|
Sijaintisi: Musti > Musti ja Leza
Lidow > Ikuinen kamppailu
Amerikkalainen taiteilija
Leza Lidow vietti lapsuutensa ja nuoruutensa Los Angelesissa ja New Yorkissa.
Hänen juurensa johtavat Venäjälle Dolgorukien ruhtinassukuun. Lezan äiti
oli syntynyt Kiinassa venäläisen diplomaatin tyttärenä. Vallankumouksen
jälkeen perhe ei palannut Venäjälle vaan muutti Yhdysvaltoihin.
Wade Reynolds
(s. 1929)
Leza Lidowin muotokuva
Leza kasvoi kirjojen,
taiteen ja musiikin maailmassa. Äiti keräsi aasialaista taidetta, käänsi
aasialaista kirjallisuutta ja julkaisi useita kirjoja kiinalaisesta runoudesta.
Isä oli palvellut lentäjänä ensimmäisessä maailmansodassa ja toimi sen
jälkeen stunttilentäjänä. Leza avioitui lukion jälkeen elokuvasäveltäjä
Frederick Hollanderin kanssa, joka tunnetaan erityisesti Marlene Dietrichille
sävelletystä laulusta Falling in Love Again.
Avioliitto kesti kolme vuotta ja siitä syntyi tytär Melody.
Kuvataiteesta Leza kiinnostui varhain. Ensimmäisen avioliiton
päätyttyä hän jatkoi maalaamista, esiintyi näyttelyissä ja sai useita
palkintoja. Taideopintojaan hän jatkoi Pariisissa ja Sveitsissä ja palasi
1951 Los Angelesiin. Pian tämän jälkeen hän avioitui tehtailija Eric Lidowin
kanssa. Avioliitosta syntyi kaksi poikaa, Derek ja Alexander.
1980-luvulta alkaen Leza Lidowin teoksia on ollut runsaasti esillä näyttelyissä
sekä Euroopassa että Yhdysvalloissa. Pariisin Grand Palais’ssa 1992 niihin
tutustui 500 000 katsojaa. þakkipeli-installaatiollaan hän 1995 pääsi
Guinness’n ennätysten kirjan ranskalaiseen laitokseen. Tampereen taidemuseoon
Leza Lidowin näyttely saapui Venäjän nykyhistorian museosta Moskovasta.
Maalausten lisäksi Leza Lidow tunnetaan näyttävistä kolmiulotteisista
ihmishahmoistaan, jotka hän keksi sattumalta:
”…Kaikki alkoi siitä kun miniäni pyysi minua suunnittelemaan jotakin
hänen juuri avatun liikkeensä näyteikkunaan Rodeo Drivelle Beverly Hills’iin.
Maalasin hänelle kolme mallinukkea. Niistä tuli sensaatio – ihmiset tungeksivat
nähdäkseen ne. Naapuriliikkeiden omistajat raivostuivat, sillä miniäni
vei heiltä asiakkaat. Silloin oivalsin, että idea oli hyvä. Niin aloitin
mallinukkien maalaamisen. Ne ovat minulle kuin maalauskangas…”
Lidowin taiteessa maalaustaide ja kuvanveisto yhdistyvät tavalla, joka
on tuttu jo renessanssiajan taiteesta. Hän innostui surrealistisesta ilmaisusta
tavattuaan Salvador Dalin ja nähtyään tämän teoksia. Dalin ja surrealismin
vaikutus näkyy selvästi hänen taiteessaan. Vaikutteita on myös René Magrittelta
ja Giorgio de Chiricolta sekä Marcel Duchampin esinetaiteesta. Leza Lidowin
teosten häkellyttävässä maailmassa ylellisyys ja kits yhtyvät rakkauden
ja elämän suuriin teemoihin: sukupuolten välisiin suhteisiin, ekologisiin
ja filosofisiin kysymyksiin. Jokaisessa teoksessa on mukana toivo, jota
taiteilija kehottaa katsojaa etsimään.
Leza Lidowin näyttelyn on
järjestänyt Tampereen taidemuseo yhdessä moskovalaisen Dom Naštšokina
–taidegallerian kanssa.
Tehtäviä
Näyttelyssä on sarja teoksia, jotka vetoavat luonnon puolesta. Perinteisessä
ajattelussa nainen ja luonto liitetään yhteen, samoin mies ja kulttuuri
(kulttuurilla tarkoitetaan tässä ihmisen rakentamaa maailmaa luonnon vastakohtana).
Näkyykö mielestäsi Leza Lidowin ekologisissa teoksissa se, että hän on
nainen?
Ensi silmäyksellä Leza Lidowin näyttely todennäköisesti vaikuttaa hyvin
erilaiselta kuin samaan aikaan esillä oleva Humanismin lähettiläät. Mitkä
asiat yhdistävät näitä kahta näyttelyä? Pohdi teemoja, esitystapoja
ja teosten suhdetta omaan aikaansa.
Monissa Leza Lidowin maalauksissa on päähenkilönä koira, usein hyvin hienosti
ja kalliisti pukeutunut. Ensi silmäyksellä sarja näyttää herttaisilta
satuaiheilta, mutta tarkemmin katsottuna niin ei taida ollakaan.
Mitkä asiat teoksissa mielestäsi häiritsevät satutunnelmaa?
Millaisessa maailmassa Leza Lidowin koirat elävät?
Katso Wade Reynoldsin Leza Lidowin muotokuvaa ja vertaile sitä hänen teoksiinsa.
Mitä Leza Lidowin teoksissa on hänen omasta ympäristöstään?
Leza Lidow on kirjoittanut runonomaiset tekstit teoksistaan Kloonaus
ja Viimeinen ehtoollinen.
Kirjoita oma teksti Tietokonenainen ja Laulamme yhä hänen lauluaan
–teoksista.
Kloonaus, yksityiskohta
(6 osaa)
öljyväri muoville
|
|
Femme du monde
1988
öljyväri
|