Tampereen taidemuseo

 

 
Taivas maan päällä -
Härän ja aasin salaisuus


 
  Sijaintisi: Musti > Taivas maan päällä > Härän ja aasin salaisuus

Härän ja aasin salaisuus



Lorenzo Veneziano
(Venetsia, tietoja toiminnasta 1356 - 1372)
Jeesuksen syntymä
Temperamaalaus puulle
76,3 x 54,8 cm
Näyttelyssä numero 3

Lorenzo Venezianon maalaus Jeesuksen syntymä on 1300-luvulta. Jo siinä ovat mukana aasi ja härkä, jotka ystävällisesti tekevät tuttavuutta vauvan kanssa nuolaisemalla tätä. Mistä muista Jeesuksen syntymän kuvista löydät samat eläimet?

Härkä ja aasi, yksinkertaiset työeläimet, sisältävät monenlaista vertauskuvallisuutta: ensinnäkin ne kertovat Kristuksen syntyneen köyhyyteen, arkisen aherruksen maailmaan. Härkä oli Israelin kansan symboli ja aasi muiden, ”pakanakansojen” merkki, joten viesti kertoi Kristuksen syntymän olevan tarkoitettu kaikille: ”valo, joka koittaa pakanakansoille, kirkkaus, joka loistaa kansallesi Israelille”, niin kuin vanha Simeon temppelissä iloitsi (Luuk. 2:32) Härkä oli myös uhrieläin, joten siinä voitiin nähdä viittaus Kristuksen uhrikuolemaan, ja aasissa puolestaan ennustus Jeesuksen ratsastuksesta Jerusalemiin palmusunnuntaina. Härkään ja aasiin on liitetty Jesajan teksti: ”Härkä tuntee omistajansa ja aasi isäntänsä seimen, mutta Israel ei tunne, minun kansani ei tajua.” (Jes. 1:3)

Lorenzo Venezianon maalauksessa Kristus syntyy luolassa. Näin tapahtuma kuvataan myös ortodoksisen kirkon ikoneissa; Venetsian taide olikin pitkään lähellä Bysantin taidetta. Luola ennusti Kristuksen hautaamista ja viittasi myös siihen luolaan, jossa Eeva oli aikoinaan synnyttänyt. Katafalkin, arkkukorokkeen, muotoinen seimi viittasi Kristuksen hautaamiseen ja sen nelikulmaisuus maailmaan, johon Kristus tuli ihmiseksi. Nelikulmaisuus on vanhassa kristillisessä taiteessa maailman merkki, pyöreä muoto ikuisuuden ja täydellisyyden. Jeesuksen syntymän lisäksi kuvassa tapahtuu muutakin: enkelit ilmestyvät paimenille ja paholainen (katalannäköinen mies oikeassa alareunassa) yrittää saada Joosefia epäilemään Marian neitsyyttä.

Kultainen tausta ja Marian viitan kultaiset laskokset ovat taivaallisen maailman valoa. Taiteilija ei ole pyrkinyt luomaan luonnonmukaista tai valokuvamaista kuvaa vaan välittämään katsojalle hengellisen sisällön. Maalauksessa on myös hahmoja, jotka on kuvattu ”uuden”, luonnonmukaisen ja kolmiulotteisuutta tavoittelevan tyylin mukaisesti. Tällaisia ovat Jeesus-lapsi, paimenet, Joosef ja hänen vieressään seisova paholainen. Ikonin tapaan on kuvattu taivaasta laskeutunut Betlehemin tähti, joka samalla edustaa kaikkia taivaankappaleita Kristuksen syntymän kosmisella hetkellä.