KÄYTTÖTARKOITUKSEN
MUUTTAMINEN JA RAKENNUSOIKEUDEN LISÄÄMINEN
ASEMAKAAVAN ASETTAMINEN
NÄHTÄVILLE. KALKKU-3501-3 JA 4 SEKÄ KATUALUEEN OSA, VILLILÄN
URHEILUALUEEN OSA, KAUPUNGINOSAN RAJAA, KALKUN KEHÄTIE 4. KARTTA
NRO 8139
Asemakaavan
muutoksen selostus, joka koskee 7. päivänä marraskuuta
2006 päivättyä 15.12.2006 tarkistettua asemakaavakarttaa
nro 8139. Asian hyväksyminen kuuluu kaupunginvaltuuston toimivaltaan.
TIIVISTELMÄ
Kaavaprosessin
vaiheet
Aloite: Asemakaavan muutos laaditaan Suomen Punaisen Ristin aloitteesta.
Dno YPA:2804/611/06; 24.03.2006
Osallistumis-
ja arviointisuunnitelma kuulutettiin 11.5.2006 ja oli luonnoksen kanssa
nähtävillä 11.5.- 1.6.2006
7.11.2006 päivätty
asemakaavaluonnos oli lausuntokierroksen ajan nähtävillä
23.11.-14.12.2006. Ympäristövalvonnan lausunnon perusteella
on täsmennetty pääkäyttötarkoitusta korostamalla,
että ympäristö, tässä tapauksessa pohjavesialue,
asettaa toiminnalle erityisiä vaatimuksia (KTY-4). Kaukolämmön
lausunnon perusteella korttelialueelle on lisätty nykyinen kaukolämpöjohto
maanalaisen johdon merkinnällä. Sähköverkkotoiminnan
lausunnon perusteella korttelialueelle on merkitty merkintä 50m2:n
suuruisesta muuntajavarauksesta (et-13(50m2). Yleiskaavoituksen lausunnon
perusteella on selostukseen lisätty yleiskaavallinen tarkastelu kohtaan
4.4.3. Yleisön mielipiteen perusteella tontin 3501-6 etelärajalle
on merkitty ohjeellinen kevyenliikenteen kulkureitti mahdollistamaan jatkossakin
kulku Mustalammin rantaan.
Asemakaava
Asuinkerrostalojen
tonttia 3501-3 laajennetaan vähäisessä määrin
ja siitä muodostetaan kaksi uutta toimitilarakennusten tonttia, joilla
ympäristö asettaa erityisiä vaatimuksia (KTY-4) 3501-6
ja 7. Tontille 3051-6 merkitään lisäksi erityistoimintoja
varten rakennusala tietoliikennemastolle(et-1). Kaava-alueen etelärajalla
olevalle kaupungin jäteveden pumppaamolle osoitetaan oma yhdyskuntateknistä
toimintaa palveleva tontti (ET-1) nro 3501-8. Nykyinen tontti 3501-4 muutetaan
pääosin virkistysalueeksi, jolla on tärkeitä luontokohteita
ja muinaismuistolain alaisia rakenteita (VSM).
Kaava-alue
on yhteensä 4,84 hehtaaria. Toimitilarakennusten korttelialuetta
(KTY-4) muodostuu 2,07 hehtaaria ja rakennusoikeutta 8 272 k-m2. Korttelitehokkuus
ek= 0,39.
Uutta virkistysaluetta muodostuu 2,74 hehtaaria. Aluetehokkuus ea=0,17.
Kaksi asuinkerrostalojen tonttia, Kalkku-3501-3 ja 4, ja vähäinen
osa Kalkun kehätien katualuetta ja Mustavuoren laskettelurinteen
urheilualuetta poistuu.
1 PERUS- JA
TUNNISTETIEDOT
1.1 Tunnistetiedot
Asemakaavan
laatiminen Punaisen Ristin tontin 3501-3 laajentamiseksi ja rakennusoikeuden
lisäämiseksi ja asuinkerrostalojen korttelialueen muuttamiseksi
toimitilarakennusten korttelialueeksi. Rakentamattoman asuinkerrostalojen
tontin 3501-4 muuttaminen virkistysalueeksi, jolla on tärkeitä
luontokohteita ja muinaismuistolain alaisia rakenteita.
Tonttijako
laaditaan sitovana
Dno YPA:2804/611/06;
24.03.2006
Vireilletulo 11.5.2006
1.2 Kaava alueen
sijainti
Alue sijaitsee n. 10 km länteen kaupungin keskustasta Kalkun ja Villilän
kaupunginosassa Kalkun kehätien itäpuolella Mustalammin rannalla.
1.3 Kaavan
nimi ja tarkoitus
Asuinkerrostalojen tonttia 3501-3 laajennetaan vähäisessä
määrin ja siitä muodostetaan kaksi uutta toimitilarakennusten
tonttia (KTY-1) 3501-6 ja 7. Tontille 3051-6 merkitään lisäksi
erityistoimintoja varten (et-1) rakennusalat tietoliikennemastolle ja
pumppaamolle. Nykyinen tontti 3501-4 muutetaan pääosin virkistysalueeksi,
jolla on tärkeitä luontokohteita ja muinaismuistolain alaisia
rakenteita (VSM).
3 LÄHTÖKOHDAT
3.1 Selvitys
suunnittelualueen oloista
3.1.1 Alueen
yleiskuvaus
Kaava-alue sijaitsee maantie-tyyppisen Nokiantien pohjoispuolella Mustalammin
rannalla Kalkun kehätien ja Mustavuoren laskettelurinteen välisellä
pohjoisosastaan jyrkällä kalliorinteellä. Vanhoja Mustavuoren
Punaisen Ristin varaston rakennuksia ja piha-aluetta lukuun ottamatta
kaava-alue on luonnontilaista, toteutumatonta asuinkerrostaloaluetta.
3.1.2 Luonnonympäristö
Ympäristövalvonnan Tampereen arvokkaat luontokohteet -julkaisussa
4/2003 todetaan kohdassa 4.1.5. Kalkunvuori: "Mustalammin pohjoispuolella
sijaitsevan vuoren etelärinne on vanhastaan tunnettu liusketta suosivan
tummaraunioisen kasvupaikkana. Mereistä kalliohatikkaa on myös
jäljellä alueen tallaantumisesta huolimatta. Tosin v.1999 lajia
ei havaittu johtuen ilmeisesti kuivasta kesästä. Jyrkän,
maisemallisesti merkittävän rinteen juurella esiintyy lehtokasvillisuutta
kuten mm. lehmusta, tuomea, lehto-orvokkia, sinivuokkoa (mR), mäki-(arenaria
serpyfyllifolia) ja lehtoarhoa sekä haisukurjenpolvea. Uhkana kallion
kasvillisuudelle on kuluminen. Vuonna 2003 tehdyn sammalselvityksen mukaan
jyrkänteeltä löytyi myös huomionarvoisia sammalia,
kuten Homalothecium sericeum, Mnium stellare, Taxiphyllum wissgrillii,
Asterella gracilis, Ortorichum rupestre ja Lejeunea cavifolia". Saman
julkaisun kohdassa 4.3.1 Mustavuori todetaan: "Mustavuori on pikkuperhosiin
kuuluvan Chionodes distinctellan ainoa löytöpaikka Tampereella.
Pirkanmaalla lajia on tavattu myös Kangasalan Lentolasta. Laji elää
laskettelurinteen kupeessa kuivilla, hiekkapohjaisilla heinikoilla. Mustavuoren
rinnettä on tutkittu toistaiseksi melko vähän ja alueelta
todennäköisesti löytyy useita merkittäviä lajeja."
