Page 52 - Digia koneeseen
P. 52

 Alustasta riippumatonta merkityksellllisyyttttä
Digitalisaation katsotaan alkaneen jo nykypäivän keski-ikäistyvien aikuisten varhaislapsuudessa, joten kyse ei ole uudesta asiasta. Erilaisilla alus-
toilla suoritettavat toimet ovat arkipäivää, ja toiminta on yhtä merkityksellistä alustasta riippumatta.
Verkkopankin käyttäjä ei ehkä palvelua käyttäessään tie- toisesti ajattele käyttävänsä digitalisoitua pankin palvelua. Suoratoistopalvelusta musiikkia kuunnellessa harvemmin tulee mieleen, että käytän alustataloutta edustavan moni- kansallisen yrityksen palvelua ja olen ehkäpä samalla heidän profilointinsa kohde. Ystävän kanssa viestitellessä ei ole merkitystä, millä tavalla viestit kulkevat. Sydämel- linen viesti ilahduttaa, tuli se sitten postilaatikon tai kän- nykän kautta.
Digitaalisuus on monin tavoin osa meidän ja asiakkai- demme arkea, pidimme siitä enemmän tai vähemmän. Kirjastot ovat mukana kehityksessä, tarjoten palveluja ja aineistoja joita voi käyttää älylaitteilla tai tietokoneilla. Mutta millä tavoin kirjastojen tarjoamat e-palvelut ja
1995
Tampereen pääkirjasto tarjoaa ensimmäinen Internet-yhteydellä varustetun päätteen asiakkaille. Samana vuonna kirjasto perustaa omat kotisivut Tampereen kaupungin ensimmäiselle omalle palvelimelle. Myös Jyväskylän pääkirjastolla tarjotaan asiakkaille Internet-yhteydet, ja seuraavana vuonna kolmessa suurimmassa Jyväskylän lähikirjastossa.
50
-sisällöt näkyvät asiakkaille? Aineistojen tarjonta muuttuu ja kehittyy jatkuvasti, esimerkiksi lisenssimallien kehit- telyn ja kansalliseen e-kirjastoon tähtäävän, valtakun- nallisen digimediahankkeen myötä. Valtakunnallista e-kirjastoa odotellessa voidaan kysyä, ovatko verkkoai- neistot ja -palvelut tällä hetkellä luonteva osa kirjaston tarjontaa? Tai ovatko muiden toimijoiden vapaat sisällöt, avoimet verkkoaineistot, osa kirjastojen jokapäiväistä, pal- velukanavissamme asiakkaille näkyvää tarjontaa?
Verkkokirjasto on asiakkaan väline hänen selatessaan kirjaston valikoimia kotisohvallaan tai bussimatkalla työpaikalle. Verkkokirjasto on myös tavallisesti kirjaston mittavin panostus monikanavaiseen asiakaspalveluun (ks. luku 7), ja sen käyttöön ohjaamisen tulisi olla kirjas- tossa tapahtuvan asiakaspalvelun arkea. Miten tuemme asiakkaan verkkokirjaston käyttöä arkityössämme asia- kaspalvelussa? Edistävätkö omat työtapamme asiakkaan omatoimista verkkokirjaston käyttöä? Käytämmekö asia- kaspalvelussa asiakkaan kanssa toimiessamme hänelle tuttua välinettä ja alustaa; älylaitetta ja verkkokirjastoa?
1996
Vuoden alussa Suomessa on 208 000 internet-liittymää, ja suhteellisesti maailman eniten netin käyttäjiä. Internetissä mm. surffaillaan www-sivuilla Netscape-selaimella, haetaant tietoa AltaVista –hakurobotin avulla, luetaan newsejä, irkataan ja otetaan yhteyttä sähköpostipalvelimeen Telnet –palvelun avulla. Suurin osa 15-74-vuotiaista suomalaisista käyttää matkapuhelinta.
5






















































































   50   51   52   53   54