LIIKERAKENNUSTEN KORTTELIALUEEN MUUTTAMINEN ASUINKÄYTTÖÖN, PERKIÖNKATU 70 JA 85, KARTTA NO 7881Asemakaavan
muutoksen selostus, joka koskee 1. päivänä lokakuuta 2003
päivättyä ja 26. päivänä marraskuuta 2003
tarkistettua asemakaavakarttaa no 7881. Asian hyväksyminen kuuluu
kaupunginvaltuuston toimivaltaan. TIIVISTELMÄ Kaavaprosessin
vaiheet Asemakaava 1 PERUS JA TUNNISTETIEDOT 1.1 Tunnistetiedot Kaavan laatija: Tampereen kaupungin ympäristötoimi, kaavoitusyksikkö, arkkitehti Elina Karppinen. Dno YVI: 4223/2,
23.05.2002 Kaava-alue ei sisällä maanmittauslaitoksen ylläpitämiä rekisteriyksiköitä. 1.2 Kaava-alueen
sijainti Luettelo selostuksen
liiteasiakirjoista
3.1 Selvitys suunnittelualueen oloista 3.1.1 Alueen
yleiskuvaus Suunnittelualueen
etelä- ja itäpuolella on kerrostaloaluetta. Nuolialantien pohjoispuolella
on teollisuusalue. 3.1.2 Luonnonympäristö 3.1.3 Rakennettu
ympäristö Yhdyskuntarakenne Kaupunki-/taajamakuva Palvelut Työpaikat,
elinkeinotoiminta Virkistys Liikenne Ympäristönsuojelu
ja ympäristöhäiriöt 3.1.4 Maanomistus 3.2 Suunnittelutilanne 3.2.1 Kaava-aluetta
koskevat suunnitelmat, päätökset ja selvitykset Suunnittelualueella on voimassa asemakaava no 6281, joka on vahvistettu 21.05.1987. Tontti no 771-11 on osoitettu liike-, toimisto- ja ympäristöhäiriötä aiheuttamattomien teollisuusrakennusten korttelialueeksi. Tontin rakennusoikeus on tonttitehokkuuden e=0,40 mukaan 2352 m². Tontin lounaisosassa on osoitettu istutettava alueen osa, ja tontilta ei saa järjestää ajoneuvoliittymää Nuolialantielle. Tontti no 922-1 on osoitettu liikerakennusten korttelialueeksi. Rakennusoikeutta tontille on osoitettu 1400 m² (e=0,32). Tontin länsiosassa on viemäriä varten varattu alueen osa ja tontin pohjoisrajalta ei saa järjestää ajoneuvoliittymä Nuolialantielle. Pirkkalan kunnan puolella on Partolan yleiskaava vahvistettu 23.1.2002. Sen mukaan suunnittelualueen länsipuolella on kaistale lähivirkistysaluetta, sekä teollisuus- ja kaupallisten palvelujen aluetta. Tonteille
no 771-11 ja 922-1 on hyväksytty tonttijako 24.08.1987 ja ne on merkitty
tonttirekisteriin. Kaava-alueelle on laadittu meluselvitys Nuolialantien aiheuttaman liikennemelun vuoksi ( Viatek 5/2003).