Biologi Kari
Korte on selvittänyt, että osa kaava-alueesta on liito-oravalle
soveliasta biotooppia. Edes papanahavaintoja liito-oravasta ei kuitenkaan
ole. Korte on tarkistanut alueen vielä 26.5.2006 eikä merkkejä
liito-oravan liikkumisesta alueella edelleenkään ole.
Korte on kesän
ja alkusyksyllä 2006 havainnoinut jyrkän kalliorinteen kasvillisuutta:
Kallio hatikkaa, metsälehmuksia, melko rikkaana esiintymänä
haisukurjenpolvea(geranium robertianum) ja tummaraunioista. Jyrkkä
rinne on ravinteisten kivilajien kalliota ja tummaraunioiselle (asplenium
trichomanes) suotuisa.
Kiinteistötoimen
metsäkuviotiedostossa vuodelta 2005 kaava-alueen luoteiskulma on
n. 130-vuotista vanhaa metsää.
3.1.3 Rakennettu
ympäristö
Rakennuskanta
Tammerkoski -lehti 8/1955, ss.230-233: "Sako Oy omisti asetehtaan
ja konepajan Riihimäellä, joka sodan aikaan osoittautui tällaiselle
tehtaalle epävarmaksi sijaintipaikaksi. Talvisodan jälkeen puolustuslaitoksen
taholta vaadittiinkin, että Sakon on rakennettava tehtaansa pommituksilta
suojattuun paikkaan. Sijoituspaikaksi valittiin Kalkunvuori. Saadakseen
alueen haltuunsa Sako osti Ala-Villilän eli Alasen tilan sitä
omistaneelta perikunnalta. Syksyllä 1941 päästiin aloittamaan
uuden tehtaan louhintatyöt. Kalkunvuoren kallion sisään
ryhdyttiin louhimaan tehdasta ja työ tapahtui sodan aikana. Luolatehdas
valmistui niin, että viimeisen sotavuoden ajaksi sinne ehdittiin
siirtää yksi tehtaan osasto ei kuitenkaan koko tehdasta. Kallioon
louhittu luola on 19 m korkea ja ulottuu 10 m syvälle kallion sisään.
Sen sisään rakennettiin nelikerroksinen tehdas, joka on tilavuudeltaan
11 000 m3. Tehtaan päällä on kalliota korkeimmalla kohdalla
25 metriä. Maan pinnalle luolatehtaan eteen rakennettiin tehtaan
kattila- ja ilmanvaihto-osastot. Tämä rakennus on suuruudeltaan
4 000 m3. Louhinnasta syntynyt kivimassa siirrettiin osaksi viereisen
Mustalammen rantaan täytteeksi, osittain se ajettiin Kalkkuun johtavan
tien varteen, josta se vähitellen on myyty sepelikiviksi
. Sodan
jälkeen Sako Oy lopetti Kalkun tehtaan. Sodan loppuselvittelyssä
tapahtui myös Sako Oy:n omistussuhteissa se muutos, että Suomen
Punainen Risti sai haltuunsa yhtiön osakekannan. Vuonna 1953 tehdyllä
kaupalla Sako Oy myi sekä Alasen tilan että sen alueella sijaitsevat
tehdas- ja asuinrakennuksensa suoraan Punaiselle Ristille."
Vuoden 1944 pohjakartan mukaan Sakon aidattu alue käsitti luolaston
ja rakennusten alueen lisäksi koko Mustalammin.
1-3-kerroksisten rapattujen kivirakenteisten teollisuusrakennusten kerrosala
on n. 1 300 k-m2. Luolaston kerrosala on n. 3 000 k-m2.
Piha-alueella sijaitseva yksikerroksinen puurakenteinen omakotitalo n.100
k-m2 lienee samalta ajalta kuin tehdasrakennuksetkin. Luolaston länsipuolella
rinteessä olevalla tasanteella on kaksi maavallien ympäröimää
rakennuksen paikkaa. Ainakin luolastoa lähinnä oleva on ilmeisesti
ollut ammusvarasto.
Punainen Risti on vuosina 1987-88 tehnyt rakennuksiin tilamuutoksia. Vuonna
1999 purettiin tehtaan korkea piippu ja rakennettiin Kalkunvuoren päälle
Punaisen Ristin logistiikkatoimintoihin liittyvä tietoliikennemasto.
Virkistys
Kalkunvuoren rakentamaton, jyrkkä rinne on toiminut opetuksellisena
luontokohteena.
Liikenne
Liikenne alueelle on tapahtunut Kalkun kehätieltä kahdesta liittymästä.
Nykyisin on käytössä vain eteläisempi liittymä
Mustalammin pohjoisrannan tuntumassa.
Rakennettu kulttuuriympäristö ja muinaismuistot
Tehdasrakennuksia ei ole noteerattu merkittäviksi. Sitä vastoin
Kalkunvuoren päällä, luolaston yläpuolella olevat
ensimmäisen maailmansodan aikuiset, osittain kallioon louhitut juoksuhaudat
ovat sotahistoriallisina linnoitusrakenteina muinaismuistolain mukaan
rauhoitettuja. Kyseiset kaava-alueella olevat linnoitusrakenteet on inventoitu
heinäkuussa 2006 Pirkanmaan maakuntamuseon kulttuuriympäristöyksikön
toimesta inventoijana kulttuuriympäristön tutkija, FM Vadim
Adel.
Tekninen huolto
Alue on liitettävissä kunnallisiin teknisiin verkostoihin. Alueen
vanhojen tiepohjien kohdalla kulkee viemäri-, vesijohto- ja sähkölinjoja.
Kalkun kehätien varressa kulkee maakaasulinja. Alueen kaakkoisosassa
nykyisen urheilualueen puolella on kaupungin pumppaamo, joka pumppaa jätevedet
Kalkun Kehätien varressa olevaan pääviemäriin.
Erityistoiminnat
Kaava-alueella ei ole erityistoimintoja.
Kalkunvuoren päällä luolaston yläpuolella on vuonna
1999 rakennettu Punaisen ristin tietoliikennemasto.
Ympäristönsuojelu
ja ympäristöhäiriöt
Alueen toiminnot eivät häiriinny lähialueen ympäristökuormituksesta.
Alueella on merkittäviä luontoarvoja. Lisäksi alue on pohjavesialuetta
ja erittäin suuren radonpitoisuuden aluetta.
3.1.4 Maanomistus
Tontin 3501-3 omistaa Suomen Punainen Risti. Muun osan kaava-alueesta
omistaa Tampereen kaupunki. Urheilualueen rinnetoiminnot on kaupunki vuokrannut
Tampereen rinteet oy:lle. Kalkun kehätien vieressä kulkevaa
maakaasulinjan aluetta hallinnoi Gasum oy.
3.2 Suunnittelutilanne
3.2.1 Kaava
aluetta koskevat suunnitelmat, päätökset ja selvitykset
3.2.1.1 Seutukaava
Pirkanmaan 3. seutukaava on maankäytön perussuunnitelma, jolla
vahvistettiin 6.6.1997 Pirkanmaan alueidenkäytön pääperiaatteet
seuraaviksi 10-15 vuodeksi. Seutukaavassa alueen länsiosa on osoitettu
taajamatoimintojen alueeksi ja itäosa virkistysalueeksi. Alueen eteläosassa
kulkee seudullinen pääulkoilureitti. Kaava-alue on pohjavesialuetta
3.2.1.2 Maakuntakaava
Pirkanmaan 1.maakuntakaava on hyväksytty maakuntavaltuustossa 9.3.2005
ja se on alistettu ympäristöministeriön vahvistettavaksi.
Maakuntakaavaehdotuksessa alueen länsiosa on osoitettu taajamatoimintojen
alueeksi ja itäosa virkistysalueeksi. Alueen eteläosassa kulkee
seudullinen pääulkoilureitti. Kaava-alue on pohjavesialuetta.
