Tampereen taidemuseo

 

 
Taivas maan päällä -
Pyhän Birgitan näky


 
  Sijaintisi: Musti > Taivas maan päällä > Pyhän Birgitan näky

Pyhän Birgitan näky



Lombardialainen taiteilija
(1400 – 1500-luku)
Jeesus-lasta palvotaan
Temperamaalaus puulle
59,5 x 55 cm
Näyttelyssä numero 7

Lombardialaisen taitelijan maalauksessa Jeesus-lasta palvotaan lapsi ei ole enää seimessä vaan maassa. Hänen äärelleen polvistuvat kultatukkainen Maria, kolme samoin kultatukkaista enkeliä ja Joosef. Talli on rakennettu luolan eteen, ja luolasta kurkistavat härkä ja aasi.

Lastaan palvovan Marian kuva pohjautuu 1300-luvulla eläneen Ruotsin Pyhän Birgitan näkyyn Kristuksen syntymästä. Näyssä Maria polvistuu maassa makaavan vastasyntyneen lapsensa eteen ja palvoo häntä sanoen: ”Olet tervetullut, Jumalani, Herrani, Poikani.” Myös Joosef tulee sisään, lankeaa polvilleen maahan ja itkee ilosta. Maria on hyvin kaunis, hänellä on ihmeelliset kullankimalteiset hiukset, jotka laskeutuvat hajallaan harteille. Kuvallisten yksityiskohtien lisäksi maalauksesta välittyy Birgitan ilmestyksen ilo ja hartaus.


Taidemaalarin käsikirja kuudensadan vuoden takaa

Mahdollisesti lombardialainen maalari oli lukenut Cennino Cenninin Kirjan maalaustaiteesta (Il Libro dell’Arte, o Trattato della Pittura). Siinä kirjoittaja, Firenzessä ja Padovassa 1300- ja 1400-lukujen vaihteessa elänyt maalari, antaa tarkkoja ohjeita kaikista maalauksen vaiheista ja yksityiskohdista. Koko tekstissä korostuu harras työmoraali, joka ei salli hutilointia yksinkertaisimmassa ja ikävystyttävimmässäkään työvaiheessa:

”Taiteen perusta ja kaikkien näiden käsillä suoritettavien töiden lähtökohta on piirtäminen ja maalaaminen (colorire). Nämä molemmat osat vaativat taitoa jauhaa tai hiertää värejä hienoksi, sivellä liimaa, pohjustaa kangasta, valmistaa kipsipohja, hioa ja kiillottaa se, tehdä kipsiornamentteja, käyttää bolusta [hienorakenteista savea], kullata, hioa puutaulun pinta (kiillotuskivellä tai hiomahampaalla), sekoittaa temperaa, tehdä pohjustuksia, käyttää hiilipölyä (ääriviivojen merkitsemiseksi), uurtaa pintaa, tehdä se rakeiseksi, piirtää ääriviivoja, maalata värein, tehdä koristeita puupintaan, vernissata puutaulu tai oikeastaan sille maalattu kuvapinta.”

Kirja päättyy rukoukseen Jumalalle ja pyhille:

”Rukoilemme Korkeinta Jumalaa, Pyhää Neitsyt Mariaa, Pyhää Johannesta, Pyhää Luukasta, evankelistaa ja maalaria, Pyhää Eustakiusta, Pyhää Fransiskus Assisilaista ja Padovan Pyhää Antoniusta, jotta he antaisivat meille armonsa sekä voimaa ja rohkeutta kantaa tyynin mielin tämän maailman taakat ja vaivat, ja että nämä pyhät armossaan tukisivat niitä, jotka tätä kirjaa tutkivat, niin että he siitä oppia saisivat ja sen myös pitäisivät, ja että he otsa hiessä ahkeroituaan voisivat elää rauhassa ja elättää perheensä tässä maailmassa, ja vihdoin eläisivät tuonpuoleisessa kunniassa, per infinita secula seculorum. Amen.”