Asemakaavan muutoksen osallistumis- arviointisuunnitelma 10.8.2006

LIIKE-, PIENTEOLLISUUS- JA VARASTOALUEEN MUUTTAMINEN ASUNTOALUEEKSI. XIX (KALEVANRINNE)- 831 JA 832- 1, 2. SAMMONKATU 44, 46 JA 48, TURSONKATU 1, 3 JA 5, TAKOJANKATU 3, 5, 7 JA 9. KARTTA NRO 8029.

Kaava-alue lähivaikutusalueineen sekä ilmakuva kaava-alueesta v.2003

Mikä osallistumis- ja arviointisuunnitelma on?

Osallistumis- ja arviointisuunnitelman (OAS) tarkoitus on määritelty Maankäyttö- ja rakennuslain
63 §:ssa mm. seuraavasti:

"Kaavaa laadittaessa tulee riittävän aikaisessa vaiheessa laatia kaavan tarkoitukseen ja merkitykseen nähden tarpeellinen suunnitelma osallistumis- ja vuorovaikutusmenettelyistä sekä kaavan vaikutusten arvioinnista.
Kaavoituksen vireille tulosta tulee ilmoittaa sillä tavoin, että osallisilla on mahdollisuus saada tietoja kaavoituksen lähtökohdista ja osallistumis- ja arviointimenettelystä."

Tarkoituksena on kertoa, miksi kaava laaditaan, miten asia etenee ja missä vaiheessa siihen voi vaikuttaa.

Aloite
Rakennustoimisto Pohjola Oy ja YH-Pirkanmaa Oy omistavat puoliksi kaupungin vuokratontilla 831-1 sijaitsevan liikerakennuksen osakekannan. He ovat keskenään sopineet, että tavoitteena on asemakaavan muuttaminen ja tontin rakentaminen asuintarkoituksiin ja ovat tehneet aloitteen asemakaavan muuttamisesta.

Tonttien 831-2, 3 ja 4 sekä 832-1 ja 2 vuokraoikeuden omistajat ja NCC Rakennus Oy ovat tehneet keskinäisen sopimuksen, jonka tavoitteena on alueen asemakaavan muuttaminen ja alueen rakentaminen asuintarkoituksiin.

Kaikki osapuolet ovat nimenneet suunnittelijaksi KSOY / Erkki Karvalan.

Työ on vuosille 2006-2008 hyväksytyn asemakaavoitusohjelman kohde nro 29. Dno: YPA: 2051/2006, pvm. 02.03.2006. Kaavan valmistuu arviolta keväällä 2007.

Suunnittelualue
Alue sijaitsee n. 2,4 km itään kaupungin keskustasta Sammonkadun eteläpuolella Tursonkadun ja Takojankadun välisellä alueella. Suunnittelualueeseen kuuluu vain n. puolet korttelista 832, koska tontilla 832-3 sijaitsee niin hyväkuntoinen liikerakennus, ettei sen asemakaavan muuttaminen ole ajankohtaista. Korttelin itäosa jää myös odottamaan vireillä olevan osayleiskaavan valmistumista.

Ns. Kiinanmuurin laaja kortteli, josta Sammon valtatien puolen katukuvaa muodostavat kahdeksankerroksiset pistetalot ja yksikerroksiset liikerakennukset huoltokadun varressa on leimaa antava Sammonkadun eteläpuolen rakennustavalle. Alueen itäreunassa nelikerroksisen rakennuksen pääty vaikuttaa katukuvaan. Kiinanmuurin ja kaava-alueen välissä Tursonkadun varrella on moottoriajoneuvojen huoltoasema ja uudehkoja toimisto- ja teollisuusrakennuksia. Kaava-alueen eteläpuolella Takojankadun varrella on liike-, varasto- ja tuotantorakennusia, mm. leipomo. Sammonkadun pohjoispuolella on Kalevan yhtenäistä korkeata kerrostalorakentamista, johon osalla tonteista liittyy matalia liikesiipiä. Tämä alue edustaa hyvin selkeää funktionalistista kaavoitusperinnettä, joka on toteutunut yhtenäisellä tavalla.

