SOSIAALI- JA TERVEYDENHUOLTOA PALVELEVIEN RAKENNUSTEN TONTIN MUUTTAMINEN ASUINKÄYTTÖÖN, HÄRMÄLÄ-760-2, NUOLIALANTIE 42, KARTTA NO 7941
Kaavaprosessin
vaiheet Asemakaava Kaava-alueella
on osoitettu asuinkerrostalojen rakennusoikeutta yhteensä 2100 k-m²
ja talousrakennuksille 60 k-m². Nuolialantien viereen kadun suuntaisesti
on osoitettu autokatoksen rakennusala, jonka on tarkoitus suojata oleskelupihaa
Nuolialantien liikennemelulta. Tontin tehokkuusluvuksi tulee e=0,91 (rakennusoikeutta
yhteensä 2160 k-m²). Asuntoja alueelle rakennettaneen n. 25
kpl ja rakennusoikeus lisääntyy talousrakennuksen 60 k-m²:n
verran. Asuinkerrostalotontin ajoneuvoyhteys Nuolialantielle on osoitettu
rasitteena tontin länsipuolisen puistoalueen kautta. 1.1 Tunnistetiedot Asemakaavan
muutoksella muodostuu: Kaavan laatija: Tampereen kaupungin ympäristötoimi, kaavoitusyksikkö, arkkitehti Elina Karppinen. Dno YVI: 7968/03,
23.10.2003. Kaava-alue sisältää maanmittauslaitoksen ylläpitämiä rekisteriyksiköitä. 1.2 Kaava-alueen
sijainti Kaavan nimi
ja tarkoitus Luettelo selostuksen
liiteasiakirjoista
3.1 Selvitys suunnittelualueen oloista 3.1.1 Alueen
yleiskuvaus 3.1.2 Luonnonympäristö 3.1.3 Rakennettu
ympäristö Yhdyskuntarakenne Kaupunki-/taajamakuva Palvelut Virkistys Liikenne Ympäristönsuojelu
ja ympäristöhäiriöt 3.1.4 Maanomistus 3.2.1 Kaava-aluetta
koskevat suunnitelmat, päätökset ja selvitykset Suunnittelualueella on voimassa asemakaava no 7605, joka on vahvistettu 31.05.2000. Tontti no 760-2 on osoitettu sosiaalitointa ja terveydenhuoltoa palvelevien rakennusten korttelialueeksi, jolle saa rakentaa myös henkilökunnan ja toimintaan liittyviä asuntoja. Tontille on varattava yksi autopaikka 250 vanhusten asuntotilan kerrosalaneliömetriä kohti. Tontin rakennusoikeus on 2100 m². Tontin itäosassa on maanalaista puhelinkaapelia varten varattu alueen osa ja tontin eteläosassa on istutettavat alueen osat, joilla olemassa olevaa puustoa on säilytettävä mahdollisuuksien mukaan ja sitä on täydennettävä uusilla istutuksilla ympäristöön soveltuvalla tavalla. Tonteille no 760-2 on hyväksytty tonttijako 24.10.1949 ja se on merkitty tonttirekisteriin. Pohjakartta on Tampereen kaupungin kaupunkimittausyksikön laatima ja se on tarkistettu v. 2004. Kaava-alueelle on laadittu meluselvitys Nuolialantien aiheuttaman liikennemelun vuoksi ( Viatek 01/2004).