3.2.1.3 Yleiskaava
12.12.2000 vahvistetun Tampereen kantakaupungin yleiskaavan mukaan tontti
3501-3 on erityisaluetta (E) ja muu kaava-alue on maiseman- ja luonnonhoitoalueeksi
varattua lähivirkistysaluetta, kuten ranta, vesistön suoja-alue,
harju, rinne, maisemapelto tai niitty. (VLM). .
3.2.1.4 Asemakaava
Korttelialueella on voimassa 22.12.1970 vahvistettu asemakaava nro 3435.
Sen mukaan tontti 3501-3 ja 4 ovat asunkerrostalojen korttelialuetta.
Tontin 3 rakennusoikeus on määritelty tonttitehokkuusluvulla
e=0,1. Vesikaton ylimmän kohdan korkeusasema on määritelty
+100.00:ksi. Tontin 4 rakennusoikeus on tonttitehokkuusluvulla e=0,5.
Vesikaton ylimmän kohdan korkeusmäärittely vaihtelee +110
- +140 väillä. Ohjeellinen kerrosmäärä vaihtelee
3 ja 4 välillä. Kalkun kehätieltä ajo tontille on
sallittu vain tontin eteläosasta.
tontti |
käyttötarkoitus |
pinta-ala
m2 |
rakennusoikeus
k-m2 |
tonttitehokkuus
e= |
3501-3 |
AK |
12167 |
1217 |
0,1 |
3501-4 |
AK |
31153 |
15577 |
0,5 |
2 tonttia |
AK |
43320 |
16794 |
0,39 |
Urheilualueella
ja Kalkun kehätien katualueella on voimassa 19.12.1967 vahvistettu
asemakaava nro 2529. Urheilualue on merkitty pohjaveden ottamon suoja-alueeksi,
jolla ei saa pitää ilman vesioikeuden lupaa asuin- tai muuta
vakituista oleskelupaikkana olevaa rakennusta tai sellaista varastoa,
säiliötä, johtoa, viemäriä tai laitosta, mistä
likaa tai muuta veden laatuun vaikuttavaa ainetta voi päästä
pohjaveteen, eikä myöskään suorittaa sellaista toimintaa,
joka vahingollisella tavalla voi huonontaa ottamosta saatavan veden laatua.
Kaupunginosan rajan osalta eri kohdissa on voimassa molemmat edellä
mainitut asemakaavat.
3.2.1.5 Rakennusjärjestys
Tampereen kaupungin rakennusjärjestyksen on kaupunginvaltuusto hyväksynyt
6.9.2000.
3.2.1.6 Pohjakartta
Pohjakartta on Tampereen kaupungin kaupunkimittauksen laatima ja se on
tarkistettu v. 2006.
4 ASEMAKAAVAN
SUUNNITTELUN VAIHEET
4.1 Asemakaavan
suunnittelun tarve
Asuinkerrostaloalueena
erittäin jyrkkä kallioinen etelärinne on kaavallisesti
vanhentunut. Asemakaava ei vastaa nykyistä käyttötarkoitusta
eikä alueen luonto- ja kulttuuriarvoja. Alueella nykyisin oleva käyttötarkoitus
säilyisi pääosin nykyisellään.
4.2 Suunnittelun
käynnistäminen ja sitä koskevat päätökset
Aloite: Asemakaavan
muutos laaditaan tontin 3501-3 omistajan Punaisen Ristin aloitteesta.
Dno: YPA: 2804/611/06, pvm. 24.03.
4.3 Osallistuminen
ja yhteistyö
4.3.1 Osalliset
Muutoksen hakija Suomen Punainen Risti,
Mustavuoren laskettelurinteen yrittäjä Tampereen rinteet Oy,
Kalkun kehätien länsipuolisen asuinkorttelin 3502 itäosa,
Asunto-osakeyhtiöt Kalkunkartano, Kalkunrinne, Kalkunpuisto ja Kalkunhovi.
Kaupungin eri toimialat, mm. ympäristövalvonta, kiinteistötoimi,
pelastuslaitos ja kaikki tekniset toimialat,
Tampereen vesi,
Pirkanmaan Ympäristökeskus,
Gasum oy
4.3.2 Vireilletulo
Osallistumis- ja arviointisuunnitelma kuulutettiin nähtäville
11.5.2006. Kaava-aluetta koskeva osallistumis- ja arviointisuunnitelma
ja kaavaluonnos oli nähtävänä 11.5. - 1.6.2006 välisen
ajan Palvelupiste Frenckellissä, Frenckellinaukio 2 B.
4.3.3 Osallistuminen
ja vuorovaikutusmenettelyt
Kuulutuksen ja nähtävilläolon lisäksi osallistumis-
ja arviointisuunnitelma on lähetetty osallisille. Nähtävilläoloaikana
kaavoittaja oli yhteydessä Mustavuoren laskettelurinteen yrittäjään
Tampereen Rinteet Oy:n Seppo Mölsään.
Nähtävillä oloaikana ei kaava-asiasta jätetty mielipiteitä.
Mm. laskettelurinteen ja tontin 3051-3 rajan tuntumassa olevien teknisten
rakenteiden osalta pohjakarttaa varten tehtiin kesällä 2006
tarkistusmittauksia.
4.4 Asemakaavan
tavoitteet
4.4.1 Lähtökohta
aineiston antamat tavoitteet
Kaavamuutoksen hakijan tavoitteet:
Tontin omistajan tarkoituksena "on rakentaa maanpäällistä
kasikerroksista hallitilaa SPR:n varastointia ja lajittelua varten. Nykyisen
kaavan sallima rakennusoikeus on käytetty, tosin ei asuinkerrostaloille,
vaan varasto- ja toimistotiloiksi. Tontin rajoja tulisi tarkistaa vastaamaan
nykytilannetta. Tontilleajo tapahtuu naapurin (kaupungin) maiden kautta,
koska tontin "kirveenvarsi", jonka kautta ajon tulisi tapahtua
on maastollisesti lähes mahdoton toiminnan vaatimalle rekkaliikenteelle.
Uuteen halliin sijoittuisi toimintamme työvoimavaltaisin alue, lajittelu,
johon näin saataisiin luonnonvaloa."
Kunnan asettamat
tavoitteet
Tontin 3501-3 toiminnot nykyiselläänkin ulottuvat vähäisessä
määrin tontille 4 ja urheilu- sekä Kalkun kehätien
katualueelle, joten ne on otettu kaava-alueeseen mukaan. Koska asuinkerrostalojen
tontti 3501-4 on hyvin jyrkkä, korkeusero tontilla on 45 metriä,
on sen toteuttaminen esteettömänä asuinympäristönä
on lähes mahdotonta. Lisäksi tonttien alueella on merkittäviä
luontotekijöitä ja muinaismuistolain alaisia rakenteita.
Alueen oloista
ja ominaisuuksista johdetut tavoitteet
Alueen monipuoliset luontoarvot ja ensimmäisen maailmansodan aikaiset
juoksuhaudat on tarkoitus säilyttää. Alueen sijainti pohjavesialueella
ja erittäin korkean radonpitoisuuden alueella tulee ottaa huomioon.
4.4.2 Prosessin
aikana syntyneet tavoitteet, tavoitteiden tarkentuminen
Osallisten
tavoitteet
Kaupungin kunnallistekniikan toteuttaja ja ylläpitäjä edellyttää,
että kaava-alueen kaakkoisreunassa oleva pumppaamo merkitään
omaksi erityistoimintojen korttelialueeksi.