4.1 Asemakaavan
suunnittelun tarve 4.2.Suunnittelun
käynnistäminen ja sitä koskevat päätökset 4.3 Osallistuminen ja yhteistyö 4.3.1 Osalliset 4.3.2 Vireilletulo 4.3.3 Osallistuminen ja vuorovaikutusmenettelyt Osallistumis- ja arviointisuunnitelma kuulutettiin nähtäville mielipiteiden saamista varten 16.01.-06.02.2003 väliseksi ajaksi sekä postitettiin naapurikiinteistöille ja alueen yhdistyksille. Osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta tuli seuraavat mielipiteet: As Oy Nuolialantie 65 hallitus 30.01.2003: "Autotallihankkeen
toteutus tulee siirtymään viereisen liiketontin nro 1 kaavamuutoshankkeen
johdosta, jossa liiketontti muutetaan asuinkerrostalotontiksi. Tampereen
kaupunki on ilmoittanut 15.1. päivätyllä kirjeellä
kaavamuutoksesta, jossa ilmoitetaan osallistumis- ja arviointisuunnitelman
olevan nähtävillä mielipiteiden saamista varten 16.1 -
6.2.2003 välisen ajan. Todettiin
että: Päätettiin
ilmoittaa As Oy Nuolialantie 65:n esitys kaavoitusyksikölle; Tonttien nro
1:n ja nro 2:n välille rakennetaan puinen pystylauta-aita korkeus
noin 150-180 sm. Aita tekee pihat viihtyisimmiksi, estää pihojen
läpikulun sekä roskien ja pölyn kulkeutumisen pihoilta
toisille. Kumpikin voi sitten istuttaa omalle puolelleen viherkasveja
asumisviihtyvyyden lisäämiseksi. Härmälä-Seura ry / Puheenjohtaja Lasse Kristeri, 4.2.2003: "Härmälä-Seuran johtokunta käsitteli edellä mainittua asemakaavamuutosta kokouksessaan 28.1.2003 ja päätti esittää mielipiteenään seuraavan: Härmälä-Seura ei vastusta kyseisten tonttien muuttamista asuntotarkoitukseen. Tontit liittyvät saumattomasti olemassa olevaan asuntoalueeseen, jonka erottaa läheisestä toimisto- ja kauppakeskittymästä kaupungin ja Pirkkalan rajalla oleva ojanne. Julkiset liikenneyhteydet kaupungin keskustaan ovat hyvät, mikä puoltaa ko." tiivistämisrakentamista". Rakennusten muodon ja kerroskorkeuden tulisi vastata Nuolialantien varren rakennuskantaa. Pirkkalan puolella rajaa oleva yhä laajeneva kauppakeskus aiheuttaa sen, ettei kaavamuutoksen tarkoittamilla tonteilla voitane harjoittaa kilpailukykyistä suurempimuotoista liiketoimintaa. Kuitenkin lähialueella asuu ihmisiä, joiden erilaista liikkumisrajoituksista johtuen on vaikea päästä suurmyymälöihin. Tästä syystä paikalla sijaitsevan lähikaupan tilalle olisi rakennusten yhteyteen tehtävä riittävän päivittäistavaravalikoiman omaava pienkauppa. Keskusteltiin myös mahdollisuudesta kaavoittaa, joko tähän tai muualle Härmälään, tilat nuoriso- ja muuta vapaa-ajan toimintaa varten. Tällaisia tiloja ei tällä hetkellä koko alueellamme ole. Härmälä-Seura pitää myönteisenä sitä, että kotiseutuyhdistyksellämme on mahdollisuus lausua "toimialuettamme" koskevista hankkeista mielipiteemme ja toivomme, että tämänkin asian edistyessä saisimme lausua luonnoksista käsityksemme." Härmälän Omakotiyhdistys ry. / sihteeri Annikki Holopainen, 6.2.2003: "Härmälän Omakotiyhdistyksen johtokunta käsitteli edellä mainittua asemakaavamuutosta kokouksessaan 4.2.2003 ja esittää mielipiteenään seuraavaa: Härmälän Omakotiyhdistys ei vastusta kyseisten tonttien muuttamista asuntotarkoitukseen. Tontit liittyvät saumattomasti olemassa olevaan asuntoalueeseen ja julkisen liikenteen yhteydet kaupungin keskustaan ovat hyvät, jotka seikat puoltavat kaavamuutosta. Alueella sijaitseva lähikauppa on palvellut hyvin alueen asukkaita, jotka ikääntymisen, liikuntarajoitusten tai muiden syiden johdosta eivät voi käyttää lähistöllä sijaitsevien markettien palveluita. Tästä syystä nykyisen lähikaupan tilalle olisi tarpeellista saada nykyistä vastaava päivittäistavarakauppa. Härmälän alueelta puuttuvat nuorison vapaa-ajan toimintatilat, Härmälän Omakotiyhdistys pitää tarpeellisena, että tässä yhteydessä tutkittaisiin mahdollisuus kaavoittaa ko. alueelle tai muualle Härmälään tilat nuorisolle." Merja Nieminen 18.1.2003: "Tämän kaavasuunnitelman toteutuminen vei alueen viimeisen lähikaupan! Autottomana henkilönä tämä vaikeuttaisi huomattavasti minun ( ja monen muun) päivittäistä elämää. Jätettäisiin siis tontille Perkiönkatu 70 siinä oleva lähikauppa!" Suomen Spar Oyj, Liikepaikkapäällikkö Pertti Hämäläinen 10.9.2002: "Suomen
