Page 21 - Digia koneeseen
P. 21

        MEDIAKASVATUS JA MEDIALUKUTAITO
Mediakasvatuksen tavoite on medialukutaitojen oppi- minen ja ylläpitäminen. Hyvä medialukutaito edellyttää:
1. Pääsyä: median ja teknologioiden käytön sekä tiedon jakamisen taitoja
2. Analysointia ja arviointia: viestien arviointikykyä todenperäisyyden ja uskottavuuden kannalta
3. Luomista: sisällön tuottamista ja luottamusta omiin kykyihin
4. Reflektointia: eettisten ja vastuullisten periaatteiden huomiointia suhteessa omaan identiteettiin ja kokemuksiin
Mediakasvatus on toimintaa, joka pyrkii edistämään medi- alukutaitoa. Medialukutaito voidaan siis nähdä mediakas- vatuksen tuloksena. Millaisia tapoja kirjastossa voitaisiin käyttää asiakkaiden medialukutaidon tukemiseen? Miten mediakasvatusta voitaisiin sovitella entistä istuvammin kirjastojen tehtäviin, resursseihin ja asiakaspalveluun? Ja mihin kaikkeen aikamme riittää?
RESURSSEJA JA SUUNNITTELUA DIGITUKEEN
Digiopastus ja tuki digitaalisten palvelujen käyttöön on mediakasvatuksen perusta. Lain mukaan palvelua tar- joavan tulee järjestää myös tukea palvelun käyttöön, ja tämä toteutuneekin melko hyvin useimpien kirjastojen asiakaspalvelussa. (Laki digitaalisten palvelujen tarjoa- misesta, 2019). Jokaisella asiakaspalvelussa toimivalla tulee olla valmiudet asiakkaiden opastamiseen vähintään kirjaston tarjoamien verkkopalvelujen, verkkoaineistojen ja laitteiden käytössä. Opastamisen valmius ei tarkoita jokaisen palvelun tai laitteen tuntemista läpikotaisin. Asiakaspalvelija tarvitsee perusdigitaitojen lisäksi vain kykyä ja rohkeutta tutkia ja harjoitella yhdessä asiakkaan kanssa. Omien palvelujen opastamisen lisäksi kirjastoissa tulee tarjota myös kirjastolain perustelemaa ohjausta sekä tukea tiedonhakuun, medialukutaitoon ja erilaisten verk- kopalvelujen käyttöön.
Syventyminen asiakkaan henkilökohtaiseen opastami- seen voi tuntua hankalalta palalta muun asiakaspalvelun lomassa. Opastamiseen täytyy siksi varata resursseja, jotka voivat olla kirjaston omia, yhteistyökumppanin tarjoamia tai molempia. Digi- ja medialukutaidoissa tukeminen on tehtävä, jonka toteutuminen kirjastolain tarkoittamassa laajuudessa edellyttää asian ymmärtämistä ja pohdintaa myös kirjaston johtotasolla. Opastamiseen täytyy varata
Pystyn arvoimaan viestien todenperäisyyttä.
Minua ei tuosta vain huijata..
Osaan käyttää laitetta Asiointi sujuu
Tiedän mitä olen tekemässä.
Toimin eettisesti
ja vastuullisesti vuorovaikutuksessa.
Osaan kirjoittaa, kuvata ja julkaista Pystyn tuottamaan viestejä ja sisältöjä halutessani.
(Rasi et al: Aikuisten ja ikääntyneiden mediakasvatus, 2016)
työaikaa, ja pedagogiset tehtävät olisi syytä kirjata jo toi- menkuviin. Kun monilukutaitoon ohjaaminen ja uusien kansalaistaitojen tukeminen tuodaan näkyvästi osaksi kir- jaston tehtävää ja palvelua, voidaan tämä nähdä myös erit- täin pätevänä perusteluna monipuolisen sivistyslaitoksen resursointiin kunnissa.
Opastamista kannattaa suunnitella ja varata sille tilaa niin kalenterista, kirjastotilasta kuin muistakin asiakaspalvelu- kanavista. Kysykää työyhteisössä rohkeasti kysymykset: Milloin opastetaan, missä opastetaan ja kuka opastaa.
KANSALLINEN AUDIOVISUAALINEN INSTITUUTTI KAVI.FI
ON SUOMEN MEDIAKASVATUSVIRANOMAINEN.
MEDIALUKUTAITOSUOMESSA.FI -SIVUILTA LÖYDÄT KANSALLISET LINJAUKSET JA TUKEA MEDIAKASVATUKSEN SUUNNITTELUUN.
                                         19
                










































































   19   20   21   22   23