4.1 Asemakaavan suunnittelun tarve Tampereen kaupungin kiinteistötoimi on tehnyt 22.10.2003 aloitteen asemakaavan muuttamiseksi niin, että se mahdollistaa tontin varanneen VVO:n suunnitteleman senioritalon toteuttamisen. 4.2.Suunnittelun käynnistäminen ja sitä koskevat päätökset Asemakaavan muutos laaditaan tontin omistajan aloitteesta, tontin varanneen tulevan haltijan tarpeisiin. Kaavan laatimisesta peritään taksan mukaiset kulut tontin varanneelta VVO:lta. 4.3 Osallistuminen ja yhteistyö 4.3.1 Osalliset 4.3.2 Vireilletulo 4.3.3 Osallistuminen
ja vuorovaikutusmenettelyt Kaavoittaja: Suunnitellun kuusikerroksisen kerrostalon varjo ei yllä tontin no 760-2 koillispuolella sijaitsevien omakotitonttien pihoille asti. Lisäksi uudisrakennuksen ja olemassa olevien omakotitalojen väliin jää runsaasti suojaavaa puustoa. Toivo Tuomela (Metsolankatu 2) totesi hyväksi, että vanhemmalle väestölle suunnattuja asuntoja sijoitetaan olemassa olevien palvelujen läheisyyteen. Hän ei kuitenkaan halunnut kerrostaloa rakennettavan oman tonttinsa pohjoispuoliselle alueelle. Kaavoittaja: Suunniteltu kerrostalotontti sijaitsee mielipiteen esittäjän hallitseman tontin pohjoispuolella, joten uusi rakennus ei tule varjostamaan ko. tontin piha-aluetta. Nuolialantien viereen on suunniteltu sijoittuvaksi yksikerroksinen autokatos, jolloin korkeampi rakennusmassa sijoittuu tontin pohjoisosaan.
"Kaavoitettava tontti soveltuu sijaintinsa puolesta erittäin hyvin senioriasuntojen rakennuspaikaksi. Bussiyhteydet kaupungin keskustaan ovat hyvät, ja läheiset rantapuistoalueet kävelyteineen ovat helposti vanhempienkin ihmisten saavutettavissa. Kuten arviointisuunnitelmassa todetaan, ikääntyneiden palvelu voi tukeutua vieressä olevan Kuuselan palvelutalon toimintoihin. Kaupalliset
palvelut ovat Partolan alueella erinomaiset ja huonommin liikkumaan pystyville
vieressä oleva "lähimarket" tarjoaa riittävän
päivittäistavaravalikoiman. Asemakaavaluonnosta esiteltiin nähtävilläoloaikana yleisötilaisuudessa, joka järjestettiin 20.01.2004 Kuuselan palvelutalossa. Paikalla oli osallistujalistan mukaan 15 asiasta kiinnostunutta. Tilaisuudessa keskusteltiin lähinnä tontin ajoneuvoliittymän liikenneturvallisuudesta ja läheisen puistoalueen säilymisestä. Asemakaavanmuutosluonnoksesta on pyydetty lausunnot kaupungin asianomaisilta hallintokunnilta. Lisäksi asiakirjat on lähetetty tiedoksi kaavamuutoksen hakijalle, naapurikiinteistöille, Härmälä-Seura ry:lle ja Härmälän omakotiyhdistys ry:lle. Lausunnossaan Tampereen kaupungin rakennusvalvonta totesi kaavamääräyksen maa-6 turhaksi, sillä toisen maalle ei saa muutenkaan mennä. Rakennusjärjestyksessä on määrätty luiskista ja rakennusvalvontakin hoitaa kyllä omat hommansa. Lausunnon vuoksi kaavasta poistettiin määräys maa-6. Pelastuslaitos
huomautti, että pelastustien toteuttaminen saattaa tuottaa vaikeuksia.