Asemakaavan
laadulliset tavoitteet
Keskeinen laadullinen tavoite on luoda hyvät edellytykset Punaisen
ristin toimintojen toteuttamiselle alueella kuitenkin turvaten luonto-
ja kulttuuriarvot alueella sekä ehkäisten pohjaveden pilaantumisriski.
4.4.3 Yleiskaavallinen
tarkastelu
Tampereen kantakaupungin yleiskaavan kartassa 2 Viherverkko ja suojelu
on tontin 3501-6 pohjois- ja luoteispuolelle merkitty merkittävä
viheralueena säilytettävä alue. Koska korttelialue vähäisessä
määrin ulottuu tälle alueelle on yleiskaavallinen tarkastelu
tarpeen. Yleiskaavakartta on esitetty mittakaavassa 1:20 000 joka tarkoittaa
sitä, että 0,25 mm:n viivan paksuus kartalla vastaa 5 metriä
luonnossa. Joten tontin 3501-3 levittäminen viidellä metrillä
itään ja länteen päin ei kavenna yleiskaavan rajaamaa
merkittävää viheraluetta. Levityksellä on kuitenkin
selkeä merkitys, koska näin Punaisen Ristin luolasto saadaan
kokonaisuudessaan uudelle Punaisen Ristin tonttialueelle. Nykyisen ajoväylän
liittäminen tonttiin kaventaa yleiskaavan mukaista urheilu- ja virkistyspalvelujen
aluetta. Yleiskaavan viheraluekartassa Punaisen Ristin erityisalueelle
ei ole merkitty tonttiyhteyttä Kalkun kehätieltä ellei
sen ole ajateltu mahtuvan viivapaksuuden mukaiseen 5 metrin leveyteen.
Punaisen Ristin nykyinen asemakaavallinen kirveenvarsi-tyyppinen tonttiliittymä
on 12 metriä leveä. Punaisen Ristin nykyisen alueen ja Kalkun
kehätien välissä kulkee useita eri suuntaisia johtolinjoja
muun muassa kaukolämpölinja ja Mustalahden rannan jäteveden
pumppaamosta tuleva viemärilinja. Nämä linjat katkaisevat
nykyiselläänkin etelä-pohjoissuuntaista viheryhteyttä.
Mitä tulee tämän linjan pohjoispuoliseen alueeseen, joka
on merkitty merkittäväksi viheralueena säilytettäväksi
alueeksi, voidaan todeta, että uuden tontin 3501-7 osalta alueella
ei ole erityisen merkittäviä luontoarvoja, koska alue on vanhojen
kulkuyhteyksien ja kahden tyhjennetyn ja raunioituneen ammusvaraston aluetta.
Alue on selvästi liittynyt Punaisen Ristin alueella 1940-luvulla
olleeseen Sakon kivääritehtaan toimintaan. Biologi Kari Korte
on tutkinut kaava-alueen luontolajistoa kasvillisuuden ja liito-oravabiotoopin
osalta, eikä korttelialueeksi merkittyjen tonttien 3501-6 ja 7 ole
löytynyt merkittäviä lajihavaintoja lukuun ottamatta tontin
3501-6 luolaston yläpuolista osaa. Tontin 3501-7 pohjoisrajan tuntumassa
esiintyy alueella muuallakin tyypillistä haisukurjenpolvea. Tämänkin
esiintymän turvaamiseksi on tontin rakennusalan pohjoispuoleinen
tontin osa merkitty istutettavaksi tontinosaksi. Yleiskaavan esitystavasta
voi päätellä, että viheryhteyttä Punaisen Ristin
nykyisten rakennusten länsipuolelta pohjois- eteläsuunnassa
on pidetty tärkeänä. Siksi tontin 3501-6 rakennusalojen
väliin on merkitty myös maastomuodoltaan luonnontilaisena säilytettävät
tontin osat, jotta reilun 30 metrin levyinen ekologinen käytävä
jäisi alueen keskelle. Vaikka tontin 3501-6 luolaston yläpuolinen
tontin osa kuuluu tonttialueeseen, on luolaston yläpuolinen n. 3
700 m2 suuruinen tontin pintaosa merkitty luonnon monimuotoisuuden kannalta
erityisen tärkeäksi alueeksi.
Seuraavassa
tarkastellaan muutoksia Maankäyttö- ja rakennuslain
yleiskaavalta vaadittavien sisältövaatimusten näkökulmista.
MRL 39.2 § kohta1: Yhdyskuntarakenteen toimivuus, taloudellisuus
ja ekologinen kestävyys; Punaisen Ristin toiminta sijoittuu edullisesti
hyvien liikenneyhteyksien varteen. Yhdyskuntarakenteen toimivuuden kannalta
virkistysalueen sisään jäävä korttelialue tulisi
liittää suoraan katuverkkoon. Kunnallistekniikan hyväksikäytön
kannalta on perusteltua sijoitta uutta tonttimaata nykyisten verkostojen
yhteyteen. Asemakaavan muuttaminen turvaa nykyistä kaavaa huomattavasti
paremmin ekologisen ympäristön olosuhteita alueella. Uuden tontin
3501-7 rakentaminen edellyttää ammusvarastojen kohdalta maan
puhdistamisen mahdollisista epäpuhtauksista. Korttelialueelle sijoitetut
luontoarvojen säilymistä turvaavat merkinnät mahdollistavat
lajien monimuotoisuuden säilymisen alueella. Uusi tontti 3501-7 saattaa
estää nykyisen tontilla kulkevan polun poistuttua kulutuksen
kannalta aran kalliorinteen lisääntyvältä kulutukselta.
MRL 39.2 § kohta 2: Olemassa olevan yhdyskuntarakenteen hyväksikäyttö;
Kaavan mukainen ratkaisu mahdollistaa yleiskaavaa monipuolisemmin yhdyskuntarakenteen
hyväksikäytön.
MRL 39.2 §
kohta 3: Asumisen tarpeet ja palveluiden saatavuus;
Asuintoimintojen poistuminen kaava-alueelta vähentää asumisen
mahdollisuuksia alueella. Uusi tontti 3501-7 mahdollistaa uusien
palvelutoimintojenkin sijoittumisen alueelle.
MRL 39.2 § kohta 4: Mahdollisuudet liikenteen, erityisesti joukkoliikenteen
ja kevyen liikenteen, sekä energia-, vesi- ja jätehuollon tarkoituksenmukaiseen
järjestämiseen ympäristön, luonnonvarojen ja talouden
kannalta kestävällä tavalla;
Kevyenliikenteen yhteyden sijoittaminen tontin 3501-6 eteläreunaan
mahdollistaa edelleen polkuyhteyden Mustalammen rantaan ja laskettelurinteelle
Kalkun suunnasta. Koska alueella on jo melko monipuoliset kunnallistekniset
verkostot, on edullista, että niitä käytetään
myös uuden tontin hyväksi.
MRL 39.2 § kohta 5: Mahdollisuudet turvalliseen, terveelliseen ja
eri väestöryhmien kannalta tasapainoiseen elinympäristöön;
Punaisen Ristin toimintojen säilyminen alueella on hyvin laajasti
merkityksellistä. Sakon kivääritehtaan mahdollisten maaperän
epäpuhtauksien poistuminen rakentamisen myötä alueelta
on terveellisyyden ja turvallisuuden kannalta tarpeellista.
MRL 39.2 §
kohta 6: Kunnan elinkeinoelämän toimintaedellytykset;
Kaava mahdollistaa elinkeinoelämän edellytyksiä palvelevan
uuden toimitilarakentamisen hyvien liikenneyhteyksien varteen.
MRL 39.2 § kohta 7: Ympäristöhaittojen vähentäminen;
Sakon kivääritehtaan mahdollisten maaperän epäpuhtauksien
poistuminen
rakentamisen myötä alueelta vähentää alueen ympäristöriskejä.
