Salinar

Perun pohjoisrannikolla vaikuttanut Salinar-kulttuuri (200 eKr.-200 jKr.) merkitsi lyhyttä välivaihetta Cupisnique- ja Moche-kulttuureiden välillä. Jatkuvuus näkyy varsinkin keramiikassa. Yhteiskunnallisesti Salinar-kausi oli rauhaton. Vanhoja peltoja hylättiin, linnoitettuja pakopaikkoja rakennettiin ja asutuskeskusten kokoa kasvatettiin joukkovoiman tarjoaman turvan toivossa. Aikakauden rauhattomuuden syyksi on esitetty helposti muokattavan viljelysmaan loppua, jolloin kiista maa-alueista olisi johtanut yhteenottoihin.

Suurin tunnetuista Salinar-keskuksista oli Mochen laaksossa sijaitseva Cerro Arena. Tämä harjanteella sijaitseva kaupunki kattoi muinoin 2,5 km2 alueen, ja sen rajojen sisäpuolella sijaitsi asuinrakennuksia sekä hallinnollista ja uskonnollista arkkitehtuuria. Asutuksen voimakas keskittyminen loi edellytyksiä uusille hallintomalleille, ja Salinar-kulttuurin kautta nämä opit siirtyivät osaksi pohjoisrannikon myöhempien kulttuurien kokemusmaailmaa.

Salinar-keramiikka jatkaa pitkälti Cupisnique-keramiikan perinteitä. Salinar-astioista puuttuu kuitenkin Cupisnique-keramiikan taiteellinen hienostuneisuus, jonka on korvannut raikas välittömyys. Salinar-keramiikan veistoksellisia koristeaiheita olivat eläimet ja ihmiset, ja yksi sen uusista aluevaltauksista oli eroottisaiheinen keramiikka. Veistoksellisten astioiden lisäksi kulttuurin piirissä valmistettiin myös muodoltaan yksinkertaisempia maalauskoristeltuja astioita. Salinar-keramiikan tyypillinen pohjaväri vaihtelee oranssista beigeen.

Taiturimaisesti toteutettuun Moche-keramiikkaan verrattuna Salinar-astiat vaikuttavat kuitenkin melko karkeilta ja viimeistelemättömiltä. © Museo Arqueológico Rafael Larco Herrera, Lima, Peru (Cat. 38)