|
Tampereen taidemuseo, 26.10.2004, klo 12:00
Hyvät naiset ja herrat, arvoisat tiedotusvälineiden edustajat, tervetuloa
Tampereen taidemuseoon Vuoden nuori taiteilija 2005 -julkistamistilaisuuteen.
Kaksikymmentä vuotta sitten, syksyllä 1984 vastikään peruskorjatussa ja
laajennetussa Tampereen taidemuseossa valmisteltiin ensimmäistä Vuoden
Nuori Taiteilija -näyttelyä. Alkuvuonna 1985 tittelin ensimmäinen haltija,
Kristian Krokfors eli Kristian Ensimmäinen esittäytyi yleisölle täällä
museon ylimmässä kerroksessa yli 50 teoksen kavalkadilla. Näin sai Tampereen
Nuorkauppakamarin ajatus tapahtumasta, joka nostaisi esiin ja tukisi nuoria
suomalaisia lahjakkuuksia, konkreettisen, kuvataiteellisen muodon. Samanaikaisesti
kohtalo heitti kehään toisenkin muodonmuutoksen: tammikuussa 1985 hallinnollinen
vastuu taidemuseon tulevaisuudesta, sen kokoelmista ja laaja-alaisesta
näyttelytoiminnasta siirtyi Tampereen Taideyhdistykseltä Tampereen kaupungille.
Vuoden nuori taiteilija -tapahtuma nojautuu siis historiallisesti sekä
yksityiseen että julkiseen pääomaan, niihin kahteen tukipilariin, jotka
kautta aikojen ovat edesauttaneet luovan työn tekijöitä heidän valitsemallaan,
usein kivikkoisella elämänpolulla.
Täyttäessään 20 vuotta Vuoden Nuori Taiteilija -tapahtuma voi hyvin. Sen
selkää eivät ole taittaneet laman mukanaan tuomat taloudelliset säästötoimet,
eivätkä muutkaan suomalaista yhteiskuntaa viime vuosikymmeninä vavisuttaneet
muutokset. Vetreään nuoruusikään ennättänyt tapahtuma osoittaa myös omalla
historiallaan, että kuvataide ei ole tullut tiensä päähän, vaan löytää
vuosi vuodelta aina uusia ilmaisukeinoja; itseään ja ympäröivää maailmaa
peilaavia tulkintoja. Mikä suomalaisen kuvataiteen moniulotteisessa, dynaamisesti
rönsyilevässä kehityshistoriassa on viime vuosikymmeninä dramaattisesti
muuttunut, on taiteellisen moniarvoisuuden, sukupuolten välisen tasa-arvon
ja kansainvälisyyden eksponentiaalinen nousu keskeisiksi taidekritiikin
mittatikuiksi. Me tarvitsemme näitä mittatikkuja, jotka yhdistävät pohjoisen
kotimaamme globaalin kuvataiteen tilkkutäkkiin, mutta samalla meidän tulee
varoa antautumasta kritiikittömästi niiden armoille. Taide on vuosisatojen
saatossa osoittanut olevansa yksilöiden ja yhteisöjen luomia mittatikkuja
elohopeaisempaa, ajatukseltaan ja muodoltaan niitä notkeampaa. Vuoden
Nuori Taiteilija -tapahtuma pyrkii vastaamaan taiteen elohopeaisuuden
haasteeseen. Mikään valintaraati ei tietenkään voi varmuudella ennakoida
tulevaa, eikä yksikään asiantuntija voi sanoiksi pukea kuvataiteen tulevia
ulottuvuuksia. Voimme ainoastaan katsoa ja tutkia nöyrästi edessämme kunakin
ajankohtana avautuvaa taiteen kenttää ja päätelmiemme perusteella voimme
nostaa esiin ja stipendillä palkita taiteilijan, jonka luova henki konkreettisine
sormenjälkineen viestii meille jostakin uudesta, jostakin sellaisesta,
joka on aitoa ja kuvataiteellisesti itselleen rehellistä.
Viggo Wallensköld
Vuoden Nuoren Taiteilijan valinnasta vastaavan asiantuntijaryhmän puheenjohtajana
pyrin kunnioittamaan edeltäjieni, taidemaalari, professori Lauri Ahlgrénin
ja museoneuvos Anneli Ilmosen työtä, joka on antanut tapahtumalle kulttuuri-
ja taidepoliittisesti itsenäisen ja yksilöllisen luonteen. Taiteen historia
osoittaa, että taide on kaikessa elinvoimaisuudessaan haavoittuvaista.
Se tukahtuu helposti jos se pyritään valjastamaan vallankäytön välikappaleeksi.