Spar Oyj:llä on toimiva Spar-lähikauppa Tampereen Härmälässä,
osoitteessa Perkiönkatu 70. Olemme jokin aika sitten uudistaneet
myymälän perusteellisesti ja tällä hetkellä toiminta
on kehittynyt myönteisesti. Suomen Spar Oyj näkee, että kaavoitusta kehitettäessä edellämainittu huomioidaan ja tätä kautta mahdollistetaan liiketoiminnan jatkuminen nykyisellä paikalla." Asemakaavanmuutosluonnoksesta on pyydetty lausunnot kaupungin asianomaisilta hallintokunnilta. Lisäksi asiakirjat on lähetetty tiedoksi kaavamuutoksen hakijalle, tonttien omistajille, naapurikiinteistöille, Spar Oyj:lle, Härmälä-Seura ry:lle ja Härmälän omakotiyhdistys ry:lle. Lausunnoissaan
ympäristövalvontayksikkö totesi kaavaluonnoksesta seuraavaa:
" Tontti 771-11 rajoittuu Härmälänojaan. Kaavamääräyksellä
on syytä varmistaa, että Härmälänojan ranta-alue
säilyy luonnonmukaisena ja sen varteen jää vähintään
10 metrin suojavyöhyke. Tampereen vesi totesi lausunnossaan, että viemärit on siirrettävä rakentajan kustannuksella. Rakentajan edustajalla on tiedossa viemärien sijainti tontin no 922-1 läpi tontille no 922-2. Viemärien siirto on otettu suunnittelussa huomioon ja suunnittelualueen tonttien rakentaja sopii siitä tontin no 922-2 asunto-osakeyhtiön edustajan kanssa. Kaavaluonnoksen nähtävilläoloaikana järjestettiin yleisötilaisuus Härmälän koululla 21.10.2003. Tilaisuudessa oli paikalla 8 henkilöä, ja esitetyt mielipiteet kohdistuivat pääasiassa liikenteellisiin asioihin sekä rakennusten yksityiskohtiin. Kivijalkaan sijoittuvaa lähikauppaa pidettiin hyvänä asiana ja erittäin tärkeänä alueella asuville vanhuksille. Nuorisotiloja toivottiin sijoitettavaksi rakennuksiin. Autopaikkojen riittävyydestä keskusteltiin. Tilaisuudessa
jätettiin yksi kirjallinen mielipide. Hallinto- ja kiinteistöpäällikkö
Pekka Puska / Kalmar Industries Oy Ab: Nuolialantien liikennejärjestelyiden osalta on kuultu Kuntatekniikka- ja liikennesuunnitteluyksikön apulaisliikenneinsinööriä. Hänen mukaansa suurten tehtaiden ympäristössä liittymät tyypillisesti kuormittuvat työhöntulo- ja työstälähtöaikoihin jopa ruuhkaksi asti. Nämä ovat kuitenkin niin teräviä ruuhkapiikkejä, että ne yleensä siedetään ja näin vältetään normaaliliikennetilanteisiin ylijäreiden ja kalliiden järjestelyjen toteuttaminen. Toisaalta ko. liittymän sujuvoittamisesta saattaisi olla negatiivisena vaikutuksena Nuolialantien läpiajon lisääntyminen suoraan menevän liikenteen paremman sujumisen myötä. Ja toisaalta läpiajoliikennettähän sieltä on jo vuosia pyritty saamaan pois. Myöskään pitkäaikaiset onnettomuustilastot eivät perustele liittymän ongelmallisuutta. Asiaa selvitellään kuntatekniikka- ja liikennesuunnitteluyksikössä, ja mikäli tarvetta ilmenee, mietitään liikennejärjestelyjä ja niihin liittyviä katualueen ja tehtaan korttelialueen välisiä aluerajauksia myöhemmin uudella asemakaavan muutoksella. Laaditun meluselvityksen
mukaan meluseinä Nuolialantien vieressä on riittävä
melusuoja, mutta kaavamääräystenkin mukaan rakennuslupa-asiakirjoihin
on liitettävä rakennushankkeen pohjalta laadittu meluntorjuntasuunnitelma.
