KOSKIKESKUKSEN ASEMAKAAVAN
MUUTOKSEN SELOSTUS, KARTTA NRO 7837.
Asemakaavan
muutoksen selostus, joka koskee 7. päivänä syyskuuta 2006
päivättyä asemakaavakarttaa nro 7837. Asemakaavan hyväksyminen
kuuluu kaupunginvaltuuston toimivaltaan.
Lisätietoja:
http://www.tampere.fi/cgi-bin/kaava/kaavadoc?7837
1 TIIVISTELMÄ
Kaava-alueen
sijainti ja luonne
Alue sijaitsee
kaupungin ydinkeskustassa. Lähiympäristö on keskustamaista
liike-, toimisto- ja asuinaluetta.
Kaavaprosessin
vaiheet
Asemakaavan
muutos on tullut osittain vireille Koskikeskuksen aloitteesta. Muutoksen
pohjana on myös Ratinan aatekilpailu vuosilta 2000-2001. Tärkeimmät
valmisteluvaiheet ovat olleet:
- Osallistumis- ja arviointisuunnitelma 11.1.2002, jota on tarkistettu
aluerajauksen osalta12.4.2006,
- Ratinan yleissuunnitelma nro 7990 21.9.2004, kaupunginhallitus 11.10.2004,
- asemakaavan muutosluonnos nro 7837 10.4.2006,
- yleisötilaisuus 10.4.2006 ja nähtävillä olo 13.4.-4.5.2006,
- muutosluonnoksen muutettu versio nro 7837 29.6.2006,
- nähtävillä olo ja lausunnot 6.7.-14.8.2006.
Asemakaavan
keskeinen sisältö
Koskikeskuksen
rakennusoikeus kattaa vain varsinaiset liiketilat. Rakennuksessa on yli
8000 k-m2 asiakaskäytäviä. Kun välttämättömät
poistumistiet lasketaan niistä pois, ylimenevä osa halutaan
lisätä varsinaiseen rakennusoikeuteen tilojen helpomman muunneltavuuden
vuoksi. Samalla huomioidaan poikkeusluvalla tehty rakennusoikeuden ylitys.
Uudeksi rakennusoikeudeksi merkitään 32500 k-m2 liiketilaa,
3000 k-m2 asiakaskäytäviä ja -auloja sekä 400 k-m2
pääkerroksissa olevaa teknistä tilaa. Rakennuksen ulkovaippa
pysyy ennallaan.
Uuden kauppakeskuksen
ja Koskikeskuksen yhdistäminen tapahtuu Suvantokadun alle tehtävillä
kauppakäytävillä tai -käytävällä. Myös
paikoitustilat voidaan yhdistää. Yhteyden jatkaminen on mahdollistettu
Ratinanlinnan ja matkakeskuksen suuntaan.
Asemakaavan
toteuttaminen
Toteuttamista
ei ole ajoitettu.
2 PERUS- JA TUNNISTETIEDOT
2.1 Tunnistetiedot
Asemakaavan
muutos koskee:
Tampereen kaupungin
XII kaupunginosan
korttelin 180 tonttia 10
sekä katualuetta.
Kaavan laatija:
Tampereen kaupunki, yhdyskuntapalvelut, asemakaavoitus, projektiarkkitehti
Juha Jaakola.
2.2 Kaava-alueen
sijainti
Kaava-alue
sijaitsee kaupungin keskustassa, 300 m Keskustorista eteläkaakkoon.
Sitä rajaavat Hatanpään valtatie, Suvantokatu, Verkaranta
ja Vuolteentori sekä hotelli Ilves.
2.3 Kaavan
nimi ja tarkoitus
Kaava on nimeltään
Koskikeskuksen asemakaavan muutos. Sen tarkoituksena on osoittaa Koskikeskuksen
sisätiloihin tulevat lisärakennusoikeudet.
2.5 Luettelo
selostuksen liiteasiakirjoista
1. Ratinan
yleissuunnitelma 21.9.2004.
2. Osallistumis- ja arviointisuunnitelma, tarkistettu 12.4.2006.
3. Asemakaavan muutosluonnos nro 7837 10.4.2006 ja sen muutettu versio
29.6.2006.
4. Lausunnot ja mielipiteet.
5. Vastineluettelot 1 ja 2, 29.6.2006 ja 7.9.2006.
6. Havainnepiirros.
2.6 Luettelo
muista kaavaa koskevista asiakirjoista, taustaselvityksistä ja lähdemateriaalista
1. Tampereen
Koskikeskus Oy, kerrosalalaskelmat, Tähti-Set Oy 7.12.2005.
3 LÄHTÖKOHDAT
3.1 Selvitys
suunnittelualueen oloista
3.1.1 Alueen
yleiskuvaus
Kaava-alue
on entisen verkatehtaan paikalle rakennettua liike- ja asuinaluetta.