MRL 39.2 § kohta 8: Rakennetun ympäristön, maiseman ja
luonnonarvojen vaaliminen; Kaava mahdollistaa pääosin olemassa
olevan rakennuskannan säilymisen ja varmistaa ensimmäisen maailmansodan
aikaisten juoksuhautojen säilymisen. Kaavaratkaisu yksityiskohtineen
tukee monella tavalla selvitettyjen lajihavaintojen säilymistä
alueella. Uudisrakentaminen muuttaa paikallisesti ympäristöä,
mutta maastomuodot ovat niin voimakkaat, että Kalkun kehätien
varressakin maiseman suurmuoto puustoineen säilyy. Punaisen Ristin
luolaston eteen suunnitellun lisärakentamisen näkyvyyttä
julkisluonteiselle Mustavuoren laskettelurinteelle on pehmennetty sen
etualalle istutettavalla puurivillä.
MRL 39.2 §
kohta 9: Virkistykseen soveltuvien alueiden riittävyys;
Kalkunvuoren uuden asuntoalueen kaavojen nro 7934 ja 7984 on tarkasteltu
alueen virkistysalueiden riittävyyttä. Tässä yhteydessä
lähdettiin siitä, että rautatien varressa olleen teollisuustontin
ja asuinkerrostalotontin 3501-4 poistaminen säilyttää kyseisten
kaavojen toteuttamisesta huolimatta Kalkunvuoren, Mustavuoren ja Teerivuoren
eli Kalkun, Raholan ja Villilän toisiinsa yhteydessä olevien
virkistysalueiden kokonaislaajuuden n. 87,5 ha. Asemakaavallinen virkistysalue
lisääntyy kaava-alueella 2,74 ha
4.4.4 Muut
tavoitteet
Seuraavassa on esitetty lausuntokierroksen ja luonnoksen nähtävillä
olon yhteydessä tulleet tarkistukset. 7.11.2006 päivätty
asemakaavaluonnos oli lausuntokierroksen ajan nähtävillä
23.11.-14.12.2006.
Ympäristövalvonnan
lausunto 4.12.2006: Koska alue sijaitsee vedenhankinnan kannalta tärkeällä
pohjavesialueella Mustalammin vedenottamon pohjaveden muodostumisalueella,
ei sinne ole syytä sijoittaa teollisuus- ja varastorakennustoimintaa.
Kaavoituksen vastaus: Koska Punaisen Ristin toiminta on pääasiassa
varastotoimintaa on se tarpeen mainita käyttötarkoituksena.
Punaisen Ristin toimintaan kuuluu myös kokoonpanotoimintaa, joten
sen tyyppinen teollisuustoiminta tulee myös sallia. Jotta kaava-alueen
pohjavesialueen erityismerkitys korostuisi alueen toimintojen valikoitumisessa
on ympäristövalvonnan lausunnon perusteella täsmennetty
korttelialueen pääkäyttötarkoitusta korostamalla,
että ympäristö, tässä tapauksessa pohjavesialue,
asettaa toiminnalle erityisiä vaatimuksia (KTY-4).
Sähköverkkotoiminnan
yleissuunnittelun lausunto 14.12.2006: Esitämme, että 3501/6
tontille varataan "sanallisesti" muuntamoa varten yhdyskuntateknistä
huoltoa palveleva alue (et-alue/muuntamotila 50m2) yksilöimättä
tarkemmin vielä alueen sijaintia kiinteistöllä. Tällöin
verkkoyhtiö voisi myöhemmin sopia puistomuuntamon paikasta tai
rakennusmuuntamosta.
Kaavoituksen vastaus: Sähköverkkotoiminnan lausunnon perusteella
korttelialueelle on merkitty merkintä 50m2:n suuruisesta
muuntajavarauksesta (et-13(50m2).
Kaukolämpö-
ja kaasutoiminnan lausunto 6.12.2006: Asemakaavan muutosalueella on kaukolämpöjohtoja
oheisen piirustuksen mukaisesti. Johtojen siirtokustannuksista vastaa
siirron aiheuttaja.
Kaavoituksen vastaus: Kaukolämmön lausunnon perusteella korttelialueelle
on lisätty nykyinen kaukolämpöjohto maanalaisen johdon
merkinnällä. Johto tulee merkityksi tonttikarttaan ja näin
se on huomioitava rakennuslupien yhteydessä. Kaavan toteuttaminen
kohtaan 6.2 on lisätty merkintä johtojen siirtokustannusten
kohdistumisesta siirron aiheuttajalle.
Yleiskaavoituksen
lausunto 15.12.2006: Selostuksessa pitäisi varmaan perustella tarkemmin
yleiskaavan virkistysalueen pienentämistä varsinkin kun virkistysalue
on määritelty yleiskaavan toisella vahvistuneella viherverkko
kartalla erittäin merkittäväksi.
Kaavoituksen vastaus: Yleiskaavoituksen lausunnon perusteella on selostukseen
lisätty yleiskaavallinen tarkastelu kohtaan 4.4.3.
Pirkanmaan
maakuntamuseon lausunto 6.12.2006: Pirkanmaan maakuntamuseo on tutustunut
muutosluonnokseen ja toteaa, että kaava-alueen pohjoisosassa sijaitsevat
I maailmansodan venäläiset puolustusvarustukset on merkitty
asianmukaisella tavalla kaavakarttaan. Kaavamerkinnän selitystä
tulee vielä täydentää lauseella "Aluetta koskevat
maankäyttösuunnitelmat tulee lähettää Pirkanmaan
maakuntamuseoon tai Museoviraston lausunnolle".
Kaavoituksen vastaus: Vain vähäinen osa muinaismuistolain rauhoittamista
juoksuhaudoista sijaitsee korttelialueella aivan tontin 3501-6 pohjoisrajan
tuntumassa. Niiden kohdalle on merkitty vain maanalaista rakentamista
ja jo toteutettu tietoliikennemasto. Koska Kaava-alueen rakennuslupia
vaativat toimenpiteet tulevat sijaitsemaan aivan toisaalla, ei ole tarkoituksenmukaista
velvoittaa muuta kuin linnoitusrakenteita koskevia lupia museolausunnoille.
Rakennusvalvonta pyytää sm-alueille tai niiden tuntumaan rakennettaessa
museoalan lausunnon viran puolesta.
Rakennusvalvonnan
lausunto 8.12.2006: Onko maanalaisen johdon päällä oleva
pienempi ajo-3(3501-8) merkintä oikea.
Kaavoituksen vastaus: Koska pistekatkoviiva katkaisee kaavamääräyksen
vaikutuksen toiselle puolelle, on tarpeen myös johtorasitteen päälle
merkitä kulkurasite, jotta kulkuyhteyden toteutus olisi tarvittaessa
siinäkin mahdollinen.
Frenckellin
palvelupisteessä 11.12.2006 jätetty yleisömielipide: Kulku
Mustalammin rantaan Kalkun kehätieltä olisi hyvä varmistaa.
Jos uudet tontit aidataan, kulkumatka Nokiantien kautta rantaan ja Mustavuoren
laskettelurinteelle pitenee huomattavasti.
Kaavoituksen vastaus: Yleisön mielipiteen perusteella tontin 3501-6
etelärajalle on merkitty ohjeellinen kevyenliikenteen kulkureitti
mahdollistamaan jatkossakin kulku Mustalammin rantaan.
4.5 Asemakaavaratkaisun
vaihtoehdot ja niiden vaikutukset
4.5.2 Valittujen
vaihtoehtojen vaikutusten selvittäminen, arviointi ja vertailu
VA-0; 0-vaihtoehto
nykytilanne. Alue säilyy, mutta nykyisen asemakaavan mukainen asuinkerrostalorakentaminen
olisi mahdollista.