Meluntorjuntasuunnitelman tarkoituksena on turvata riittävän
alhaiset melutasot sekä asunnoissa, että ulko-oleskelualueilla. Suomen Spar
Oyj / Liikepaikkapäällikkö Pertti Hämäläinen
lausuu mielipiteenään seuraavaa: Esitettävät neliöt ovat pienet - myyntipinta-alaa saadaan ainoastaan reilut 200, missä on pienennystä nykytilanteeseen vajaa 200 m², mikä on paljon. Mahdollisuudet sijoittaa kilpailukykyinen valikoima esitettyyn tilaan on huono. Uuden myymälän tilantarve on n. 350 m². Myymälän muodon tulee olla lievä suorakaide. Edelleen liittymä
Perkiönkadulta on saatava helpoksi ajaa myymälän eteen
ja myös poistua sieltä. Tarkistetussa asemakaavaehdotuksessa myymälälle osoitettua rakennusoikeutta lisättiin 100k-m², jolloin saadaan Sparin esittämä toimivan myymälän tilantarve täyttymään. Myymälän rakennusoikeudeksi tulee 400k-m². Rakennusalan asuinrakennuksen rakennusoikeutta vähennettiin 50k-m². Myymälän toteutumisesta kaavan mahdollistamalla tavalla Spar neuvottelee maanomistajan kanssa. 4.3.4 Viranomaisyhteistyö 2.9.2003 pidetyssä työpalaverissa Pirkanmaan ympäristökeskuksen kanssa pidettiin yleiskaavasta poikkeamista perusteltuna mahdollisena. Huomiota tulee kuitenkin kiinnittää riittävien ulko-oleskelutilojen järjestämiseen. Lisäksi keskusteltiin rakennusten sijoittelusta ja melusuojauksen järjestämisestä siten, että saavutettaisiin kaupunkikuvallisesti laadukas kokonaisuus. 4.4 Asemakaavan
tavoitteet Koska kaava-alueen suunniteltu käyttö poikkeaa yleiskaavasta, on hanketta tarkasteltu myös yleiskaavallisesti. Yleiskaavallisella tarkastelulla verrataan suunnitelmaa Tampereen kantakaupungin yleiskaavaan, jonka ympäristöministeriö on vahvistanut 12.12.2000 ja 14.02.2003. Tarkastelulla arvioidaan suunnitelman vaikutukset yleiskaavaan ja arvioidaan voiko ratkaisu aiheuttaa esteitä yleiskaavan tavoitteiden ja ratkaisujen toteuttamiselle. Yleiskaavallinen tarkastelu Arviointi suoritetaan käymällä läpi maankäyttö- ja rakennuslaissa esitetyt yleiskaavan sisältövaatimukset ja arvioimalla niiden toteutuminen Tampereen kantakaupungin yleiskaavassa suunnitelman osalta (MRL 39§, 2. momentti kohdat 1-9 ja 4. momentti). Yhdyskuntarakenteen
toimivuus, taloudellisuus ja ekologinen kestävyys Olemassa olevan
yhdyskuntarakenteen hyväksikäyttö Asumisen tarpeet
ja palveluiden saatavuus Asemakaavassa
osoitetaan 400k-m² rakennusoikeutta myymälää varten
Perkiönkadun länsipuoliselle tontille korvaamaan tontilla no
922-1 nykyisin toiminnassa oleva elintarvikemyymälä. Kaava-alueen pohjoispuolista Nuolialantietä pitkin kulkee Tampereen kaupungin liikennelaitoksen linja nro 1 sekä useita Tampereen ja Pirkkalan välisiä bussiyhteyksiä, joten palvelujen saavutettavuus joukkoliikenteen avulla on hyvä. Mahdollisuudet liikenteen, erityisesti joukkoliikenteen ja kevyen liikenteen, sekä energia-, vesi- ja jätehuollon tarkoituksenmukaiseen järjestämiseen ympäristön, luonnonvarojen ja talouden kannalta kestävällä tavalla. Alue on liikenteellisesti
erittäin hyvin saavutettavissa. Suunnittelualueen pohjoispuolitse
kulkee Nuolialantietä pitkin TKL:n linja nro 1 sekä useita Tampereen
ja Pirkkalan välisiä bussilinjoja. Kevyen liikenteen verkosto
on alueella kattava. Mahdollisuudet turvalliseen, terveelliseen ja eri väestöryhmien kannalta tasapainoiseen elinympäristöön Asuintonttien oleskelualueet ovat hyvään ilmansuuntaan aukeavia ja suojaisia. Asemakaavamuutokseen liittyvän meluselvityksen mukaan Nuolialantien aiheuttamalta liikennemelulta suojaaminen on mahdollista meluseinällä. Asuintonttien
tonttiliittymät ovat hiljaisemman Perkiönkadun puolella. Vilkasliikenteiselle
Nuolialantielle ei saa suunnittelualueen tonteilta tehdä ajoneuvoliittymää.
