Uutinen
16.9.2022 09.00
Hämeensillan portaiden kaidetyöt ja kiertoreitit kartalla.

Hämeensillalta Koskipuistoon johtavien  portaiden kaiteet uusitaan

Tammerkosken neljännesvuosisadan kestänyt kaidekunnostustyö saadaan päätökseen: ravintola Puiston, entisen Rosson, viereiset portaat ovat ajoittain poissa käytöstä kaideremontin takia. Alustavat työt alkavat maanantaina 19.9.2022, portaat kaiteineen ja samalla koko mittava Tammerkosken kaideurakka on valmis lokakuun puolivälissä. 

Koskipuistoon johtavien portaiden kaideremontti aloitetaan telineiden rakentamiselle portaikon länsisivulle ja vanhan kaiteen purkamisella. Uusia kaiteita päästään asentamaan lokakuun alusta. Portaat pyritään mahdollisuuksien mukaan pitämään auki remontin aikana, mutta aktiivisten työvaiheiden ollessa käynnissä portaat on suljettava kokonaan. Tällöin Hämeensillalta pääsee alas kosken rantaan sillan Verkatehtaanpuiston puoleisista portaista tai kiertämällä ravintola Puiston rakennuksen itäpuolelta. 

Tammerkosken kaidekunnostustyö on usean virkamiehen yhteistyönä toteutettu kokonaisuus, jonka viimeinen etappi on Rosson portaiden kaiteiden uusiminen syys-lokakuun aikana.

Tammerkosken kaideremontin yhtenä kantavana voimana toiminut arkkitehti Kalevi Näkki tietää Tammerkosken kaiteista enemmän kuin moni muu:  
–Rosson portaat kaiteineen on tehty Hämeensillan itäpään tunnelin teon yhteydessä 1990-luvulla. Kaidetolpat on tehty putkitolppina ja niiden päähän on vanhan asennettu rantakaiteen mallin pelkkä nuppiosa.

Tammerkosken vanhimmat kaiteet Tempon rannassa

–Tammerkosken rantakaiteiden vanhimmat osat ovat Tempon rannassa. Ne ovat alun perin olleet Hämeensiltaa edeltäneen, vuonna 1884 rakennetun Isosillan jatkeena olleita suojakaiteita. Rautarakenteinen Isosilta suojakaiteineen oli valmistettu Harkortin rautatehtaalla Saksan Duisburgissa. Tempon rantaan kaiteet siirrettiin v. 1929 Hämeensillan rakentamisen yhteydessä, kertoo Kalevi Näkki.

Hämeensillan kohdan muut Tammerkosken rantakaiteet ovat osin kunnostettuja ja osin uusia vuoden 1902 mallin mukaisia valutolppia. Osa kunnostetuista tolpista on vuodelta 1932 keskivoimalaitoksen yhteydessä valmistettuja ja kaupunginarkkitehti Bertel Strömmerin modifioimia. Tammerkosken mittava kaidekunnostustyö alkoi viime vuosituhannella (1999) silloisen kaupungininsinööri Matti Kolarin toimesta. Ensimmäiset kaiteet toimitti Pyhäjärven pajan seppämestari Seppo Riihonen ja jo edesmennyt seppä Antti Lehtinen. Siitä eteenpäin kaiteet on toimittanut Tammerkosken takomo.

Hämeensillan Verkatehtaanpuiston puoleiset portaat tehtiin vuonna 2004 itäpään tunnelin tukimuurin päälle. Porraskaiteiden suunnittelussa käytettiin Riihosen ja arkkitehti Juha Ryösän Keskustorin portaikkoon ideoimaa kaidemallia lävistysliitoksineen. 

Hämeensillan mittava perusparannus tehtiin rakennuttajainsinööri Petri Kantolan johdolla pikaraitiotien rakentamisen aikataulun mukaan. Samalla rakennettiin Hämeensillan länsipäähän uusi alikulkutunneli.

Uudet kaiteet Hämeensillan Verkatehtaan portaan mallin mukaan

–Hämeensillan Koskipuiston puoleisen portaan yläpää on sovitettu ravintola Puistoon. Ylimääräinen kulkupinnasta kohollaan oleva "kompastuskivi" poistetaan ja portaiden uudet kaiteet toteutetaan nyt Hämeensillan Verkatehtaan portaan kaidemallin mukaisesti, niin ikään Tammerkosken takomon uuden seppämestari Jorma Dahlströmin käsityönä. Nyt tehtävä osa viimeistelee lähes neljännesvuosisataisen kaidekunnostustyön Hämeensillan ympäristössä, kertoo Kalevi Näkki.

Lisätietoja
Urakoitsija, Tammerkosken Takomo Oy: Jorma Dahlström
Puhelin:
040 564 9702
Urakoitsija, rakennusurakointi Eero Latomäki Oy: Antti Latomäki
Puhelin:
050 445 0411
Tammerkosken kaiteista tietää kaiken arkkitehti SAFA: Kalevi Näkki
Puhelin:
0400 836 234
Tampereen kaupunki: Rakennuttajainsinööri Jukka Rantala
Puhelin:
040 685 4427
Teksti: Jukka Rantala
Kuvat: Jukka Rantala, Tarja Nikupaavo-Oksanen
Jaa sosiaalisessa mediassa