Tontilla 831-1 on puolitoistakerroksinen 1959 rakennettu liikerakennus, jota on v. 1988 ehostettu ja laajennettu. Siinä toimii kymmenkunta eri yritystä mm. elintarvikeliike, ravintola, siivousvälineliike ja biljardisali. Kerrosalan määrä yhteensä on 2024 m2.

Tontilla 831-2 kaksikerroksinen 1956 rakennettu julkisivultaan rapattu/peltinen liikerakennus, jota on laajennettu v. 1971. Siinä toimii seitsemän yritystä mm. tilitoimistoja maalausliike ja Pelastusarmeijan kirpputori aputiloineen. Kerrosalaa on 1740 m2.

Tontilla 831-3 on kellarillinen yksikerroksinen v. 1952 rakennettu ja myöhemmin moneen kertaan laajennettu ja muutettu rakennus, jonka julkisivu on betonia/profiilipeltiä. Rakennuksessa toimii viisi pienyritystä, mm. teollisuuskoneiden tukkukauppoja. Kerrosalaa on käytetty 557 m2.

Tontilla 831-4 on yksikerroksinen v. 1960 rakennettu 600 m2:n suuruinen halli, jossa toimii erikoisalarakentamista harjoittava yritys.

Tontilla 832-1 on kaksikerroksinen, kellarillinen, tiilirakenteinen v. 1952 rakennettu ns. Huurteen talo. Se on viehättävä edustaja funktionalismin pienimittakaavaisesta teollisuusrakennuksesta. Siinä toimii neljä yritystä mm. huonekaluliike ja koneiden tukku- ja vähittäiskauppa. Käytetty kerrosala on 1400 m2.

Tontilla 832-2 on kaksi rakennusta. Tontin pohjoisosassa on leipomona toiminut kolmikerroksinen teollisuusrakennus, joka on rakennettu v. 1951 ja jota on aina v:een 1960 asti jatkuvasti laajennettu. Käytetty kerrosala on 2627 m2. Rakennus on nykyään pääosin käyttämättömänä. Tontin eteläosassa on asuinrakennuksen tyyppinen kaksikerroksinen rakennus, jonka kerrosala on 617 m2. Tontilla toimii enää kaksi paperialan pienyritystä.

Suunnittelun lähtökohdat
Seutukaava
Pirkanmaalla on voimassa vielä toistaiseksi ympäristöministeriön kesäkuussa 1997
vahvistama 3. seutukaava. Seutukaava on maankäytön ja ympäristön ohjauksen perussuunnitelma. Seutukaavassa Kalevanharjun kaava-alue on taajamatoimintojen aluetta, palvelujen ja hallinnon aluetta.

Maakuntakaava
Pirkanmaan maakuntavaltuuston 9.3.2005 hyväksymässä, ympäristöministeriössä vahvistettavana olevassa maakuntakaavassa kaava-alue on taajamatoimintojen aluetta.

Yleiskaava
Kantakaupungin yleiskaavassa kaava-alue on kauppa- ja palveluvaltaisen yritystoiminnan aluetta (PK-2).

Kalevanrinteen osayleiskaava
Sammonkadun, Kalevantien ja Hervannan valtaväylän väliselle alueelle on tarkoitus laatia osayleiskaava, jonka aloittamisesta kaupunginhallituksen suunnittelujaosto teki päätöksen 19.10.2004. Osayleiskaavan laatiminen on nähty tarpeelliseksi alueella tapahtuneiden maankäytön muutosten ja edelleen olemassa olevien muutospaineiden vuoksi. Keskeisiä asioita työssä ovat asuminen, työpaikat ja liikenne.