Vaihtoehdon
vaikutukset:
1. Vaikutukset rakennettuun ympäristöön
Nykyrakennuskanta säilyy. Mahdollisuus asuinkerrostalorakentamiseen
asemakaavallisella tasolla säilyy ja sitä kautta voisi rakennettu
ympäristö muuttua merkittävästi.
2. Vaikutukset luontoon ja luonnonympäristöön
Merkittävien luontotekijöiden säilyminen olisi kyseenalaista.
Rakentaminen edellyttäisi erittäin voimakasta ympäristön
muokkausta. Uudet asukkaat kuormittaisivat vaihtoehdon ratkaisun myötä
supistuvia virkistysalueita.
3. Vaikutukset
talouteen
Yhdyskunnan kannalta alue on kunnallistekniikan valmiuksiin nähden
vajaakäyttöinen. Asemakaavan toteuttaminen toisi runsaasti asuinkerrosalaa
alueelle. Ei edellytä tontin ulkopuolisia kunnallisteknisiä
rakennustoimia eikä niihin liittyviä kustannuksia. Punaisen
Ristin toiminnot olisi sijoitettava muualle.
4. Vaikutukset terveellisyyteen ja turvallisuuteen
Melusuojausta Nokian moottoritien ja Nokiantien melua vastaan vaikea hoitaa.
Radonriski ja pohjaveden pilaantumisriski huomioitava.
5. Vaikutukset eri väestöryhmien toimintamahdollisuuksiin lähiympäristössä
Esteettömyys on vaikea hoitaa jyrkässä rinteessä.
Alue voi tarjota mielenkiintoisia asumismahdollisuuksia avarine näkymineen.
6. Vaikutukset sosiaalisiin oloihin
Asumiskäyttö monipuolistaa sosiaalista ympäristöä
tuomalla sosiaalista kontrollia alueelle ja yhdistämällä
asumiseen liittyvää aluerakennetta. .
7. Vaikutukset kulttuuriin
Alueen säilyminen nykyisellään kertoo menneestä kulttuurista
näkymin ja toiminnoin, jos toiminnat säilyvät. Maisemassa
avoimella kulttuuriympäristöllä on laajempaakin merkitystä
laskettelurinteen ja Nokantien näkymissä. Asuminen todennäköisesti
rajoittaisi huomattavasti alueen julkista käyttöä yksityisten
asuntoimintojen eduksi.
Vaihtoehto
1
Kaavamuutoshakemuksen mukaisen vaihtoehdon tonttirajaus ja rakentamisesitys
Vaihtoehdon
vaikutukset:
1. Vaikutukset rakennettuun ympäristöön
Nykyrakennuskanta pientä keskeisellä paikalla olevaa omakotitaloa
lukuun ottamatta säilyy. Punaisen Ristin tontilla asemakaavan mukainen
asuntorakentaminen ei mahdollistu. Maakaasulinja ei mahdollista autotallirakennusten
sijoittamista aivan Kalkun kehätien läheisyyteen. Pienet osat
luolaston päistä jäisi tontin ulkopuolelle.
2. Vaikutukset luontoon ja luonnonympäristöön
Pääosa luontoympäristöstä jäisi tontin ulkopuolelle,
joten pelkästään punaisen ristin tontin käyttötarkoituksen
ja vähäisten rajojen muuttaminen ei vaaranna luontoympäristöä.
Merkittävien luontotekijöiden säilyminen olisi mahdollista.
Haettu käyttötarkoitus ei kuitenkaan saa uhata pohjaveden puhtautta.
3. Vaikutukset talouteen
Tontin käyttötarkoitus säilyy, joten muutokset kaava- tai
yhdyskuntatalouteen ovat olemattomia. Vaikka käyttötarkoitus
poikkeaakin asemakaavasta, on toiminta kuitenkin yleiskaavan mukaista.
Yhdyskunnan kannalta alue on kunnallistekniikan valmiuksiin nähden
vajaakäyttöinen. Ei edellytä tontin ulkopuolisia kunnallisteknisiä
rakennustoimia eikä niihin liittyviä kustannuksia.
4. Vaikutukset terveellisyyteen ja turvallisuuteen
Hanke ei muuta tilannetta alueella juurikaan. Pohjaveden suojelusta on
kuitenkin huolehdittava.
5. Vaikutukset eri väestöryhmien toimintamahdollisuuksiin lähiympäristössä
Alue säilyy hiukan syrjäisenä eikä sinne ole yleisöllä
asiaa. Toimintamahdollisuudet säilyvät lähes nykyisellään.
6. Vaikutukset sosiaalisiin oloihin
Alueen ominaisluonne säilyy nykyisellään, joten kaava ei
muuta sosiaalisia oloja alueella.
7. Vaikutukset kulttuuriin
Alueen säilyminen nykyisellään kertoo menneestä kulttuurista
näkymin ja toiminnoin, jos toiminnat säilyvät. Maisemassa
avoimella kulttuuriympäristöllä on laajempaakin merkitystä
laskettelurinteen ja Nokiantien näkymissä.
Vaihtoehto
2
Kaavamuutoshakemuksen mukaisen vaihtoehdon tonttirajaus ja rakentamisesitys
täydennettynä Kalkun kehätien varren lisätontilla
ja erillisellä pumppaamotontilla.
Vaihtoehdon
vaikutukset:
1. Vaikutukset rakennettuun ympäristöön
Nykyrakennuskanta pientä keskeisellä paikalla olevaa omakotitaloa
lukuun ottamatta säilyy. Uudelle tontille 5301-7 on mahdollista rakentaa
uudisrakentamista vanhojen rakennuspohjien paikalle. Punaisen Ristin tontilla
nykyisen asemakaavan mukainen asuntorakentaminen ei enää mahdollistu.
2. Vaikutukset luontoon ja luonnonympäristöön
Pääosa luontoympäristöstä jäisi tontin ulkopuolelle,
joten punaisen ristin tontin käyttötarkoituksen ja vanhoille
rakennuspaikoille sijoitetun uuden tontin muodostaminen ei vaaranna luontoympäristöä.
Merkittävien luontotekijöiden säilyminen olisi mahdollista.
Haettu käyttötarkoitus ei kuitenkaan saa uhata pohjaveden puhtautta.
Mahdollinen uudisrakentaminen edellyttää mahdollisten pilaantuneiden
maiden poistamisen alueelta.
3. Vaikutukset talouteen
Tontin käyttötarkoitus säilyy nykyisen toiminnan mukaisena,
joten siltä osin muutokset kaava- tai yhdyskuntatalouteen ovat olemattomia.
Uudistontti mahdollistaa kaavamuutoshakemusta enemmän rakentamista
ja lisää siltä osin kaupungin tonttivarantoa ja olevan
kunnallistekniikan hyödyntämistä alueella. Yhdyskunnan
kannalta alue on kunnallistekniikan valmiuksiin nähden vajaakäyttöinen.
Vaikka käyttötarkoitus poikkeaakin asemakaavasta, on toiminta
kuitenkin pääosin yleiskaavan mukaista. Ei edellytä tontin
ulkopuolisia kunnallisteknisiä rakennustoimia eikä niihin liittyviä
kustannuksia.
4. Vaikutukset terveellisyyteen ja turvallisuuteen
Hanke ei muuta tilannetta alueella juurikaan. Pohjaveden suojelusta on
kuitenkin huolehdittava. Pohjaveden suojelun kannalta on hyvä, että
uudisrakentamisen yhteydessä mahdolliset pilaantuneet maa-ainekset
poistetaan alueelta.
