RATINANNIEMEN ASEMAKAAVAT
|
Suunnittelualue ja sen lähivaikutusalue | Ilmakuva alueesta |
Mikä osallistumis- ja arviointisuunnitelma on
Osallistumis-
ja arviointisuunnitelman (OAS) tarkoitus on määritelty Maankäyttö-
ja rakennuslain 63 §:ssä mm. seuraavasti:
"Kaavaa laadittaessa tulee riittävän aikaisessa vaiheessa
laatia kaavan tarkoitukseen ja merkitykseen nähden tarpeellinen suunnitelma
osallistumis- ja vuorovaikutusmenettelyistä sekä kaavan vaikutusten
arvioinnista.
Kaavoituksen vireilletulosta tulee ilmoittaa sillä tavoin, että
osallisilla on mahdollisuus saada tietoja kaavoituksen lähtökohdista
ja osallistumis- ja arviointimenettelystä."
Aloite
Asemakaavan
muutos tehdään Ratinaprojektin aloitteesta. Diaarinumero on
YPA :2237/611/2007 ja verkkonumero on 4010037.
Suunnittelualue
Alue sijaitsee kaupungin keskustassa, 300 m Keskustorista etelään. Se rajautuu Laukontorin eteläosan ja stadionin välille.
Ratinan vuolle / suvanto on ko. kohdalla vilkkaasti liikennöity vesiväylä, sillä Laukontorin satama eli Alaranta on Suomen vilkkain sisävesisatama. Ylävedenpinta on suvannossa +77.15. Rantamuurit ovat noin 1,5 m korkeat; Laukontorin puolella rantamuurin vieressä on matala laitureiden kulkutasanne. Laukontori on kivetty, Ratinan rantatie on asfalttipintainen. Kummankin reunalla kasvaa koivurivit.
Stadionin betonirakenteinen ylätasanne on tasolla +84.00. Tasanteelle on ajoluiska Ratinan rantatien länsipäästä. Laukontorin eteläosalla on heikkokuntoinen satamapaviljonki, veneiden polttoaineen jakelupiste ja jätteiden keräyssäiliöt. Laukontorin kautta on johdettu paljon kunnallistekniikkaa, mm. maakaasun jakelujohto Takon tehtaalle.
Suunnittelun lähtökohdat ja tehtävät selvitykset
Seutukaava ja maakuntakaava
Vuoden 1997 seutukaavassa ja 29.3.2007 vahvistetussa maakuntakaavassa kaava-alue on vesialuetta ja sitä ympäröivää keskustatoimintojen aluetta.
Yleiskaava ja asemakaava
Vuoden 1995 keskustan osayleiskaavassa maankäyttö vastaa toteutunutta tilannetta. Sitä täydentävä Ratinan yleissuunnitelma vuodelta 2004 osoittaa vesialueelle jalankulkua ja polkupyöräilyä palvelevan sillan paikan. Siltamerkintä on niin laaja, että sille voidaan sijoittaa Ratinanniemestä joko Laukontorille tai Kuninkaankadun päähän suuntautuva silta.
Vesialueen asemakaava on vuodelta 1897, joten siitä puuttuvat asemakaavamerkinnät. Laukontorin asemakaavassa vuodelta 1955 on määritelty satamapaviljongin paikka. Ratinnaniemen puolelle on tehty vuonna 2006 uusi asemakaava, jossa Ratinan rantatien eteläreunasta on esitetty muodostettavaksi stadionia palveleva paikoitustontti.
Selvitykset
Tampereen teknillinen yliopisto järjesti yhdessä Tampereen kaupungin kanssa sillan ideasuunnittelua varten kaikille Suomen arkkitehtikouluille yhteisen opiskelijakilpailun, joka ratkaistiin 31.1.2007. Kilpailussa palkitut ehdotukset suuntasivat sillan Laukontorin eteläpäästä Ratinanniemeen. Kilpailu antoi suuntaviivoja sillan jatkosuunnittelulle ja asemakaavoitukselle.
Sillan suunnittelusta on parhaillaan käynnissä kutsukilpailu, joka pyritään ratkaisemaan loppusyksystä 2007.
Kaavan tavoitteet
Ratinan yleissuunnittelun yhteydessä todettiin, että niemi on hankalasti tavoitettavissa jalan ja polkupyörällä Laukontorin suunnasta. Tavoitteena onkin voida yhdistää Ratinan suvannon rannat toisiinsa silloilla. Se helpottaa stadionin suurten yleisötapahtumien liikenteen ohjausta, luo suvannon ympärille mielenkiintoisen ulkoilureitin ja parantaa polkupyöräilyyhteyksiä Hatanpään suunnasta keskustan länsiosiin. Kevyen liikenteen yhteydet paranevat myös Ratinan uuden kauppakeskuksen suuntaan. Lisääntyvä liikenne vähentää ilkivaltaa Ratinan rantatien varrella.
Vilkkaan sisävesisataman vuoksi vuolteen / suvannon poikki rakennettavan sillan tulee olla niin korkea, että Pyhäjärvellä kulkevat matkustajalaivat mahtuvat sen alta. Mitoituskorkeudeksi on valittu vähintään valtatien 3 siltojen vapaa korkeus vedenpinnasta Rajasalmessa eli 6,20 m.
Asemakaavalla tulee määritellä myös uuden satamapaviljongin paikka ja koko.
