Oma kesäduuni yrittäjänä -kampanja tarjosi sadalle vuonna 1995–2009 syntyneelle nuorelle mahdollisuuden saada 350 euron arvoisen kesäyrittäjyyssetelin erilaisiin yrittäjyyskokeiluihin. Seteliä pystyi hyödyntämään esimerkiksi työvälineiden hankintaan.
Yrittäjyydestä monipuolisia onnistumiskokemuksia
– Nuorten yritysideat olivat monipuolisia ja niissä oli käytetty luovuutta ja kekseliäisyyttä. Ideoita olivat esimerkiksi mattojen ja autojen pesupalvelut, pihatyöt, kauneuspalvelut, taidetuotteiden ja vaatteiden myynti sekä kesäkahvilat. Yrittäjyysideoita löytyi myös videopelin kehittämiseen, erilaisten paikkojen virtuaalikierroksiin ja uudenlaiseen digitaaliseen varmennuspalveluun, kertoo työllisyys- ja kasvupalvelujen palvelupäällikkö Elina Wallin.
Pienpaahtimoyrittäjä Mikko Reinikainen kahvipaahtimo Siemasucoffeesta, korujen tekijä Livia Jokinen Artesiilistä ja Kaius-vaatteen Tommi Riikonen kannustavat muita yrittämään.
– Jos on haave jostain yrityksestä, niin kannattaa lähteä ehdottomasti toteuttamaan unelmia. Ikinä ei tiedä mitä menettää, jos ei sitä tee, pohtii Mikko Reinikainen.
– Jos on intohimoa yrittäjyyteen, niin sitä fiilistä kannattaa seurata. On tosi paljon matalan kynnyksen juttuja, mitä yrittäjänä voi alkaa kokeilemaan, muistuttaa taas Livia Jokinen.
– Rohkeasti vaan tekemään ja kokeilemaan omia ideoita, jatkaa Tommi Riikonen.
Katso heidän videotarinansa kesäyrittäjyydestä alla.