Tampereen taidemuseo

 

 
Mustin Grand tour -
Luvattuun maahan


 
  Sijaintisi: Musti > Mustin Grand tour
> Luvattuun maahan > Ihanteellinen maisema


Luvattuun maahan

Monet Humanismin lähettiläät -näyttelyn teoksista kertovat ihmisistä ja eläimistä, jotka ovat matkalla – vaeltamassa uuteen maahan, palaamassa maanpaosta kotiin, pakomatkalla. Etsi ainakin kolme tällaista teosta. Lue myös teosten nimet – kaikista ei kuvan perusteella voi tietää, että kysymys on matkasta. Kertomuksia taideteosten kuvaamista matkoista löydät Raamatusta, sekä Vanhasta että Uudesta testamentista.




Anton Maria Vassallo
(Genova, noin 1620 – Milano, 1664/73)
Abramin lähtö Harranista Kanaaniin
Öljymaalaus kankaalle
110,4 x 160 cm
Näyttelyssä numero 28

Herra sanoi Abramille: "Lähde maastasi, asuinsijoiltasi ja isäsi kodista siihen maahan, jonka minä sinulle osoitan. Minä teen sinusta suuren kansan ja siunaan sinua, ja sinun nimesi on oleva suuri ja siinä on oleva siunaus. Minä siunaan niitä, jotka siunaavat sinua, ja kiroan ne, jotka sinua kiroavat, ja sinun saamasi siunaus tulee siunaukseksi kaikille maailman kansoille."

Niin Abram lähti Herran käskyn mukaan, ja Loot lähti hänen kanssaan. Harranista lähtiessään Abram oli seitsemänkymmenenviiden vuoden ikäinen. Abram otti mukaan vaimonsa Sarain ja veljenpoikansa Lootin sekä perheiden koko omaisuuden, myös Harranissa hankitut orjat. Sitten he lähtivät kulkemaan kohti Kanaaninmaata ja saapuivat sinne.
(1. Moos. 12:1-5)

Abramin lähtö Harranista Kanaaniin on kuvattu runsautena: etualalla tungeksii lampaita ja hevosia, jotka on kuormattu kiiltävillä kupariastioilla. Perspektiivi saa kaiken rikkauden vyörymään katsojan päälle. Teoksen nimi pitää tietää tunnistaakseen sen aiheen. Tämän tyyppisiä maalauksia, jossa runsaan ”maallisen” etualan taustalla tapahtuu raamatullinen kohtaus, maalasi esimerkiksi alankomaalainen Pieter Aertsen 1500-luvulla.




Giuseppe Gambarini
(Bologna, 1680 – Casalecchio di Reno, 1725)
Kultaisen vasikan palvonta
Öljymaalaus kankaalle
150 x 230,5 cm
Näyttelyssä numero 42

Toinen Mooseksen kirja eli Exodus kertoo israelilaisten vapautumisesta Egyptin orjuudesta ja vaelluksesta Luvattuun maahan. Matkan draama tiivistyy Siinain vuorella, jolla Mooses saa Jumalalta kymmenen käskyn lain – samaan aikaan kansa ehtii rikkoa sen ensimmäistä käskyä ja tehdä itselleen epäjumalan.

Kun Mooses viipyi eikä tullut takaisin vuorelta, israelilaiset kerääntyivät Aaronin luo ja sanoivat hänelle: "Tee meille jumala, joka johtaa meitä matkallamme. Me emme tiedä, mitä on tapahtunut Moosekselle, tuolle miehelle, joka toi meidät pois Egyptistä." Aaron sanoi: "Ottakaa kultakorut, joita vaimonne, poikanne ja tyttärenne pitävät korvissaan, ja tuokaa ne minulle." Kaikki riisuivat kultakorut korvistaan ja toivat ne Aaronille. Aaron otti korut vastaan, valmisti muotin ja valoi kullasta sonnin. Kansa sanoi: "Israel, tämä on sinun jumalasi, joka toi sinut pois Egyptistä!" Silloin Aaron rakensi alttarin sonnin eteen ja julisti: "Huomenna vietetään Herralle pyhitettyä juhlaa." Seuraavana aamuna ihmiset uhrasivat polttouhreja ja yhteysuhreja, söivät ja joivat ja ryhtyivät viettämään hillitöntä juhlaa.

Kun Mooses saapui leiriin ja näki sonnin ja villin karkeloinnin, hänen vihansa syttyi ja hän paiskasi taulut murskaksi vuoren juurelle. Hän otti heidän tekemänsä sonnin, poltti sen tulessa, murensi sen hienoksi, sekoitti veteen ja juotti veden israelilaisille.

Mooses kysyi Aaronilta: "Mitä pahaa tämä kansa on sinulle tehnyt, kun johdatit sen näin suureen syntiin?"
(2. Moos. 32:1-6, 19-21)

Gambarinin Kultaisen vasikan palvonta on antiikin juhla, jossa kultaisen vasikan ympärillä tanssivat nymfit ja huilua soittava Pan. Raamatun jylhä kuvaus on kaukana sen klassistisesta eleganssista. Vain kultainen vasikka, taustan hirmustunut Mooses laintauluineen ja israelilaisten teltat liittävät maalauksen aiheeseensa.