Osayleiskaavan selvitysten laadinta on työn alla. Osallistumis- ja arviointisuunnitelma valmisteltiin syksyllä 2005 ja se hyväksyttiin kaupunginhallituksen suunnittelujaoston kokouksessa 22.12.2005. Osallistumis- ja arviointisuunnitelma oli nähtävillä 12.1. - 3.2.2006. Osayleiskaavan luonnosvaihtoehdot valmistellaan vuoden 2007 alkuun suunnittelujaostolle.

Koska osayleiskaavan tekeminen on kesken, asemakaavan laatimista varten on tehtävä yleiskaavallinen tarkastelu, johon on hyvät mahdollisuudet, koska työ on jo aloitettu ja sille on asetettu tavoitteita.

Voimassa olevat asemakaavat
Korttelissa 831 tontilla 1 on voimassa 14.08.1984 vahvistettu asemakaava nro 6219. Sen mukaan alue on liike-, toimisto- ja teollisuusrakennusten aluetta rakennusoikeuden ollessa e=1,0.

Korttelissa 831 tonteilla 2, 3 ja 4 sekä korttelin 832 tontilla 2 on voimassa 25.10.1960 vahvistettu asemakaava nro 1484 jonka mukaan tontit ovat teollisuusrakennusten korttelialuetta rakennusoikeuden ollessa e=1,5. Kortteleiden 831 ja 832 välissä on istutettavaa puistoaluetta.

Korttelissa 832 tontilla1 on voimassa 09.02.1971 vahvistettu asemakaava nro 3534, sen mukaan alue on liiketalojen korttelialuetta rakennusoikeuden ollessa e=0,8.

Laaditut selvitykset
Yleiskaavatasoiset selvitykset
1 Selvitys nykyisestä rakennuskannasta, yhteenveto
2 Tonttikohtaiset tiedot
3 Kalevanrinteen teollisuusalueen historiaa
4 Johtotiedot
5 Asukkaat vaikutusalueella
6 Sammonkadun varren kaupunkirakenne ja kaupunkikuva
7 Pohjavesialueet
8 Radonalueet

Asemakaavatasoiset selvitykset
1 Meluselvitys
2 Pohjatutkimus, rakennettavuus
3 Maaperän haitta-aineet
4 Leipomon hajutarkastelu

Tarvittaessa hakijat teettävät lisää esim. liikenteeseen ja pohjaveden suojeluun liittyviä selvityksiä.

Kaavan tavoitteet
Yleiskaavallinen tavoite
Osayleiskaavassa on tavoitteeksi asetettu kokonaisnäkemyksen kehittäminen alueesta, joka mahdollistaa sen monipuolisen kehittämisen. Mikäli alueelle rakennetaan uusia asuntoja, rakentamisen määrä ja aikataulu tulisi sovittaa nykyisten palvelujen puitteisiin. Muuttuvien ja myös ennalleen jäävien kortteleiden osalta kiinnitetään huomiota kaupunkikuvan parantamiseen. Sammonkadun varsi on vilkasta liike-elämän aluetta. Tavoitteena on, että se säilyisi monipuolisessa käytössä myös tulevaisuudessa. Osayleiskaavassa määritellään maankäyttö siten, että uudet ja alueelle jäävät toiminnat ovat yhteen sopivia. Kaavassa osoitetaan, mitkä alueet olisivat asunto- ja mitkä kauppa-, työpaikka- tai teollisuusalueita. j

Hakijoitten tavoite osayleiskaava luo parhaat Luodaan alueen
Hakijat edustavat alueella tällä hetkellä olevien kiinteistöjen omistajien toiveita. Kaavamuutoksen hakijoitten tavoitteena on muuttaa nykyinen pääosin pienyritysten käytössä oleva, rakennuskannaltaan osittain hyvin rappeutunut alue asuinkäyttöön kerrostaloalueena. Alueelle tulisi sekä seniori- ja opiskelija-asuntoja että kovan rahan asuntotuotantoa. Asuinkerrosalatavoite on n. 22 000 k-m2 ja lisäksi tulisi n. 3500 m2 muuta esim. liike- tai palvelutilaa. Huurteen rakennus säilytetään ja sille varataan liiketilan kerrosalaa n.1000 m2. Autopaikat on sijoitettava pääosin kellarikerrokseen, johon alueen sijainti loivassa rinteessä antaa hyvän mahdollisuuden. Vain vähäinen osa paikoista tulisi pihatasoon.