"Asemakaavan muutokseen liittyy 19.1.2004 päivätty meluselvitys. Selvityksen mukaan suuri osa tutkittavasta tontista alittaa suunnitelman mukaan toteutettuna meluohjearvot, mutta rakennuksen etelä- ja länsisivustan parvekkeilla melutaso ylittää ohjearvot ja suosituksena on, että parvekkeet tulee lasittaa. Parvekkeiden lasittaminen on syytä varmistaa kaavamääräyksellä. Muilta osin ympäristövalvonnalla ei ole kaavaehdotuksesta huomautettavaa. " Asemakaavaan asuinkerrostalon rakennusalan etelä- ja länsipuolille lisättiin merkintä, jonka mukaan parvekkeiden tai terassien tulee olla merkinnän osoittamilla sivuilla lasitettuja. Härmälä-seura ry:n 22.01.2004 päivätty mielipide: " Härmälä-Seura ry. on kaavamuutoksen osallistumis- ja arviointisuunnitelman nähtävänä ollessa esittänyt näkemyksensä asiasta yleisesti. Tutustuttuaan kaavaluonnokseen seuran johtokunta päätti kokouksessaan 20.1.2004 ottaa kantaa eräisiin kaavamuutoksen yksityiskohtiin. Esittelytilaisuudessa todettiin, että tontti on melko jyrkästi kadulta poispäin laskeva. Tämä tuo haasteita tulevalle, osittain kaavan laatimisen yhteydessä jo käynnissä olevalle rakennussuunnittelulle. Kaavan havainnepiirros osoittaa, että tontti kuitenkin on hyvällä suunnittelulla hyödynnettävissä tarkoitettuun käyttöön. Seuraaviin näkökohtiin tulisi kiinnittää huomiota: Tonttia olisi täytettävä mahdollisimman paljon, jolloin jyrkkä nousu kadulle loivenisi. Tämän vuoksi rakennus olisi vietävä riittävän kauaksi viereisestä kaupan tontista, jotta maaluiskan muodostaminen olisi mahdollista. Ettei tontin länsipuoli puolestaan jäisi aivan ahtaaksi, pitäisi tutkia tontin länsirajan siirtämistä jonkin verran puistoon päin. Puistometsän vähäinen pieneneminen ei toisi oleellisia muutoksia vanhan kaavan mukaiseen tilanteeseen. Suunnittelun yhteydessä on jo tutkittu valon ja varjon kohdistumista suunniteltavaan rakennukseen. Viereisen synkän kuusikon vaikutus pitäisi myös selvittää ja pyytää jo tässä vaiheessa puistoyksikön kanta mahdolliseen harvennukseen. Metsän mahdollinen harventaminen myös tontin pohjoispuolella toisi parannusta järven puoleisiin näkymiin ja vaikuttaisi todennäköisesti myös rakennussuunnitelmiin. Tärkein selvitettävä asia on kuitenkin tontin sijainnista ja korkeusasemasta johtuva liikenteellinen ongelma. Tontti on aivan valo-ohjatun Metsolankadun risteyksessä ja vieressä on myös bussipysäkki. Kun lisäksi tontin ja ajoradan välissä on kahteen suuntaan kuljettava kevyenliikenteen väylä ja tontilta tielle nousu on suhteellisen jyrkkä, muodostuu paikka liikenneturvallisuuden näkökulmasta vaaralliseksi. Tonttiliittymä on siirretty vanhan kaavan mukaisesta paikasta tontin länsikulmaan, pois linja-autopysäkiltä ja varsinaiselta risteysalueelta. Tällä toimenpiteellä pyritään parantamaan turvallisuutta, mutta kun seurauksena on liittymän sijainti juuri kadun kapenevalla osalla, ahtaus vain lisääntyy eikä liikenneturvallisuus välttämättä kohene. Vaikka tontille kulku henkilöautolla varovaisuutta noudattaen onnistuisikin, tuottaisi tontin huoltoajo liikenteelle huomattavia haittoja. Jossakin määrin huoltoajon onnistumista auttaisi tontin länsirajan siirtäminen aikaisemmin esitetyllä tavoin. Härmälä-Seuran
mielestä pitäisi vielä yhdessä kaupungin liikennesuunnitteluyksikön
kanssa pohtia mahdollisuutta järjestää kulku Kuuselan liittymän
kautta tai muin järjestelyin. Kaavaluonnoksen mukainen ratkaisu on
vastoin Härmälässä aikaisemmin noudatettua periaatetta,
jonka mukaan suoria kulkuyhteyksiä pääkadulle - jopa eräitä
katuliittymiä - on poistettu liikenneturvallisuuden parantamiseksi.