Asemakaavalla ei rajata asuinkerrostalojen tyyppiä, vaan annetaan mahdollisuus eri väestöryhmille tarkoitettujen asuinrakennusten toteuttamiseen. Kunnan elinkeinoelämän
toimintaedellytykset Ympäristöhaittojen
vähentäminen Rakennetun
ympäristön, maiseman ja luonnonvarojen vaaliminen Kaavaratkaisussa
toteutuu Härmälänojan maisemallinen ja ekologinen turvaaminen,
sillä ojan varteen osoitetaan 19 metrin levyinen kaistale istutettavaksi
alueen osaksi. Virkistykseen soveltuvien alueiden riittävyys Härmälän
kaupunginosan alueella on asemakaavoitettuja puistoja ja lähivirkistysalueita
yhteensä n. 31 ha (MapInfo 8/2003). Asukasluku on tällä
hetkellä n.3650, jolloin virkistysalueita on asukasta kohden 84,5
m²/as. Kaava-alueen toteutuessa asukasluku lisääntyy n.
350 asukkaalla, jolloin virkistysalueita on 77m²/as. Kaavaratkaisu ei aiheuta kohtuutonta haittaa maanomistajille. Johtopäätökset 4.5 Asemakaavaratkaisun
vaihtoehdot ja niiden vaikutukset Ensimmäinen
vaihtoehto, 0-vaihtoehto, oli jättää asemakaava tilanne
ennalleen, jolloin ratkaisu olisi ollut yleiskaavan mukainen. Voimakkaasti
kehittynyt Partolan alue Pirkkalan kunnan puolella on kuitenkin aiheuttanut
sen, että näin lähelle ei ole ollut riittävän
kannattavaa sijoittaa pientä erillistä yksikköä. 4.5.4 Asemakaavaratkaisun valinta ja perusteet Asemakaavaratkaisun
valintaan vaikuttivat mm. kaupunkikuvalliset, maisemalliset ja ekologiset
syyt. Nuolialantien eteläpuoliset kerrostalot ovat kellarillisia
3-3½-kerroksisia rakennuksia ja suunnittelualueen eteläpuoliset
kerrostalot 4-6-kerroksisia. Suunnittelualueella rakennusmassat pyrittiin
liittämään olemassa olevaan rakennuskantaan siten, että
rakennusten volyymi kasvaa Perkiönkadulle päin ja pienenee Nuolialantien
kerrostaloihin ja Härmälänojalle päin mentäessä.
Ympäristöarkkitehdin ja ympäristösuunnittelijan lausunnon mukaisesti rakennusten sijoittelussa otettiin huomioon Härmälänojan läheisyys. Ojan itäpuolelle varattiin lähes 20m leveä kaistale suojavyöhykkeeksi, jotta Härmälänojan viher-ekologinen yhteys Vähäjärvestä Pyhäjärveen säilyisi myös tulevaisuudessa.