Tampereen kaupungille kuuluu kiitos siitä, että se on kuluneen kahden
vuosikymmenen aikana tukenut Vuoden Nuori Taiteilija -tapahtuman vapautta
autonomisesti kartoittaa suomalaisen kuvataiteen nuorta kenttää uusia
mahdollisuuksia ja ilmaisutapoja viitoittavalla toiminnallaan. Taaksepäin
katsoessamme kohtaamme joukon Vuoden nuoria - taidemaalareita, kuvanveistäjiä,
valokuvaajia, video- ja installaatiotaiteilijoita - naisia ja miehiä,
joille VNT-titteli on avannut oven museaaliseen näyttelymaailmaan ja jotka
puolestaan ovet teoksillaan kertoneet suurelle yleisölle uusista ilmiöistä
suomalaisessa kuvataiteessa. Vuoden Nuoret ovat myös pärjänneet maailmalla.
Nykytaiteen kansainvälisissä metropoleissa tunnetaan hyvin esimerkiksi
taiteilijat Eija-Liisa Ahtila, Osmo Rauhala ja Esko Männikkö, Vuoden nuoria
vuosilta 1990, 1992 ja 1995. Vuoden nuori taiteilija -tapahtuma on tutun
ja tuntemattoman välimaastoon sijoittuva ikkuna, se velvoittaa ja se palkitsee.
Tästä historiallisesta maisemasta siirrymme nyt tähän hetkeen. Hyvät naiset
ja herrat, minulla on suuri ilo ja kunnia esitellä Vuoden Nuori Taiteilija
2005, Viggo Wallensköld. Viggo, kahden taiteilijan lapsi, syntyi Porvoossa
1969. Hän aloitti taideopintonsa Helsingin yliopiston taidehistorian laitoksessa
syksyllä 1988 ja siirtyi seuraavana vuonna samaisen opinahjon piirustuslaitokseen.
Hän opiskeli Kuvataideakatemiassa 1990-luvun alkupuoliskon ja valmistui
kuvataiteen maisteriksi 1995. Vuosina 1997-2000 Viggo suoritti Taideteollisessa
korkeakoulussa taiteilijan pedagogiset opinnot ja on tämän jälkeen toiminut
maalaus- ja piirustustaiteen tuntiopettajana Taidekoulu Maassa sekä Evtek-muotoiluinstituutissa.
Viggon teoksiin suomalainen taideyleisö on tähän mennessä voinut tutustua
useissa ryhmänäyttelyissä ja noin kymmenessä yksityisnäyttelyssä, joista
mainittakoon Helsingin Taidesalongissa vuosina 2000 ja 2002 järjestetyt
katselmukset. Viggon teokset kertovat taiteilijan syventymisestä ihmisen
identiteetin perimmäisiin kysymyksiin, sukupuolijohdannaisuuden määrittelemättömiin
arvoituksiin ja minuudestamme kumpuaviin yhteiskunnallisia arvoja ja määritelmiä
kyseenalaistaviin huuto- ja kysymysmerkkeihin. Hänen teoksissaan mielikuvituksellinen
improvisointi ja optinen harkinta kohtaavat, tunteet ja tunnetilat avautuvat
ja antautuvat värimelodioille, jotka kertovat katsojalle siitä hartaasta
kunnioituksesta, jota taiteilija itse tuntee työvälineitään ja maalaustaiteen
historiallisia keinoja kohtaan. Hänen teostensa edessä esiin kumpuaa nimiä
taidehistorian lehdiltä - Bonnard, Matisse, Balthus - mutta samalla edessämme
avautuu uusi polku, uusi lähestymistapa, omintakeisuus; taiteilijan oma
maailmankaikkeus. Viggo on omistautunut taiteelleen. Tästä kertoo myös
se, että harrastuksikseen hän mainitsee mielikuvitusmatkat ja piirtämisen.
Ennen kuin avaan kentän kysymyksille haluan lopuksi kiittää raatia, joka
valitsi Viggo Wallensköldin Vuoden 2005 Nuoreksi Taiteilijaksi. Raadin
puheenjohtajana toimi Tampereen taidemuseon pitkäaikainen johtaja Anneli
Ilmonen ja jäseninä Helsingin kaupungin taidemuseon johtaja Berndt Arell,
kuvataiteilijat Lars Holmström, Vesa-Pekka Rannikko ja Osmo Rauhala. Raadin
sihteerinä oli tutkija Elina Bonelius. Valintansa myötä Viggo Wallensköld
saa Tampereen kaupungin myöntämän ja Nokia Oyj:n tukeman 20 000 euron
stipendin.
Viggon teosten laaja, kahteen kerrokseen sijoittuva näyttely avataan Tampereen
taidemuseossa 19. maaliskuuta 2005. Näyttelyn kuraattorina toimii tutkija
Tapani Pennanen. Tampereelta näyttely siirtyy Helsinkiin ja avautuu uutena
museaalisena kokonaisuutena Amos Andersonin taidemuseossa 10. toukokuuta.
Samanaikaisesti Viggon uusimpia teoksia on nähtävillä Helsingin Taidesalongissa.
Onneksi olkoon Viggo!
Janne Sirén
Museonjohtaja
kuvat Jari Kuusenaho
|
|
Janne Gallen-Kallela-Sirén ja Viggo Wallensköld
|