3.1.2 Luonnonympäristö
Kaava-alue
on kokonaan uudelleen rakennettu 1970-luvun loppupuolen jälkeen,
joten luonnonaluetta ei ole.
3.1.3 Rakennettu
ympäristö
Koskikeskus
on julkisivuiltaan tummaksi poltettua keraamista laattaa ja lasia. Siinä
on neljä varsinaista liikekerrosta, niiden alla huolto- ja liiketiloja
sisältävä sekakerros yläkellarina sekä alimpana
paikoituskellari. Rakennuksen länsiosan läpi on johdettu pyöräily-
ja jalankulkuyhteys suvannon rannasta Ratinankujalle.
Ympäröivät
kadut on rakennettu. Niillä on runsaasti johtoja ja kaapeleita.
3.1.4 Maanomistus
Tontin 180-10
omistavat Kiinteistö Oy:t Tampereen Koskenranta, Tampereen Hatanpää
ja Tampereen Suvantokatu. Katualueet omistaa Tampereen kaupunki.
3.2 Suunnittelutilanne
-seutukaava
6.6.1997: keskustatoimintojen aluetta; samoin maakuntakaavassa, jonka
käsittely on kesken,
-keskustan osayleiskaava, kaup.valtuusto 4.1.1995: keskustatoimintojen
aluetta,
-Ratinan yleissuunnitelma, kaup.hallitus 11.10.2004: Koskikeskus liikerakennusten
korttelialuetta, jolle saa sijoittaa kaupan suuryksikön,
-asemakaavat nro -10, 2995, 6485, 6585 (1937-1987): Koskikeskus liikerakennusten
korttelialuetta,
-tontti on rekisteröity,
-pohjakartta kaupunkimittaus 2006.
4 ASEMAKAAVAN SUUNNITTELUN VAIHEET
4.1 Asemakaavan
suunnittelun tarve
Asemakaavan
muutos tehdään pääosin tontin 10 omistajien aloitteen
pohjalta. Muutostarvetta tulee myös Ratinanniemen keskiosaan kaavoitettavan
uuden kauppakeskuksen yhdistämistarpeista kaupungin keskustan suuntaan.
4.2 Suunnittelun
käynnistäminen ja sitä koskevat päätökset
Koskikeskuksen
johtajan Jari Alasen aloite on päivätty 16.7.2001.
Ympäristölautakunta
on hyväksynyt 3.12.2002 asemakaavoitusohjelman 2002-2005, jossa
on vuodelle 2004 kohteena 49 Koskikeskus, lisäkerrosalatavoite 16000
k-m2. Uusimmassa kaavoitusohjelmassa vuosille 2006-2008 Koskikeskuksen
asemakaavan muutoksen valmistumistavoite on vuonna 2006 ja liiketilan
laajennustavoite 6000 k-m2.
4.3 Osallistuminen
ja yhteistyö
4.3.1 Osalliset
Osallisia ovat:
Koskikeskuksen kiinteistöosakeyhtiöt,
naapuriyhtiöt tonteilla XII-180-7,9, 182-12, 183-1, 186-3,
vaikutusalueen asukkaat ja elinkeinonharjoittajat, alueen yritysten työntekijät
ja asioijat,
Tampereen kauppakamari,
Pirkanmaan perinnepoliittinen yhdistys,
Pirkanmaan ympäristökeskus, Pirkanmaan liitto, Museovirasto,
kaupungin toimialoista kaupunkisuunnittelu, kaupunkirakentaminen, suunnittelupalvelut,
rakennus- ja ympäristötoimi, kiinteistötoimi, liikuntatoimi,
elinkeinotoimi, pelastuslaitos,
Tampereen Vesi, Tampereen Sähkölaitos, Tampereen Sähköverkko,
TeliaSonera Finland Oyj, Elisa Oyj,
muut ilmoituksensa mukaan.
4.3.2 Vireilletulo
Asemakaavan
muutos on tullut alkujaan vireille kaavoituskatsauksella 2002, joka on
jaettu kaupungin talouksiin 9.2.2002. Kaavoituskatsauksessa 2005 kohde
on tarkennettu koskemaan Koskikeskuksen omaa tonttia.
4.3.3 Osallistuminen
ja vuorovaikutusmenettelyt
Koskikeskuksen
laajentamisen osallistumis- ja arviointisuunnitelma oli nähtävänä
17.1.-7.2.2002. Sen aluerajaus sisälsi myös Sorinaukion. Hankkeesta
keskusteltiin 24.1.2002 asukastilaisuudessa, jossa oli paikalla 66 asukasta.