5. Vaikutukset eri väestöryhmien toimintamahdollisuuksiin lähiympäristössä
Alue säilyy hiukan syrjäisenä eikä sinne ole yleisöllä
asiaa. Toimintamahdollisuudet säilyvät lähes nykyisellään.
6. Vaikutukset sosiaalisiin oloihin
Alueen ominaisluonne säilyy nykyisellään, joten kaava ei
muuta sosiaalisia oloja alueella.
7. Vaikutukset kulttuuriin
Alueen säilyminen nykyisellään kertoo menneestä kulttuurista
näkymin ja toiminnoin, jos toiminnat säilyvät. Maisemassa
avoimella kulttuuriympäristöllä on laajempaakin merkitystä
laskettelurinteen ja Nokiantien näkymissä.
4.5.3 Yhteenveto
vaihtoehtojen vertailusta
Vaihtoehto 0, nykyisen asemakaavan mukainen rakentaminen ei tue Punaisen
Ristin toimintojen säilymistä alueella eikä tue luonto-
ja kulttuuriarvojen ja -ympäristön säilymistä. Vaihtoehto
1 mahdollistaa kaavamuutoshakemuksen tavoitteet mutta jättää
alueen muut tavoitteet huomiotta. Vaihtoehto 2 mahdollistaa kaavamuutoshakemuksen
tavoitteiden toteutumisen lisäksi kulttuuri- ja luontoarvojen säilymisen
ja turvaamisen alueella. Lisäksi lisätontti mahdollistaa monipuolisempien
toimintojen saamisen nykyisen kunnallistekniikan yhteyteen.
4.5.4 Asemakaavaratkaisun
valinta ja perusteet
Koska VA 2 parhaiten mahdollistaa asetetut tavoitteet ja samalla vakiinnuttaa
alueen nykyiset toiminnot, on kaavatyön pohjana ollut sen mukainen
ratkaisu.
Mielipiteet
ja niiden huomioonottaminen
Osallistumis- ja arviointisuunnitelman nähtävilläollessa
ei jätetty mielipiteitä.
4.5.5 Suunnitteluvaiheiden
käsittelyt ja päätökset
5 ASEMAKAAVAN
KUVAUS
5.1 Kaavan
rakenne
Kaava-alueen
pohjoisosan jyrkkä kalliorinne säilytetään merkittävänä
luonto- ka kulttuuriympäristönä poistamalla se tonttivarannosta.
Kaava-alueen eteläpuolinen osa soitetaan paikan nykyisen käyttötarkoituksen
mukaisesti toimitilarakennusten korttelialueena. Alueelle saa rakentaa
toimistorakennuksia sekä ympäristöhäiriötä
aiheuttamattomia teollisuus- ja varastorakennuksia. Kerrosalasta enintään
20% saa käyttää myymälätiloja varten.
5.1.1 Mitoitus
Asemakaavan mukaista asuinkerrostalojen korttelialuetta poistuu 43 320
m2 ja asuinrakennusoikeutta 16 794 k-m2. Asemakaavoitettu tonttialue pienenee
kaava-alueella 22 348 m2. Kaava-alueen kokonaisrakennusoikeus pienenee
6 309 k-m2. Toimitilarakennusten korttelialueella on sovellettu Kalkun
kehätien länsipuolella olevan teollisuustontin tonttitehokkuutta
e=0,4. Kaava-alueen pinta-ala on 48 391 m2.
5.1.2 Palvelut
Kaavaratkaisu ei edellytä lisää palveluja eikä myöskään
niitä luo. Joskin uudelle tontille on mahdollista sijoittaa myös
yksityisiä palvelutoimintoja. Jos alueen toiminnot tarjoavat runsaasti
työpaikkoja on edullista, jos Tampereen liikennelaitoksen joukkoliikenne
kulkisi Kalkun kehätietä pitkin.
5.2 Ympäristön
laatua koskevien tavoitteiden toteutuminen
Luonto- ja
kulttuuriympäristön osalta kaava luo hyvät edellytykset
näiden arvojen vaalimiselle ja säilymiselle. Kaava korostaa
alueen muokkauksessa, että pohjaveden suojaaminen ja maaperän
puhdistaminen ovat keskeisiä ympäristön laatua turvaavia
toimia.
5.3 Aluevaraukset
5.3.1 Korttelialueet
Muodostettavat uudet tontit 3501-6 ja 7 merkitään Toimitilarakennusten
korttelialueeksi KTY-1.
Alueelle saa
rakentaa toimistorakennuksia sekä ympäristöhäiriötä
aiheuttamattomia teollisuus- ja varastorakennuksia. Kerrosalasta enintään
20% saa käyttää myymälätiloja varten.
ET-1 Yhdyskuntateknistä
huoltoa palvelevien rakennusten ja laitosten korttelialue kohdassa 5.3.2.4.
tontti |
käyttötarkoitus |
pinta-ala
m2 |
rakennusoikeus
k-m2 |
tonttitehokkuus |
3501-6 |
KTY-1 |
17237 |
6896 |
0,4 |
3501-7 |
KTY-1 |
3439 |
1376 |
0,4 |
2
tonttia |
KTY-1 |
20676 |
8272 |
0,4 |
3501-8 |
ET-1 |
295 |
- |
|
Yhteensä
3 tonttia |
|
20975 |
8272 |
ek=0,39 |
Koko kaava-alueen
aluetehokkuus ea= 0,17.
Korttelialueiden
suunnittelussa ja rakentamisessa on otettava huomioon sijainti korkean
radonpitoisuuden alueella (rad-1). Korttelialue on myös vedenhankinnalle
tärkeätä pohjavesialuetta (pv-6). Alueelle sijoitettava
toiminta ei saa vahingollisella tavalla huonontaa alueen pohjaveden laatua.
Alueella ei saa irrallaan varastoida tai säilyttää pohjavettä
likaavia tai pohjaveden laatuun vaikuttavia aineita. Alueelle ei saa sijoittaa
maanalaisia öljy- tai kemikaalivarastoja.
Kaavamuutoshakemuksen
mukaisesti tontille 3501-6 on osoitettu rakennusalat nykyisille kaksi-kolmikerroksisille
rakennuksille ja maanalaisille luolatiloille sekä esitetylle kaksikerroksiselle
toimisto- ja varastorakennukselle sekä Kalkun kehätien varteen
suunnitelluille autosuojarakennuksille. Jyrkkään kalliorinteeseen
sijoittuvien luolarakenteiden päällinen tila on merkitty luonnon
monimuotoisuuden kannalta erityisen tärkeäksi alueeksi (luo)
ja juoksuhautojen osalta muinaismuistolailla rauhoitetuksi kiinteäksi
muinaisjäännökseksi (sm). Tälle alueelle on merkitty
pienet rakennusalat tietoliikennemastoa (et-1) ja luolaston ilmanvaihtorakenteita
ja poistumisteitä varten.
Tontin eteläreunalle on merkitty istutettava puurivi ja johtorasite
maanalaisia johtoja varten sekä kulkurasite ET-1 -tontille 3501-8
(ajo-3(3501-8)).
Molemmilla
tonteilla ennen alueelle tapahtuvaa rakentamista on huolehdittava siitä,
että saastunut maaperä ja/tai saastuneet rakenteet on poistettu
ympäristösuojeluviranomaisten hyväksymien käsittelysuunnitelmien
mukaisesti (saa).
Tonttien 3501-6 ja 7 väliselle melko jyrkälle rinteelle on lisäksi
merkitty luonnontilaisena säilytettävät alueet, joissa
puusto ja luonnonmuodostelmat on säilytettävä (s-9)
5.3.1.1 Asuinrakennusten
korttelialueet.
