Paracas

Paracas-kulttuuri vaikutti Perun etelärannikolla vuosina 600-175 eKr. Tärkeimmät Paracas-löydöt ovat peräisin kulttuurille nimensä antaneen pienehkön Paracasin niemimaan alueelta. Erityisen merkittäviä ovat muinaiskalmistoista löydetyt tuhannet upeat tekstiilit

Paracas-vainaja varustettiin hautaa varten laskemalla hänet koriin, jonka pohjalla lepäsi joukko tekstiilejä. Kori ja vainaja ympäröitiin käärinliinalla, jonka päälle kasattiin uusia tekstiilejä sekä kasvikunnan tuotteita, eläimiä, trofeepäitä, kampoja, saviastioita, koruja, työkaluja yms. Seuraavaksi koko rakennelma peitettiin uudella käärinliinalla, ja mitä ylhäisemmästä vainajasta oli kyse, sitä useammalla uhri-, tekstiili- ja käärinliinakerroksella hänet verhottiin. Vainajia ei muumioitu, mutta aavikon kuuma kuivuus on säilyttänyt heidät ja heidän hauta-antimensa lähes vahingoittumattomina.

Tekstiilien ohella keramiikka oli Paracas-kulttuurin merkittävä taidemuoto. Alueen varhaiskeramiikassa on vielä nähtävissä voimakasta Chavín-kulttuurin vaikutusta, mutta suhteellisen pian koristeaiheiksi vakiintuivat mm. ympäröivästä meriluonnosta löytyvät teemat. Paracas-keramiikka on pohjaväriltään mustaa. Astiat koristeltiin vasta polton jälkeen pihkapohjaisten värien avulla. Paracas-haudoista on löytynyt myös vaaleaa ns. Topará-keramiikkaa, joka on kuitenkin luultavasti tuontitavaraa.

 

Tämä kurpitsan muotoinen astia edustaa Paracas-haudoista toisinaan tavattavaa Topará-tyylin keramiikkaa. © Museo Nacional de Arqueología, Antropología e Historia del Perú - Instituto Nacional de Cultura del Perú, Lima, Peru (Cat. 29)

Paracas-
tekstiilitaide

Paracas-tekstiilit ovat laajalti hämmästyttäneet ja ihastuttaneet tekstiilitaiteen tutkijoita. Paracas-tekstiileissä on saatettu käyttää kymmeniä metrejä kangasta, ja kun ne on koristeltu lähes poikkeuksetta kirjomalla, on upeimpien taideteosten luomiseen laskettu kuluneen jopa kymmeniätuhansia tunteja työtä.

Paracas-tekstiilien pääosa voidaan jakaa kahteen kirjailutyyliin: lineaariseen ja Block Color - tyyliin. Lineaarisissa tekstiileissä on käytetty vain neljää väriä, ja ne on koristeltu kudotun pohjakankaan päälle kirjotuin suorin linjoin sekä kankaan reunoja kiertävin koristevöin. Tyypillisiä koristeaiheita ovat mm. kissaeläimet, linnut, käärmeet ja suurisilmäinen ns. Silmäjumala-hahmo. Niitä on usein melko vaikea erottaa taustastaan ja hahmottaa omina kokonaisuuksinaan.

Block Color -tyylin tekstiilit poikkeavat huomattavasti lineaarisista. Lineaaristen tekstiilien koristeaiheet ovat kopioituneet lähes muuttumattomina kutojasukupolvelta toiselle, kun taas Block Color -tyylin tekstiileistä useissa on täysin ainutkertainen koristeaihe. Block Color -tekstiileille on tunnusomaista myös rikas värien käyttö ja reunusten rajaamien kaarevalinjaisten kuva-aiheiden ruudukkomainen sommittelu.

 

Tämä upea viitta edustaa Paracas-tekstiilitaiteen lineaarista koristelutyyliä. Tyylin tuntomerkkinä ovat kankaan poikki kulkevat kapeat koristevyöt. Näiden vöiden ja kankaan leveämpien reunusten koristeaiheena on hymyilevä pitkähäntäinen eläinhahmo. © Museo Nacional de Arqueología, Antropología e Historia del Perú - Instituto Nacional de Cultura del Perú, Lima, Peru (Cat. 34)