Keskustelu käsitteli etupäässä Sorinaukion muutoshanketta
ja etelärannan kaavamuutosta. Keskustelun ja saatujen lausuntojen
perusteella Sorinaukion asemakaavan muuttamisesta luovuttiin. Osallistumis-
ja arviointisuunnitelma on tarkistettu 12.4.2006.
Asemakaavan
muutosluonnos nro 7837 oli nähtävänä kuntalaisten
kuulemista varten 13.4.-4.5.2006. Siitä keskusteltiin 10.4.2006 yleisötilaisuudessa,
jossa oli paikalla noin 40 kaupunkilaista. Keskustelussa tuli esille
uusi kevyen liikenteen yhteys suvannon puolelle. Sitä ei pidetty
hyvänä. Lausunnoissa puhuttiin samasta asiasta. Niistä
on enemmän vastineluettelossa 1, jossa on myös kaavoittajan
kommentit ja toimenpiteet.
Verkarannan
asunto-osakeyhtiöt eivät hyväksyneet uuden kevyen liikenteen
yhteyden sijoittamista osittain heidän tonttinsa vesialueelle, joten
asia on rauennut ja jäänyt pois kaavamuutoksesta.
Muutosluonnoksen
muutettu versio oli nähtävänä 6.7.-14.8.2006. Siitä
jättivät lausunnon vain Tampereen Koskikeskus, kiinteistötoimi
ja ympäristövalvonta. Niiden vastineet on vastineluettelossa
2.
4.3.4 Viranomaisyhteistyö
Asemakaavan
muuttamisesta on keskusteltu Pirkanmaan ympäristökeskuksen
kanssa aloituskokouksessa 5.3.2002 ja työneuvotteluissa 15.2., 26.4.
ja 6.9.2006. Rakennusoikeus on syytä esittää niin, että
poistumisteiden määrä jää käytäväkerrosalaksi.
Muuten ympäristökeskuksella ei ole huomauttamista asemakaavan
muutoksen valmistelusta.
4.4 Asemakaavan
tavoitteet
4.4.1 Lähtökohta-aineiston
antamat tavoitteet
Kunnan asettamat
tavoitteet
Ratinan yleisen
aatekilpailun tuloksena kilpailulautakunta teki jatkotyösuosituksen
suurehkon kauppakeskuksen varaamisesta alueelta. Se tulee yhdistää
Koskikeskukseen ja edelleen Hämeenkadun suuntaan.
Koskikeskuksen
kiinteistöosakeyhtiöt hakivat v. 2003 poikkeamisluvan Koskiklinikan
laajentamiselle Koskikeskuksen 3. ja 4. kerroksissa yhteensä 1300
k-m2:llä. Laajennus ei saanut ylittää nykyisen asemakaavan
mukaisia enimmäiskorkeusasemia. Kerrosalan lisäys oli tarkoitus
huomioida tulevassa asemakaavan muutoksessa.
Suunnittelutilanteesta
johdetut tavoitteet
Ratinan yleissuunnitelmassa
Koskikeskuksen kerrosalaksi on merkitty 32000 k-m2, mikä ylittää
asemakaavan mukaisen määrän 7000 k-m2.
Voimassa olevassa
asemakaavassa Koskikeskuksen rakennusoikeus on 25000 k-m2, minkä
lisäksi saa rakentaa kellarikerroksia ja saunan ullakolle. Rakennuslupavaiheessa
rakennusoikeus on tulkittu koskemaan vain liiketiloja, joiden lisäksi
on voitu rakentaa tarvittava määrä käytävätiloja
asiakkaiden käyttöön. Maankäyttö- ja rakennuslain
hengen mukaista on nykyisin, että varsinaisissa kerroksissa kaikki
kerrosala on määritelty. Sen vuoksi myös olemassa oleville
asiakaskäytäville tulee ilmoittaa rakennusoikeus.
Koskikeskuksen
edustajien kanssa on katsottu tulevien tilamuutosten kannalta tarkoituksenmukaiseksi,
että asiakaskäytäviä varten osoitetaan poistumistievaatimusten
edellyttämä tilavaraus ja muu kerrosala on liike- ja toimitilareserviä.
4.5 Asemakaavaratkaisun
vaihtoehdot ja niiden vaikutukset
Asemakaavan
muutosluonnoksessa nro 7837 oli mukana Verkarannan alue ja Ratinan suvannon
vesialuetta, jotta rantamuurin tuntumaan voitiin osoittaa uusi kevyen
liikenteen yhteys jalankulkua ja polkupyöräilyä varten.
Asia on jätetty muutetusta versiosta pois, kun Verkarannan yhtiöt
eivät hyväksyneet uutta yhteyttä. Koskikeskuksen liikekerrosalaan
oli sisällytetty lähes kokonaan asiakaskäytävien kerrosalaosuus,
mitä on muutetussa versiossa vähennetty välttämättömien
poistumisteiden osuudella.