Asuinkerrostalojen tontit 3501-3 ja 4 poistuvat. Samoin poistuu asemakaavan
mukaista asuinkerrostalojen korttelialuetta 43 320 m2 ja asuinrakennusoikeutta
16 794 k-m2. Poistuvien AK-tonttien pinta-ala on yhteensä 20 560
m2.
5.3.2 Muut
alueet
5.3.2.1 Virkistysalueet
Yli puolet kaava-alueesta, alueen pohjoispuoli merkitään virkistysalueeksi,
jolla on tärkeitä luontokohteita ja muinaismuistolain alaisia
rakenteita (VSM). Virkistysalueen pinta-ala on 27 420 m2. Alue tulee olemaan
osa Kalkunvuorenpuistoa. Pääosa virkistysalueen osasta on merkitty
luontoarvojensa vuoksi luonnon monimuotoisuuden kannalta erityisen tärkeäksi
alueeksi (luo). Myös luolaston päällinen osa tontista 3501-6
on merkitty samalla merkinnällä. Ensimmäisen maailmansodan
aikaiset juoksuhaudat ja niihin liittyvät linnoitusrakenteet on merkitty
alueen osaksi, jolla sijaitsee muinaismuistolailla rauhoitettu kiinteä
muinaisjäännös (sm).
5.2.2.2 Urheilualueet
Mustavuoren laskettelurinteen käyttöaluetta on tarkistettu yhteistyössä
Tampereen rinteet oy:n kanssa. Urheilualueesta on liitetty Mustalammin
pohjoispuolella tonttiin 3501-6 jo punaisen ristin käytössä
ollutta aluetta 4037 m2, jolta osin urheilualue siis pienenee.
5.3.2.3 Katualueet
Kalkun kehätien katualue on kaava-alueen kohdalla epätarkoituksenmukaisen
leveä. Muodostettavaan uuteen Punaisen Ristin tonttiin 3501-6 onkin
liitetty Kalkun kehätien katualuetta 1 034 m2, jolta osin katualuetta
poistuu.
5.3.2.4 Erityisalueet
Kaava-alueen eteläosassa oleva kaupungin pumppaamon alue on merkitty
Yhdyskuntateknistä huoltoa palvelevien rakennusten ja laitosten korttelialueeksi
(ET-1), tontiksi 3501-8. Sen pinta-ala on 296 m2. Rakennusala on koko
tontin kokoinen. Tontilla ei ole rakennusoikeutta.
5.4 Kaavan
vaikutukset
5.4.1 Vaikutukset
rakennettuun ympäristöön
Väestön rakenne ja kehitys kaava alueella
Kaava-alueelle
ei tule asukkaita, koska kaavan myötä poistuu alueen asuinrakennusoikeus.
Poistuva asuinrakennusoikeus on jo huomioitu Kalkunvuoren uuden asuntoalueen
asemakaavoissa nro 7934 ja 7984.
Yhdyskuntarakenne:
Yhdyskuntarakenne säilyy lähes nykyisellään ja selkiytyy
kun muutosta odottava vanha kaavallinen asuinkerrostalotoiminto poistuu
alueelta. Kaupunki /taajamakuva: Taajamakuvan väljyys jyrkässä
maisemarinteessä säilyy, joskin Kalkun kehätien varressa
rakentaminen tulee näkymään nykyistä enemmän.
Asuminen: Asumisen suhteen alueella ei tapahdu muutosta muuten, kuin asemakaavallisen
toteutumattoman asuinrakennusoikeuden poistumisena. Palvelut: Palvelut
säilyvät nykyisellään. Uusien työpaikkojen myötä
saaminen joukkoliikenteen kysyntä saattaa lisääntyä
ja se puolestaan voi omalta osaltaan parantaa bussipysäkkien saamista
Kalkun kehätielle. Virkistys: Alueen virkistystoiminnot säilyvät
nykyisellään. Kaavaratkaisu mahdollistaa ja turvaa merkittävien
luontoarvojen säilymisen alueella. Liikenne: Liikenneyhteydet säilyvät
nykyisellään. Rakennettu kulttuuriympäristö ja muinaismuistot:
Alueen kulttuurihistorialliset merkitykset on mahdollista pääosin
säilyttää. Alueen ensimmäisen maailmansodan aikaiset
juoksuhaudat ja muut linnoitusrakenteet on suoja-alueineen merkitty kaavakarttaan
muinaismuistolain alaisiksi kohteiksi. Tekninen huolto: Paikalla oleville
teknisen huollon toiminnoille on tehty tarvittavat varaukset kaavakarttaan.
Ympäristönsuojelu ja ympäristöhäiriöt: Kaava-alueen
toiminnot säilyvät sellaisina, ettei ympäristön kuormitus
niitä häiritse. Kun taas uudisrakentamiselle on asetettu pohjavedensuojelua
varmistavia ehtoja. Sosiaalinen ympäristö: Alueen sosiaalinen
ympäristö säilyy nykyisellään. Yksityisessä
käytössä oleva alue laajenee nykyisestä, mutta supistuu
huomattavasti poistuvat asuinkerrostalojen rakentamismahdollisuuden myötä.
5.4.2 Vaikutukset
luontoon ja luonnonympäristöön
Maisemarakenne,
maisemakuva: Alueen suurmaisemassa ei tapahdu juurikaan muutoksia. Kalkun
kehätien liittymän kohdalla nykyiseen puoliavoimeen maisematilaan
tulee uusia rakennuksia. Luonnon monimuotoisuus: Pääosa kaava-alueesta
muuttuu tonttimaasta virkistysalueeksi, jolla on alueen merkittäviä
luonto-ominaisuuksia tukevia määräyksiä. Uudisrakentaminen
kohdentuu vanhastaan rakentamistoimintojen muokkaamille alueille. Pienilmasto:
Pienilmasto säilynee nykyisellään, koska jyrkästä
rinteestä johtuen kaksikerroksinen uudisrakentaminen ei varjosta
luonnontilaiseksi jääviä alueita. Vesistöt ja vesitalous:
Kaavaratkaisussa, määräyksissä ja merkinnöissä
korostuu pohjavesialueen huomioiminen ja pilaantumisen ehkäiseminen.
Luonnonsuojelu: Alueen merkittävät luonto-ominaisuudet on kaavallisin
toimin merkitty säilytettäviksi..
5.4.3 Muut
vaikutukset
5.5 Ympäristön
häiriötekijät
Rakentamisessa on otettava huomioon radonsuojaus ja pohjaveden pilaantumisriski.
Rakentamistoimenpiteissä on huolehdittava mahdollisista maaperän
epäpuhtauksista ympäristöviranomaisten edellyttämällä
tavalla.
6 ASEMAKAAVAN
TOTEUTUS
6.1 Toteutusta
ohjaavat ja havainnollistavat suunnitelmat
Kaavakarttaan liittyy toteuttamismahdollisuutta esittävä havainnepiirros.
6.2 Toteuttaminen
ja ajoitus
Kaava-alueen toteuttaminen alkaa välittömästi kaavan saatua
lainvoiman ja kun kaavaan liittyvistä maanvaihdoista ja tarvittavista
rasituksista ja muista sitoumuksista on sovittu kaupungin ja maanomistajan
välillä. Tonttien 3501-6 ja 7 läpi kulkee kaukolämpö-,
vesi- ja viemärilinja. Kaavaa toteutettaessa uuden tontin omistajan
tai haltijan tulee omalla kustannuksellaan siirtää maanalaiset
johdot kaava-alueen eteläreunaa kulkevan johtorasitteen kohdalle.
Tämä toimenpide vapauttaa nykyisen linjan kohdalla oleva rakennusalan
johtorasituksista.
Asemakaavan
seurantalomake on selostuksen liitteenä.
|