Pohjoiskannen asemakaavamuutoksella tavoitellaan kansialueen laajentamista ja viihtyisää, puistomaista yhteyttä Nokia Arenalta asemalle

Tampereen keskustassa sijaitsevan Kannen alueen kehittäminen jatkuu. Tavoitteena on laajentaa kansialuetta Sorin sillan yli pohjoiseen ja muodostaa viihtyisä, puistomainen jalankulkuyhteys rautatieasemalle saakka. Pohjoiskannen asemakaavan muutoksen osallistumis- ja arviointisuunnitelma on nähtävillä 16.1.2025 saakka.

Pohjoiskannen asemakaavamuutosta laaditaan yhdessä vireillä olevan asemakeskuksen asemakaavamuutoksen kanssa, laajempana kokonaisuutena. 

Pohjoiskannen alkuperäinen vuonna 2011 valmistunut viitesuunnitelma on tehty yhtä aikaa eteläkannen kanssa osana Kansi ja areena -hanketta, ennen asemakeskuksen kehittämistä. Voimassa oleva asemakaava mahdollistaa jo radan päälle rakentamista pohjoiskannelle, mutta siinä ei ole vielä huomioitu kansialueen jatkumista pohjoiseen ja myöhemmin käynnistynyttä asemakeskuksen kokonaisuutta. 

Pohjoiskannelle ja asemakeskukselle laaditaan parhaillaan uutta viitesuunnitelmaa, jonka tavoitteena on luoda koko Kannen alueesta yhtenäinen kokonaisuus.

- Uusi viitesuunnitelma on tilattu Studio Libeskindiltä, jonka käsialaa on myös eteläkannen ja Nokia Arenan arkkitehtuuri. Tavoitteena on mahdollistaa pääradan varrelle asuntojen ja toimitilojen lisäksi puistomainen julkinen kaupunkitila sekä suora jalankulkuyhteys Arenan ja rautatieaseman välille, hankekehityspäällikkö Mikko Siitonen kertoo.

Historia ja nykyaika kohtaavat pohjoiskannella

Pohjoiskannen alue sijaitsee Tullin kaupunginosassa ja siihen kuuluu kortteli- ja rautatiealuetta. Alue rajautuu itä-länsisuunnassa Rautatienkatuun ja Ratapihankatuun.

-  Pohjoispuolella sijaitsee valtakunnallisesti merkittävä rakennettu kulttuuriympäristö: Tampereen rautatieasema ja veturitallit. Eteläpuolella puolestaan kohoaa Nokia Arena sekä kannen toimistorakennukset. Pohjoiskannen suunnittelualueella kohtaavat siis rautatiealueen historia ja moderni Arenan ympäristö, asemakaavan muutosta suunnitteleva projektiarkkitehti Eveliina Hyvönen toteaa.

Kaavoitettava alue on pääosin kaupungin omistuksessa, lukuun ottamatta valtion omistuksessa olevaa rautatiealuetta.

Alue on maakuntakaavassa osoitettu keskustatoimintojen alueeksi, joka sisältyy kaupunkiseudun keskusakselin kehittämisvyöhykkeeseen. Yleiskaavassa suunnittelualue sijaitsee ydinkeskustan laajenemisvyöhykkeellä ja korkeaan rakentamiseen soveltuvalla vyöhykkeellä.

Tavoitteena kansipuisto rata-alueen päälle

Asemakaavatyön tarkoituksena on tutkia kaupunkikuvallisesti ja arkkitehtonisesti korkeatasoisten rakennusten ja julkisen kansipuiston sijoittamista keskusta-alueelle ja osittain rata-alueen päälle. Alueelle suunnitellaan monipuolisesti työn, kaupan, palvelujen, vapaa-ajan ja asumisen toimintoja sekä julkisia kaupunkitiloja.

Kävely- ja pyöräily-yhteyksiä pyritään parantamaan aseman ympäristöstä läheisiin kaupunginosiin sekä rata-alueen yli, jolloin keskustaa halkovan ratapihan estevaikutukset liikkumiseen vähenevät. Hanke on osa asemakeskuksen kokonaisuutta ja sen on määrä liittyä luontevasti ympäröivään kaupunkirakenteeseen sekä vahvistaa Tampereen ominaispiirteitä ja vetovoimaa.

Asemakaavan osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta voi jättää mielipiteitä 16.1.2025 saakka kaupungin kirjaamoon. Valmisteluvaiheen suunnitelmat sekä pohjoiskannen että asemakeskuksen kaavoista asetetaan tämänhetkisen arvion mukaan nähtäville keväällä 2025.

Lisätietoja

Eveliina Hyvönen
Asemakaavoitus Projektiarkkitehti
Puhelin:
044 423 5512
Mikko Siitonen
Strateginen hankekehitys Hankekehityspäällikkö
Puhelin:
041 730 3249
Teksti: Hanna Huotarinen ja Anna-Leea Hyry
Jaa sosiaalisessa mediassa