5.1 Kaavan
rakenne 5.1.1 Mitoitus
5.1.2 Palvelut 5.2 Ympäristön laatua koskevien tavoitteiden toteutuminen Tavoitteena
on ollut yhtenäistää kaupunkirakennetta ja saada aikaan
laadukasta rakentamista Tampereen kaupungin rajan tuntumaan. 5.3 Aluevaraukset 5.3.1 Korttelialueet Tontit no
771-11 ja 922-1 osoitetaan asuinkerrostalojen korttelialueeksi. Tonteille
on osoitettava yksi autopaikka asuintilan 85m²:ä kohti. Rakennusten
julkisivut tulee rakentaa pääasiassa joko paikalla tai siten,
että elementtisaumoja ei ole näkyvissä. Tontille no 771-11 on osoitettu asuinkerrostaloille rakennusalat, joiden suurin sallittu kerrosluku on 5 ja 6 sekä yksikerroksisen talousrakennuksen rakennusala. Rakennusalat on sijoitettu tontilla siten, että muodostuu mahdollisimman hyvin melulta suojattu leikki- ja oleskelualueeksi varattu alueen osa tontin lounaisosaan. luonnollisen maanpinnan korkeusasemia ei saa oleellisesti muuttaa. Tontin liittymisen ympäristöönsä tulee olla luontevaa. Rakennusoikeutta tontilla on osoitettu rakennusaloittain asuinrakennuksille 1800m² ja 3420m², myymälätiloiksi 400 m² ja talousrakennuksille 120m². Tontin no 771-11 pinta-ala on 5879m² ja tontin kokonais rakennusoikeus 5740k-m², joten tontti tehokkuus on e=0,97. Rakennusalojen rajaamassa tontin koillisosassa, Nuolialantien risteyksen läheisyydessä on osoitettu alue pysäköimispaikalle. Härmälänojan läheisyydessä on 10 metrin levyinen kaistale osoitettu luonnonmukaisena säilytettäväksi tontin osaksi, jota on hoidettava niin, että maiseman luonne ei olennaisesti muutu (s-1). Lisäksi 9 metriä leveä kaistale osoitettu istutettavaksi alueen osaksi, jossa on säilytettävä olemassa olevaa puustoa mahdollisuuksien mukaan ja sitä on täydennettävä uusilla istutuksilla ympäristöön soveltuvalla tavalla. Vesialueeseen rajoittuvaa korttelinosaa saadaan käyttää ruoppaukseen ja perkaukseen. Tontille no 922-1 on osoitettu rakennusalat, joiden suurin sallittu kerrosluku on 4, 5 ja 6 siten, että korkein rakennusala sijoittuu Perkiönkadun viereen ja matalin Nuolialantien suuntaisesti. Rakennusoikeutta tontin rakennusaloille on osoitettu yhteensä 4360 m² siten, että asuinrakennusten rakennusaloille on osoitettu 1510,1230 ja 1510m² rakennusoikeutta (yht. 4250k-m²) ja 110m² on osoitettu talousrakennuksille. Tontin no 922-1 pinta-ala on 4415m², joten tonttitehokkuus on e=0,99. Tontin pohjoisosassa on alue pysäköimispaikalle. Leikki- ja oleskelualue on varattu suojaisaan tontin keskiosaan siten, että se rajautuu tontin eteläosassa yksikerroksisen talousrakennuksen rakennusalalla. Tontin länsiosassa kulkee pohjois-eteläsuuntainen viemäri, jota varten on varattu alueen osa ja tontin itärajalle tulee naapurikiinteistön toivomuksesta rakentaa vähintään 100 cm korkuinen aita. Perkiönkadun ja Nuolialantien risteysalueen läheisyyteen on molemmissa suunnittelualueen tonteissa näkemäalueeksi varatut alueen osat. 5.4 Kaavan vaikutukset Asemakaavan mukainen rakentaminen täydentää Härmälän asuinaluetta. Alueen kaavoittaminen asuinkäyttöön on yhdyskuntataloudellisesti järkevää, sillä asemakaavan toteutuminen tiivistää alueen kaupunkirakennetta ja tehostaa maankäyttöä. Yhdyskuntapalvelut ja kunnallistekniikka ovat alueella olemassa. Kaava-alueen länsipuolella sijaitsevaa Härmälänojan turvaamiseksi on ojan varteen jätetty leveä istutettava alueen osa. 5.4 Ympäristön häiriötekijät Kaava-alueen pohjoispuolisen Nuolialantien aiheuttamaa liikennemelua on kaavassa torjuttu tonttien pohjoisosiin sijoittuvilla meluseinillä.
Asemakaavaan liittyy havainnepiirros, josta ilmenee rakennusten sijoittuminen tontille. |