Tamperelaiset antoivat palautetta asukasviestinnästä

Tampereen kaupunki kartoitti 2023 alkuvuodesta toteutetulla kyselytutkimuksella tamperelaisten näkemyksiä asukasviestinnästä. Vastausten perusteella enemmistö tamperelaisista pitää kaupungin viestintää määrältään ja tyyliltään sopivana ja luotettavana. Enemmistö vastaajista on myös sitä mieltä, että viestintä on ymmärrettävää, sisältää tarpeellisen tiedon ja on oikea-aikaista. Eniten puutteita koettiin olevan englanninkielisessä viestinnässä.

Tampereen kaupungin asukasviestintään liittyvän kyselytutkimuksen avulla pyrittiin saamaan tietoa siitä, mitä viestinnän kanavia tamperelaiset seuraavat, mikä käsitys asukkailla on kaupungin käyttämistä viestintäkanavista, olisiko tarpeen ottaa käyttöön uusia kanavia ja millaisia toiveita asukkailla on kaupungin palveluista ja toiminnoista viestimiseen. Kysely toteutettiin suomeksi ja englanniksi verkkokyselynä, internet-paneelina sekä puhelinhaastatteluin. Kysely kohdistettiin yli 15-vuotiaisiin tamperelaisiin. Suomen Online Tutkimus Oy:n toteuttamaan kyselyyn vastasi 1511 henkilöä.

Vastaajien enemmistö (62 %) piti Tampereen kaupungin viestinnän määrää sopivana ja 37 % koki määrän liian vähäiseksi. Kyselyyn englanniksi vastanneista yli puolet (58 %) piti viestinnän määrää liian vähäisenä. Useissa vastauksissa tulikin esiin toive, että kaupunki viestisi nykyistä enemmän ja monipuolisemmin myös englanniksi.

Tampere.fi selvästi hyödyllisin viestintäkanava

Hyödyllisimpänä Tampereen kaupungin omista viestintäkanavista pidetään selvästi tampere.fi-sivustoa. 65 % vastaajista oli sitä mieltä, että tampere.fi on erittäin tai melko hyödyllinen kanava saada tietoa kaupungin palveluista ja toiminnoista. 48 % vastaajista piti kaupungin omia asukaslehtiä erittäin tai melko hyödyllisinä viestintäkanavina. Sosiaalisen median kanavista hyödyllisimmäksi arvioitiin Facebook. Etenkin yli 65-vuotiaat vastaajat korostivat perinteisten viestintäkanavien, kuten sanomalehtien ja radion hyödyllisyyttä. Kaikkein nuorimmat vastaajat (15-24-vuotiaat) puolestaan suosivat sosiaalisen median kanavia, kuten Instagramia, Twitteriä ja TikTokia.

Vastaajista 76 % oli täysin tai melko samaa mieltä siitä, että kaupungin viestintä on tyyliltään sopivaa. Luotettavaksi viestinnän arvioi 78 % vastaajista. Tyytyväisimpiä kaupungin viestintään olivat alle 35-vuotiaat vastaajat. Eri ikäryhmistä yli 65-vuotiaat arvioivat kaikkein kriittisimmin kaupungin viestintää. Suurituloiset sekä useamman lapsen taloudet antoivat viestinnästä kriittisempiä arvioita kuin muut vastaajat keskimäärin. 

68 prosenttia vastaajista oli sitä mieltä, että kaupungin viestinnässä ei ole puutteita. 29 prosentin mielestä viestinnässä on myös puutteita, ja eniten puutteita kokivat englanniksi vastanneet. Viestinnän ongelmien koettiin johtuvan siitä, että oikeaa tietoa on vaikea löytää, viestintä ei tavoita kaikkia kohderyhmiä ja asioista tulisi nykyistä enemmän tiedottaa riittävän ajoissa ennen päätöksentekoa. Myös verkkosivujen käytettävyyteen toivottiin parannusta.  

Avoimissa vastauksissa odotukset Tampereen kaupungin viestintää kohtaan kohdistuivat oikea-aikaisuuteen ja asuinaluekohtaisuuksiin. Lisäksi toivottiin, että viestintä olisi yhä enemmän avointa ja selkeää. Vastaajat toivoivat enemmän viestintää muun muassa joukkoliikenteestä, rakentamisesta, kaavoituksesta, luonnosta, harrastusmahdollisuuksista, kulttuurista ja tapahtumista. 

Tampere kehittää asiakasviestintää saadun tutkimustiedon pohjalta. Kaikki kyselyssä saadut näkemykset ja palautteet ovat arvokkaita asukasviestinnän parantamiseksi.

Lisätietoja

Aila Rajamäki
Viestintäpäällikkö
Puhelin:
040 550 5540
Teksti: Tiia-Maria Angeli
Kuvat: Laura Happo
Jaa sosiaalisessa mediassa