Ajoneuvoliittymän turvallisuudesta ja vaihtoehdoista on neuvoteltu Tampereen kaupungin kuntatekniikka- ja liikennesuunnitteluyksikön, puistoyksikön, kiinteistötoimen, metsäosaston ja ympäristövalvontayksikön kanssa, ja päädyttiin ratkaisuun, jossa ajoneuvoyhteys tontille kulkee länsipuolisen puistoalueen kautta rasitteena. Tällöin saadaan liittymä rakennettua riittävän kauas risteysalueesta ja linja-autopysäkistä ja näin parannettua liikenneturvallisuutta. Pidemmällä matkalla saadaan korkeusvaihtelut ratkaistua loivemmalla luiskalla. Kuuselan palvelutalon liittymän kautta järjestettynä ajoneuvoyhteys olisi ollut vaikea sopia ja toteuttaa usean eri maanomistajan maiden kautta. Ajokaista olisi tullut kuntatekniikka- ja liikennesuunnitteluyksikön mukaan maksamaan n. 31500€ ja olisi ollut kaupunkikuvallisesti huonompi vaihtoehto. Nähtävilläoloaikana kuntatekniikka- ja liikennesuunnitteluyksikkö toivoi ajoneuvoliittymän järjestämistä tontin länsipuolisen puistoalueen kautta. Asiasta neuvoteltiin puistoyksikön ja ympäristövalvonnan kanssa, ja päädyttiin liikenneturvallisuuden kannalta parempaan kuntatekniikka- ja liikennesuunnitteluyksikön ehdottamaan ratkaisuun. 4.4.4 Asemakaavan
tavoitteet 4.5.1 Alustavien
vaihtoehtojen kuvaus ja karsinta Tontin rakentuminen voimassa olevan asemakaavan mukaisesti sosiaali- ja terveydenhuoltoa palvelevaksi rakennukseksi ei ole toteutunut. Toinen vaihtoehto oli asemakaavahakemuksen mukainen vaihtoehto, jossa suunnittelualueen tontti kaavoitetaan kokonaisuudessaan asuinkäyttöön siten, että kuusikerroksinen rakennusmassa sijaitsee tontin koillisosassa, ajoneuvoliittymä Nuolialantielle tontin lounaisnurkassa, ja tontin eteläosa on varattu pysäköintialueeksi siten, että myös melusuojaus toteutuu alueella. 4.5.4 Asemakaavaratkaisun
valinta ja perusteet Härmälän alueella on tarvetta hankkeen mukaiselle vanhemmille henkilöille suunnatulle asuinkerrostalolle. Asemakaavan mukaisilla tonttijärjestelyillä saadaan luotua liikennemelulta suojattu oleskelupiha tontin länsiosaan. Rakennusmassa liittyy Härmälän liikekeskuksen myymälärakennuksen ja Kuuselan palvelutalon rakennusten kanssa samansuuntaisen koordinaatiston avulla kokonaisuudeksi. Tontin ajoneuvoliittymä siirtyy kauemmas Nuolialantien ja Metsolantien risteyksestä.
5.1 Kaavan rakenne Asemakaavalla muodostuu asuinkerrostalotontti Härmälän liikekeskuksen ja palvelutalon yhteyteen, olemassa olevien palvelujen ja kunnallistekniikan piiriin. 5.1.1 Mitoitus
5.1.2 Palvelut 5.2 Ympäristön
laatua koskevien tavoitteiden toteutuminen 5.3.1 Korttelialueet Tonteille
on osoitettava yksi autopaikka 85m²:ä kohti. Tontin eteläosassa on osoitettu yksikerroksisen autokatoksen rakennusala. Autokatos suojaa myös oleskelualuetta Nuolialantien liikennemelulta. Autokatoksen ja Nuolialantien väliin tulee istuttaa puurivi. Lisäksi on osoitettu yksikerroksisen talousrakennuksen rakennusala pysäköintialueen yhteyteen, oleskelualueen eteläpuolelle. Rakennusalalle on osoitettu rakennusoikeutta 60 k-m². Muut alueet 5.4 Kaavan
vaikutukset 5.5 Ympäristön
häiriötekijät Asemakaavaan liittyy havainnepiirros, josta ilmenee rakennusten sijoittuminen tontille.
|