%
               Kirjaston verkkosivut
Henkilökohtainen opastus
Verkkokirjasto
54
5
1
3 3
Luku- ja musaneuvoja 1
Some (Facebook, Instagram, Twitter, Youtube)
Lukudiplomi Mitä lukisin? -palvelu En osaa sanoa
13
12
22
6
8
8
3
1
4 3
0
17
25
36 37
Mitä Pirkanmaan ja Keski-Suomen kirjastojen tarjoamista palveluista on käyttänyt? (n=626) Mikä on itselle tärkein palvelu? (n=485)
Mistä palveluista haluaisi saada lisää tietoa? (n=730)
60
    40
  

























































   40   41   42   43   44