Page 26 - Digia koneeseen
P. 26

 Kun aihe on päätetty, suunnittele vinkkaukselle runko. Mikä on ydinviestisi ja mitä on tarpeen kertoa sen ympä- riltä? Kuinka laajasti haluat aihetta käsitellä? Mieti mitä puhut ja näytät aluksi ja millaisin askelin tilanne etenee. Kannattaa keskittyä ensisijaisesti toimintoihin, joita osal- listujat todennäköisesti tulevat käyttämään ja pitää sisältö tiiviinä.
Kirjoita runko itsellesi ylös. Pelkkä lista käsiteltävistä asioista järjestyksessä voi olla riittävä. Lyhyen esityksen tekeminen voi sopia joihinkin aiheisiin. Käy vinkkaus läpi edeten suunnitelmasi mukaan. Saat siitä varmuutta omaan esiintymiseesi.
Itsellesi kirjoitetun rungon lisäksi voit tarvittaessa tehdä asiakkaille jaettavaa materiaalia - tai käyttää tarjolla olevia valmiita materiaaleja. Materiaalin tarve ja laajuus riippuu paljon vinkkauksen aiheesta. Usein osallistujat ovat tyy- tyväisiä, jos he saavat esittelyn lisäksi kotiin viemisiksi aiheesta pienen ohjelappusen tai vaikka vain linkkiko- koelman. Jos käytät valmista materiaalia, tarkista huolel- lisesti, että se on ajan tasalla. Digiasioissa ohjeet saattavat vanheta yhdessä yössä.
Vinkkauksen vetämiseen sopivat yleispätevät esiinty- misohjeet. Kun tilaisuus on epämuodollinen, on vetä- jällekin ehkä helpompaa esiintyä rennosti. Jos kaikki ei mene aivan suunnitelmien mukaan, ei sekään haittaa.
Osallistujat tietävät, että laitteiden kanssa mikä tahansa on mahdollista. Yleisö on aina esiintyjän puolella. Suun- nittelemasi runko toimii pohjana, josta voit seurata etene- mistäsi. Jos sinulla on esiteltävänä erilaisia sivustoja ja linkkejä, ne kannattaa ehkä avata valmiiksi vaikkapa eri välilehdille selaimeen.
Muista varata aikaa kysymyksille ja mieti miten toimitaan, jos tulee pitempää opastusta vaativia kysymyksiä - mihin aikaan, paikkaan tai kanavaan voit ohjata nämä?
LISÄTIETOJA
Ideoita ja materiaaleja digivinkkaukseen voit etsiä vaik- kapa seuraavista lähteistä
• Ylen digitreenit: apua ja niksejä perusdigitaitojen opetteluun. yle.fi/aihe/digitreenit
• Yle oppiminen, media- ja digitaidot: medialukutaitoa, lähdekriittisyyttä, teknologiaymmärrystä. yle.fi/aihe/oppiminen/media-ja-digitaidot
• Enter ry:n opiskele itse –sivut: erityisesti ikäihmisten tietoteknisiä valmiuksia tukevaa materiaalia www.entersenior.fi/opiskele-itse
• Tampereen tietotorien digivinkkaukset: tinyurl.com/digivinkkaukset
1985
24
C-kasettien kelauslaite, Tampereen kaupunginkirjaston kotipalvelut.
1986
Pääkirjasto Metso avataan Tampereella.
Digiä koneeseen

















































































   24   25   26   27   28