Uutinen
12.10.2022 13.39
Neljä nuorta ovat parkkipaikalla keltaisen seinän edessä. He pitävät toisiaan käsistä kiinni ja hyppäävät iloisesti ilmaan. Kuvassa on kesäduuni-kampanjan logo.

Kesäduuni ja kesätyöseteli vauhdittivat tamperelaisten nuorten kesää

Neljättä kertaa järjestetty Kesäduuni-kampanja ja ensimmäistä kertaa käytössä ollut Kesätyöseteli tukivat nuorten kesätyönhakua.

Vuoden 2022 Kesäduuni-kampanjassa pirkanmaalaiset 17–30-vuotiaat nuoret ja kesätyöntarjoajat kohtasivat sähköisellä Tiitus-alustalla. Kampanjassa työnantajat etsivät sopivia kesätyöntekijöitä erilaisiin työsuhteisiin alustalle jättämiensä työpaikkailmoitusten avulla. Hakijat puolestaan pystyivät luomaan alustalle oman profiilin, joka toimi eräänlaisena sähköisenä CV:nä. Sähköinen profiili mahdollisti ketterämmän kesätyöpaikan hakemisen, sillä hakijat pystyivät halutessaan hakemaan useampaa paikkaa samalla profiililla. Alustan käyttö oli maksutonta sekä hakijoille että työnantajille. Kesäduuni-kampanjan toteuttavat yhteistyössä Tampereen työllisyys- ja kasvupalvelut, Ohjaamo Tampere ja Pirkanmaan TE-palvelut.

Halusimme osaltamme tukea nuoria työnhakijoita pääsemään alkuun työelämässä sekä auttaa yrityksiä löytämään kesätyöntekijöitä. Ensimmäiset työsuhteet antavat nuorille merkityksellisen alun työelämään kiinnittymiseen ja toimivat usein ponnahduslautana työuran alkutaipaleella, kertoo kampanjan aikana Tampereen kaupungin työllisyys- ja kasvupalvelujen tiimiesimiehenä toiminut Noora Heinonen.

Kampanjaan rekisteröityi mukaan noin 160 yritystä. Työpaikkailmoituksia kampanjassa puolestaan laadittiin noin 280 kappaletta ja ilmoitettuja avoimia työpaikkoja oli arviolta noin 1800 kappaletta. Työpaikoista suurin osa sijoittui teollisuuden-, kaupan- ja puhtauspalvelualan tehtäviin.

Tänä vuonna työnantajille tarjottiin myös täyden palvelun pakettia, joka otettiin lämmöllä vastaan. Täyden palvelun paketissa yrityskoordinaattorit hoitivat hakuprosessin alkuvaiheet, kuten työpaikkailmoituksen laatimisen ja hakijoiden alkuhaastattelut, työnantajien puolesta.

– Onnistuimme hyvin työnantajien tavoittamisessa ja tiivistimme yrittäjyysyhteistyötä entisestään, Heinonen kertoo.

Kesätyöseteli tukemassa nuorten työllistymistä

Tänä vuonna nuorten työllistymistä tuettiin myös ensimmäistä kertaa Kesätyösetelin avulla.  Tampereen kaupungin tarjoama kesätyöseteli oli suunnattu 15–17-vuotiaille tamperelaisille nuorille.

 Kesätyöseteli oli toivottu uutuus Tampereen kaupungin kesätöiden kokonaisuuteen. Olemme iloisia siitä, kuinka monta nuorta ja yritystä saimme mukaan toteuttamaan kesätyöpaikkoja, iloitsee kaupungin henkilöstöjohtaja Niina Pietikäinen.

Tänä vuonna kaupungilla oli haettavissa 250 kappaletta 320 euron arvoista kesätyöseteliä, jotka myönnettiin vähintään kaksi viikkoa kestävään työsuhteeseen ajalle 1.5.31.8.2022. Yhteensä seteleitä myönnettiin 150 kappaletta. Nuori tamperelainen pystyi hakemaan henkilökohtaista kesätyöseteliä, kun sopiva kesätyöpaikka oli löytynyt. Kesätyöpaikan etsimisessä nuoret pystyivät hyödyntämään Kesäduuni-kampanjan alustana toiminutta Tiitus-järjestelmää. Hyväksi havaittu kesätyöseteli tukee myös ensi vuonna nuorten työllistymistä.

Suuntaamme katseita jo tulevaan kesään, jolloin toivomme työllistävämme vielä enemmän nuoria kesätyösetelin avulla. Pääsemme aloittamaan tämän hyvän kokonaisuuden markkinointia nyt jo talvella, joten kesätyösetelimme ehtii tulla tutuksi koko kohderyhmälle, kertoo Pietikäinen.

Uutta virtaa markkinoinnista

Kesäduuni-kampanjan ja Kesätyösetelin markkinoinnissa kokeiltiin uusia keinoja nuorten tavoittamiseksi. Monet nuoret saivat koulunsa kautta Wilma-viestin, jossa kerrottiin Kesäduuni-kampanjasta ja Kesätyösetelistä. Kesäduuni-kampanjan osalta uutena yhteistyökuviona testattiin myös vaikuttajamarkkinointia. Suosittu TikTok-sisällöntuottaja Kirill Sultanshin jakoi omia kesäduunimuistojaan osana kampanjan markkinointia. Lisäksi Kesätyösetelin markkinoinnissa tehtiin tiivistä yhteistyötä erilaisten nuorten parissa toimivien sidosryhmien, kuten nuorisoseurojen ja urheilukerhojen, kanssa.

Kaikki markkinointitoimenpiteet olivat onnistuneita. Teimme toukokuun lopussa myös muutamia jalkautumisia eri kouluihin. Niissä pääsimme keskustelemaan nuorten kanssa kasvotusten. Jatkossa haluamme hyödyntää jalkautumista varmasti enemmänkin, Noora Heinonen muistelee.

Tampereen kaupunki kiittää kaikkia Kesäduuni-kampanjan ja Kesätyösetelin toteuttamissa mukana olleita yhteistyökumppaneita, yrityksiä ja nuoria.

Lisätietoja
Tiimiesimies Riika-Stiina Laurokari
Puhelin:
040 356 7427
Teksti: Sanna Orbinski
Jaa sosiaalisessa mediassa