Page 31 - PiKe kirja
P. 31

         Kirjastojärjestelmä 99 1 0
Tietokannat 33 62 5
Tietokone 96 3
Älypuhelin 33 34 33
Sähköposti 73 25 2
Painetut lähteet 19 74 7
Verkkokirjasto
45 52 3 42 28 30
Somekanavat
17 56 27 5 43 53
               0
                      % Käytän päivittäin tai % Käytän viikoittain tai % En käytä koskaan useita kertoja viikossa harvemmin
Ajanvarausohjelma
Tabletti
   järjestelmä, tietokone ja sähköposti. Sosiaalisen median (esim. kirjaston sometilit, asiakas- palveluchat) ja tablettien käyttö jäi kaikkein vähäisimmäksi, jopa verrattuna sanakirjojen
ja hakuteosten käyttöön. Älypuhelimen käyttö oli kysytyistä välineistä neljänneksi vähäisintä. Tulee olemaan mielenkiintoista seurata, mil- lainen on työvälineiden muutos, kun jalkautuvan ja monikanavaisen asiakaspalvelun käytännöt yleistyvät!
Älylaitteiden vähäistä käyttöä voi selittää se,
että kirjaston henkilökunnalla ei ole työkäytössä tarpeeksi laitteita. Somekanavien käyttö oli myös huolestuttavan vähäistä –huolestuttavaa sikäli, että asiakkaiden aktiivisesti käyttämät tabletit, älykännykät ja some ovat meidän työvälinei- nämme aivan marginaalisia. Puhelimet ovat vielä usein peruspuhelinmalleja, joilla ei edes pysty sujuvasti käyttämään sovelluksia.
MITEN USEIN KÄYTÄT ASIAKASPALVELUSSA SEURAAVIA TYÖVÄLINEITÄ?
Verkkokirjaston käyttö on jakaantunut siten, että noin puolet käyttää sitä päivittäin tai useita ker- toja viikossa ja puolet viikoittain tai harvemmin. Melko suuri osuus käyttää näinkin harvoin, jos ajatellaan, että tämä käyttöliittymä on meidän kasvomme asiakkaille. Tulevaisuudessa jalkau- tuva asiakaspalvelu tarkoittanee aktiivisempaa asiakaskäyttöliittymän opastamista ja tiedon- hakua yhdessä asiakkaan kanssa.
MITÄ MIELTÄ OLTIIN TUNNISTETTAVUUDESTA?
Aktiivisen asiakaspalvelun yksi edellytys on hen- kilökunnan vaivaton tunnistaminen kirjastoti- lassa. Kyselyssä otettiin kantaa siihen, millainen tunniste voisi sopia kirjastotyöhön. Kyselyyn vastanneet pitivät nimikyltin ja kaulanauhan käyttöä melko tarpeellisena tunnistettavuuden
    29
  











































































   29   30   31   32   33