Muitten osallisten tavoite
Muitten osallisten tavoite selviää kaavoituksen yhteydessä kuulemisten kautta.

Kaavoittajan tavoite
Kaavoituksen tavoitteena on suunnitella alue siten, että se sopii sekä ns. Kiinanmuurin Sammonkadulle muodostaman kaupunkikuvan jatkeeksi että kadun vastakkaisella puolella olevaan hyvin selkeää funktionalistista kaavoitusperinnettä edustavaan rakentamistapaan. Alueen ns. huoltokadut mahdollistavat liiketilojen sijoittamisen kadun varren rakennuksiin, mikä on tyypillistä Sammonkadulle. Tavoitteena on estää liikennemelun leviäminen korttelin sisäosiin ja toisaalta sijoittaa rakentaminen siten, että alueen eteläpuolella oleva pysyvä yritystoiminta saa jatkua entiseen tapaan. Lisäksi uusi korttelirakenne on suunniteltava sopimaan sekä nykyiseen että mahdollisesti muuttuvaan osaan korttelikokonaisuutta. Eri tyyppisten rakennusten sijoittelulla pyritään luomaan rauhallista asuinympäristöä vilkkaasti molemmin puolin liikennöityyn ympäristöön.

Osalliset
Osallisia ovat:
- Kaavamuutoksen hakijat vuokraoikeuden haltijoina
- Kaupungin kiinteistötoimi (maanomistus)
- Alueella toimivat yritykset
- Naapuritonttien omistajat tai haltijat
- Alueen työntekijät ja ympäristön asukkaat
- Alueella toimivat yhdistykset
- Muut ilmoituksensa mukaan
- Kaupungin eri hallintokunnat kuten ympäristövalvonta, pelastuslaitos, kaikki tekniset toimialat, sosiaali- ja terveystoimi ja koulutoimi
- Pirkanmaan ympäristökeskus

Vaikutusten arviointi
Ympäristövaikutusten arviointi tehdään asemakaavan muutoksen laatimisen yhteydessä. Suunnitelmasta arvioidaan vaikutukset:
1) ihmisten elinoloihin ja elinympäristöön;
2) alue- ja yhdyskuntarakenteeseen, yhdyskunta- ja energiatalouteen sekä liikenteeseen;
3) luontoon, maisemaan, kaupunkikuvaan ja rakennettuun ympäristöön.

Tiedottaminen ja osallistumisen sekä vuorovaikutuksen järjestäminen

Aloitus
Työssä on mukana ohjausryhmä, joka kokoontuu määräajoin ja johon kuuluu edustajia em. toimijoista. Kuulutus kaupungin ilmoituslehdissä kertoo, että osallistumis- ja arviointisuunnitelma on nähtävänä 10.8. -31.8.2006 välisen ajan Palvelupiste Frenckellissä, Frenckellinaukio 2 B, 33100 Tampere. Mahdolliset mielipiteet tulee toimittaa nähtävilläoloaikana palvelupisteeseen.

Kaavoituksen internet-sivuilla osoitteessa http://www.tampere.fi/ytoteto/aka/index.htm on nähtävänä sekä kuulutus että laadittu osallistumis- ja arviointisuunnitelma.

Suunnitelma lähetetään nähtävilläoloaikana aloitteen tekijöille, lähivaikutusalueella olevien tonttien omistajille tai haltijoille, kaupungin kiinteistötoimelle ja ympäristövalvonnalle sekä Pirkanmaan ympäristökeskukselle.

