
Kannen alue
Tampereen asemanseudun uudistava Kannen alue on keskustan kehittämisen merkittävin kokonaisuus. Rautatieaseman ympäristö ja ratapiha kokevat mittavan muodonmuutoksen, kun korkean rakentamisen vyöhykkeeksi linjattu alue täydentyy ylöspäin kohoavista asunnoista, liike- ja toimitiloista sekä monitoimiareenasta.
Kannen alue yhdistää toisiinsa Sorin, Kyttälän, Tammelan ja Tullin kaupunginosat ja poistaa radan estevaikutusta. Tampereen keskustasta saadaan näin yhtenäisempi ja tiiviimpi kokonaisuus. Uudet työpaikat, asunnot, palvelut, tapahtumat ja aktiviteetit tekevät asemanseudusta myös vilkkaamman ja viihtyisämmän alueen.
Liikennemuotojen solmukohtana tunnettua rautatieaseman ympäristöä kehitetään myös sujuvammilla liikenteen ratkaisuilla. Itsenäisyydenkadun alikulkusillan tunneliin tulee uusi ratikkapysäkki ja matkaterminaalimainen alue, josta on suorat kulkuyhteydet junien laiturialueelle. Hämpin parkkia laajennetaan, jolloin parkkipaikkojen määrä kasvaa. Myös pyöräilyn ja jalankulun yhteyksiä parannetaan.
Kannen alueesta tulee arkkitehtonisesti kiinnostava kokonaisuus, jossa uusi täydentää vanhaa. Rautatieasema säilyy ennallaan, mutta uudet tornitalot ja areena luovat alueelle uutta ilmettä. Viihtyisyyteen panostetaan muun muassa toteuttamalla rautatieaseman edustalle uusi aukio ja puisto.
Kannen alue on useiden eri toimijoiden kehityshankkeiden kokonaisuus. Tampereen kaupungin tunnetuimman hankkeen, Kannen ja Areenan, rakennustyöt ovat jo pitkällä ja ensimmäiset osat valmistuvat vuoden 2021 aikana.
Alueen kehittäminen jatkuu Asemakeskuksella, jonka esimmäiseen vaiheen asemaavan laadinta käynnistyi vuoden 2020 alussa. Kaavoitus etenee vaiheittain niin, että alueen ensimmäisen vaiheen kaavan on tavoitteena on olla valmis vuonna 2021. Asemakeskuksen piiriin kuuluvien rakennustöiden on tarkoitus alkaa vuonna 2022 uuden matkaterminaalin toteuttamisella.
Kannen alueen muutos on alkanut jo yksityisillä rakennushankkeilla. Niitä ovat muun muassa Sokos Hotel Torni ja Technopolis Asemakeskus.
- noin 4000-6000 asukasta
- noin 10 000 uutta työpaikkaa
- noin 300 000 neliömetriä rakennusoikeutta
- Ratikka kulkee alueen läpi
- Uudistetusta Itsenäisyydenkadun alikulkusillan tunnelista suora kulku asemalaitureille
- Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden yhteydet ovat sujuvat
- P-Hämpin laajennus parantaa yksityisautoilun ja huoltoliikenteen yhteyksiä
- Suomirata lähentää toteutuessaan pääkaupunkiseutua ja Helsinki-Vantaa lentoasemaa
- 2021 Ratikka kulkee alueen läpi
- 2021 Nokia Arena valmistuu
- 2022 Etelä-Kansi valmistuu
- 2022 Matkaterminaalin rakentaminen alkaa
- 2026 P-Hämpin laajennus valmistuu
- 2028 Asemapuisto valmistuu
- 2028 Länsipuoli valmistuu
- 2030 Itäpuoli valmistuu
- 2035 Talvipuutarha valmistuu
- 2035 Asemakansi valmistuu
- 2035-2040 Alue on kokonaisuudessaan valmis
-
-
Tampereen Tullin alueen kehittämisestä verkkotilaisuus 23.3. 2022 – näkökulmana korkeakouluyhteisö ja -kampukset
-
Vastaa kyselyyn Tampereen arkkitehtuuriohjelman uudistamiseksi
-
Nokia Arenan suurtapahtumissa liikenteen poikkeusjärjestelyjä avausviikonloppuna 3.-4.12.
-
Jääkiekon MM-kisojen Tampereen otteluliput sisältävät Tampereen seudun joukkoliikennematkat
-
Vuoden 2022 jääkiekon MM-kisojen Tampereen lippujen osto-oikeudet arvotaan
-
Mitä mieltä olet asumisesta ja tonteista Tampereella - osallistu ja vaikuta tuleviin linjauksiin
-
P-Hämpin laajennuksen maanalaisen asemakaavan valmisteluaineistoa nähtävillä
-
Kaupunginhallitus hyväksyi osaltaan Itsenäisyydenkadun alikulkusillan toteuttamissopimuksen
-
Asemakeskuksen yleissuunnitelmasta esittelytilaisuus