Page 40 - PiKe kirja
P. 40

SUOSITTELEMINEN, TUNNISTETTAVUUS, SOME JA NUORET
 MITEN VOIMME LISÄTÄ SUOSITTELUJA ASIAKKAILLE?
Aktiivinen suositteleminen tulee aina toteuttaa erittäin hienovaraisesti ja enem- mistö asiakkaista suhtautuu positiivisesti aktiiviseen vaihtoehtojen suosittelemiseen. Tällä hetkellä kirjaston henkilökunta on oma-aloitteisesti suositellut kiinnostavia asioita kirjaston tarjonnasta noin joka neljän- nelle kirjaston käyttäjälle. Oma-aloitteinen suosittelu näyttäisi olevan yleisempää harvaan asutuilla alueilla kuin kaupungeissa.
Miehet ovat saaneet enemmän suosituksia kuin naiset ja vanhemmat asiakkaat selvästi useammin kuin nuoremmat. Naiset suhtau- tuvat ajatukseen suosittelusta jonkin verran positiivisemmin kuin miehet. Ajatus aktiivi- sesta suosittelusta on mieluisampi vanhoille kuin nuorille asiakkaille.
Saimme hyvät arviot aktiivisesta aineistojen suosittelusta, mutta asian toisena puolena näyttäytyy se, että asiakkaat kokevat heitä kiinnostavien vaihtoehtojen suosittelun toteu- tuvan heikosti. Toisin sanoen suosittelemme jo melko aktiivisesti, mutta suosittelujen kohdentamisessa on parannettavaa.
Huomioitavaa on myös se, että oikein osuneet suosittelut lisäävät asiakkaan luottamusta omiin taitoihinsa kirjaston käyttäjänä. Asiak- kaan myönteisen kirjastosuhteen vahvistuessa asiakkaan kokemus omista kirjastonkäyttötai- doista siis varmenee. Näin ollen suositteluilla on äärimmäisen tärkeä merkitys asiakaskoke- muksen kannalta.
Onko kirjaston henkilökunta oma- aloitteisesti suositellut kiinnostavia asioita kirjaston tarjonnasta?
    38
Ei 61
15
En osaa sanoa
Melko kiel- teisesti
5
12
En osaa sanoa
17
Erittäin kielteisesti
17
%
Erittäin myön- teisesti
%
Kyllä
24
 Kuinka myönteisesti suhtautuisit siihen, että kirjaston henkilökunta suosittelisi aktiivisesti sinua kiinnostavia vaihtoehtoja kirjaston tarjonnasta?
 50
Melko myön- teisesti
    








































































   38   39   40   41   42