Valmisteluvaihe
Osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta saadut mielipiteet kirjataan osallisten tavoitteiksi. KSOY laatii suunnitelmasta kaksi vaihtoehtoista havainnepiirrosta, jotka asetetaan nähtäville mielipiteiden saamista varten. Tässä vaiheessa järjestetään myös avointen ovien yleisötilaisuus, josta ilmoitetaan kaupungin ilmoituslehdissä erikseen. KSOY ja kaavoittajat analysoivat saadun palautteen ja se kirjataan osaksi kaavan selostusta. Ohjausryhmä tarkentaa tavoitteita saadun palautteen pohjalta ja valitsee vaihtoehdon kaavoituksen pohjaksi.

Lausuntopyynnöt luonnoksesta

Valitusta vaihtoehdosta laaditaan asemakaavaluonnos suunnittelupalveluissa kiinteässä yhteistyössä KSOY:n kanssa. Ohjausryhmä kokoontuu säännöllisin määräajoin käsittelemään suunnitteluvaihetta. Ohjausryhmä päättää myös siitä, tarvitaanko työn loppuvaiheessa vielä esim. ulkopuolisen konsultin laatimaa vaikutusten arviointia.

Valmistuneesta asemakaavaluonnoksesta pyydetään lausunnot asianomaisilta kaupungin toimialoilta. Lausuntopyyntöön liitetään laadittu osallistumis- ja arviointisuunnitelma. Samat asiakirjat lähetetään tiedoksi aloitteen tekijälle.

Saadut lausunnot kirjataan ja jos luonnosta muutetaan niiden tai muun saadun palautteen pohjalta, muutoksesta tiedotetaan niille viranomaistahoille, joita se koskee.

Ympäristölautakunta käsittelee ehdotuksen ja asettaa sen yleisesti nähtäville. Nähtävillä olosta julkaistaan sanomalehtikuulutus ja siitä tiedotetaan internetissä. Kartta ja asemakaavan selostus ovat nähtävillä Frenckellin palvelupisteessä, Frenckellinaukio 2 B, 33100 Tampere ja kaavoitusosaston internet-sivuilla osoitteessa http://www.tampere.fi/ytoteto/aka/index.htm. Ehdotuksen selostuksesta selviää, miten jätetyt mielipiteet ovat vaikuttaneet suunnitteluun. Ehdotusta vastaan on mahdollista jättää muistutuksia ja ne käsitellään säädetyssä järjestyksessä.

Kaavan käsittelyvaiheet kaavioina ja asiasta päättäminen:
Asiasta päättäminen kuuluu kaupunginvaltuuston toimivaltaan. Oheisena kaavio asemakaavan käsittelyvaiheista, josta selviää, miten osallistumismahdollisuus jatkuu yhdyskuntalautakunnan käsittelyn jälkeen.
Asemakaavan käsittelyvaiheet

Työn tilaaja / kaavoitusviranomainen
Tampereen kaupunki
Yhdyskuntapalvelut / kaupunkisuunnittelu
asemakaava-arkkitehti Sakari Leinonen

Kaavan laatija
Tampereen kaupunki
Yhdyskuntapalvelut / suunnittelupalvelut
Asemakaavoitus
asiaa hoitavat
asemakaavapäällikkö Maire Väisänen ja arkkitehti Rauno Penttinen
puh. 020 716 5430

Aineiston esittely
Asiakaspalvelu
Palvelupiste Frenckell
Frenckellinaukio 2 B
puh. 020 716 6700

Mielipiteitten vastaanotto
Yhdyskuntapalveluiden kirjaamo
PL 487, Tampere 33101
käyntiosoite Frenckellinaukio 2 B
ypa.kirjaamo@tampere.fi

Liite 1: Ote pohjakartastaja mielipidelomake