Asemakaavamuutokseen
on vielä luonnosvaiheiden jälkeen lisätty kunnallisteknisen
tilan rakennusoikeus ja rajaseinämääräyksiä.
5 ASEMAKAAVAN KUVAUS
5.1 Kaavan
rakenne
5.11 Mitoitus
Koskikeskuksen
liikekerrosala on 32500 k-m2, jonka lisäksi asiakaskäytävien
ja -aulojen tilaa on 3000 k-m2 sekä liikekerroksissa olevaa teknistä
tilaa 400 k-m2. Liikekerrosalan lisäys toteutuneeseen on 5257 k-m2,
vaikka olevaa kokonaiskerrosalaa on lisätty vain vähäisen
pyöristyksen verran.
Hatanpään
valtatien alaista uutta liiketilaa osoitetaan 1500 k-m2 ja vanhaan kauppakäytävään
100 k-m2.
5.12 Palvelut
Kaupallisten
palveluiden kerrosala kasvaa asemakaavassa jonkin verran. Muut palvelut
säilyvät ennallaan.
5.3 Aluevaraukset
5.31 Korttelialueet
Koskikeskuksen
tontti XII-180-10 osoitetaan keskustan liike- ja toimitilarakennusten
korttelialueeksi KMK-1, jolle saa sijoittaa vähittäiskaupan
suuryksiköitä. Rakennusoikeudeksi merkitään 32500
k-m2 liiketilaa, 3000 k-m2 asiakkaiden käytössä olevaa
lämmitettyä, yleistä jalankulkualuetta ja 400 k-m2 kerroksissa
sijaitsevaa teknisten ja huollon tilojen, talovarastojen ja väestönsuojatilojen
rakennusoikeutta. Liiketilan rakennusoikeudesta 6000 k-m2 voi olla kahdessa
kellarikerroksessa; suurin osa siitä on Vuolteentorin puolella.
Sen lisäksi on kunnallisteknisiä tiloja varten 100 k-m2:n rakennusoikeus.
Rakennusalojen korkeusluvut säilyvät ennallaan. Tontin koko
on 15277 m2.
Nykyisessä
asemakaavassa oleva saunan rakennusala Vuolteentorin puolella poistetaan
tarpeettomana. Kevyen liikenteen rasitteen paikka merkitään
ohjeelliseksi, jotta sen linjausta voidaan tulevissa suunnitelmissa tarkistaa.
5.32 Muut alueet
Hatanpään
valtatien alla Koskikeskuksen liiketiloja on mahdollista jatkaa Ratinanlinnan
suuntaan. Myymälätilan maanalaista rakennusoikeutta on 1500
k-m2. Merkinnän tarkoituksena on helpottaa tulevia pohdintoja luontevien
kulkuyhteyksien järjestämisestä linja-autoasemalta rautatieaseman
matkakeskuksen suuntaan. Olevan kauppakäytävän kerrosalaa
on lisätty rakennetun tilanteen mukaisesti 100 k-m2:llä.
5.4 Kaavan
vaikutukset
5.41 Vaikutukset
rakennettuun ympäristöön
Asemakaavalla
ei ole vaikutuksia kaupunkikuvaan, sillä Koskikeskus pysyy muuttumattomana
ulkohahmoltaan.
Koskikeskuksen
sisäkäytävien kaventaminen ja vähentäminen on
palveluja ja elinkeinotoimintaa tukeva muutos. Uutta palvelutilaa on saatavissa
hukkatiloja käyttämällä, mikä parantaa keskuksen
kannattavuutta ja imagoa. Katujen alle tehtävät kauppakäytävät
yhdistävät Koskikeskuksen uuteen kauppakeskukseen ja matkakeskuksen
suuntiin luontevasti.
Koskikeskuksen
paikoitustilan puutetta voidaan helpottaa katujen alle rakennettavilla
paikoitustiloilla ja yhdystunnelilla uuteen kauppakeskukseen.
Katujen alle
tehtävät tilat ovat aina ongelmallisia kaduissa olevien putki-
ja johtovetojen vuoksi. Hatanpään valtatien alitukset ovat kuitenkin
valittavissa väljästi. Katujen alle tehtävien tilojen ja
tunneleiden kustannuksia ei voida tässä vaiheessa yksilöidä,
kuten ei myöskään kustannusten jakautumista toteutusosapuolten
kesken.
6 ASEMAKAAVAN TOTEUTUS
Asemakaavan
toteuttamista on hyvin vähän suunniteltu. Siksi toteutusta
ei voida tässä vaiheessa ajoittaa.
|