Osalliset
Osallisia
ovat:
Lähivaikutusalueen taloyhtiöt osoitteissa Laukontori 12 ja 14,
H. Liljeroos Oy, Alakoski Oy,
Alarannan laivaliikenteen harjoittajat Laiva Oy Matkailu ja Tammer Line
Oy,
Veneiden polttoaineaseman vuokraaja Tankkauspiste Pulkki Oy,
Pirkanmaan perinnepoliittinen yhdistys ry,
Pirkanmaan ympäristökeskus, Museovirasto,
kaupungin toimialoista kiinteistötoimi, kaupunkiympäristön
kehittäminen, viranomaispalvelut, tilakeskus, kulttuuritoimi, liikuntatoimi,
aluepelastuslaitos,
Tampereen Sähkölaitos, Tampereen Sähköverkko, Tampereen
Vesi, Elisa Oyj, TeliaSonera Finland Oyj, Gasum Oy,
muut ilmoituksensa mukaan: Tampereen kauppakamari.
Osallistumisen ja vuorovaikutuksen järjestäminen
Aloitusvaihe
Aluerajaus sekä osallistumis- ja arviointisuunnitelma ovat nähtävinä Palvelupiste Frenckellissä, os. Frenckellinaukio 2 B ajan 2.-23.3.2007 kaupunkilaisten tutustumista ja mielipiteitä varten. Suunnitelma lähetetään osallisiksi arvioiduille tahoille. Nähtävillä olosta julkaistaan sanomalehtikuulutus, ja asiaan voi perehtyä myös internetissä os. www.tampere.fi/kaupunkisuunnittelu/kaavoitus/kuulutukset. Mahdolliset mielipiteet tule toimittaa nähtävillä oloaikana kaupungin kirjaamoon, os. PL 487, 33101 Tampere, tai sähköpostitse os. kirjaamo@tampere.fi. Saadut mielipiteet ja lausunnot käsitellään suunnittelupalveluissa.
Valmisteluvaihe
Valmisteluvaiheessa järjestetään tarvittaessa neuvotteluja osallisten kanssa. Suunnittelupalvelut laatii asemakaavaluonnoksen, josta tehdään vaikutusten arviointi. Asemakaavaluonnos ja asemakaavan selostus valmistuvat v. 2007 toukokuun loppuun mennessä. Ne lähetetään osallisille arvioitaviksi lausuntoa varten. Asiakirjat asetetaan nähtäville kolmen viikon ajaksi kaupunkilaisten mielipiteiden saamista varten Palvelupiste Frenckelliin ja internetiin, osoite yllä, ja siitä ilmoitetaan sanomalehtikuulutuksella. Asiasta keskustellaan yleisötilaisuudessa, kun kutsukilpailun tulos on selvillä. Saadut lausunnot ja mielipiteet kirjataan asemakaavan selostukseen tai vastineluetteloon. Niihin tehdään vastine, josta selviää niiden vaikutus suunnitelmaan.
Ehdotusvaihe
Sillan kutsukilpailun tulosten, lausuntojen ja mielipiteiden pohjalta valmistellaan asemakaavaehdotus. Ehdotusta tarkistetaan tarvittaessa. Muutoksista tiedotetaan niille viranomaistahoille, joita muutos koskee. Yhdyskuntalautakunta käsittelee ehdotuksen ja asettaa sen yleisesti nähtäville. Nähtävillä olosta julkaistaan sanomalehtikuulutus ja siitä tiedotetaan internetissä. Kartta, liiteasiakirjat ja asemakaavan selostus ovat nähtävillä Palvelupiste Frenckellissä 30 vuorokauden ajan ja internetissä, osoite yllä. Ehdotusta vastaan on mahdollista jättää muistutus, joka käsitellään lainmukaisessa järjestyksessä. Kaupunginhallitus käsittelee ehdotuksen nähtävillä olon jälkeen.
Päätös
Asemakaavan hyväksyminen kuuluu kaupunginvaltuuston toimivaltaan.
Vaikutusten arviointi
Kaavamuutoksen yhteydessä laaditaan vaikutusten arviointi, johon kuuluvat yleiskaavallinen tarkastelu sekä vaikutukset kaupunkikuvaan, rakennettuun kulttuuriympäristöön, luonnonympäristöön, liikenteen järjestämiseen, tekniseen huoltoon ja ihmisten elinoloihin.
Kaavan käsittelyvaiheet
Asiasta päättäminen
kuuluu kaupunginvaltuuston toimivaltaan. Oheisena kaavio asemakaavan käsittelyvaiheista,
josta selviää, miten osallistumismahdollisuus jatkuu yhdyskuntalautakunnan
käsittelyn jälkeen.
Kaavan
käsittelyvaiheet
Työn
tilaaja
Tampereen kaupunki
Kaupunkiympäristön kehittäminen / kaupunkisuunnittelu
asemakaava-arkkitehti Sakari Leinonen
Kaavan laatija
Tampereen kaupunki
Suunnittelupalvelut
Asemakaavoitus
asiaa hoitaa projektiarkkitehti Juha Jaakola
puh. 565 66528
Aineiston
esittely
Asiakaspalvelu
Palvelupiste Frenckell
Frenckellinaukio 2 B
puh. 565 66700
Mielipiteiden
vastaanotto
Kirjaamo
PL 487, Tampere 33101
käyntiosoite Frenckellinaukio 2 B
kirjaamo@tampere.fi