Hae
a a

Aika Linnainmaan ja Tipotien vastaanotoille varataan suoraan terveysasemalta

Julkaistu 13.7.2017 9.12

Linnainmaan ja Tipotien terveysasemien ajanvarauskäytäntö muuttuu: terveyspalvelujen neuvonnan (10023) sijaan Linnainmaan ja Tipotien asiakkaat ottavat suoraan yhteyttä omalle asemalleen. Uusi toimintamalli otetaan käyttöön terveysasemien kesäsulun jälkeen maanantaista 7.8.2017 lähtien.

Valokuva: Jalkojenhoito Tipotien terveysasemalla.

Muutos vaikuttaa kuitenkin jo nyt, sillä terveyspalvelujen neuvonta ohjaa sinne soittavien ja aikaa varaavien asiakkaiden asiat tiedoksi Linnainmaan ja Tipotien terveysasemille. Terveysasemilta ollaan yhteydessä asiakkaisiin 7.8. jälkeen. Kesäsulun aikana syntynyt ruuhka puretaan mahdollisimman pian.

- Tarvittaessa asiakkaalle varataan vastaanottoaika, mutta mahdollisuuksien mukaan hoitoa annetaan muutoinkin kuin vastaanotolla muun muassa puhelinneuvontana, apulaisylilääkäri Jukka Karjalainen kertoo.

Päivystyksellisissä terveysongelmissa voi edelleen olla yhteydessä suoraan terveysasemalle tai terveyspalvelujen neuvontaan. Iltaisin, öisin ja viikonloppuisin palvelee Acuta.

Käyttöön sähköinen yhteydenottolomake

Linnainmaan ja Tipotien terveysasemien asiakkaiden käyttöön tulee sähköinen yhteydenottolomake, johon voi kirjoittaa kuvauksen hoidontarpeesta. Lomake löytyy 7.8. alkaen osoitteesta www.tampere.fi/soteasiointi .

Lomakkeet käydään terveysasemalla läpi viimeistään seuraavana arkipäivänä. Potilaat ohjataan suoraan oikealle ammattilaiselle, joten hoidon suunnittelu nopeutuu nykyisestä.

- Toive on, että asiakkaat käyttäisivät ensisijaisesti lomaketta, kun heille ilmaantuu asiaa terveysasemalle, Karjalainen sanoo.

Tarvittaessa Linnainmaan ja Tipotien terveysasemille voi myös soittaa:

• Linnainmaan terveysasema: puhelin 03 5657 9023
  • Tipotien terveysasema: puhelin 03 5657 3939

Ajanvarauskäytännön muutoksesta johtuen Linnainmaan ja Tipotien terveysasemille ei voi enää varata sähköisesti aikoja hoitajille tai lääkäreille.

Kiireettömään hoitoon nykyistä nopeammin

Uuden ajanvarauskäytännön avulla pyritään nopeuttamaan kiireettömään hoitoon pääsyä. Tampereella on erityisesti lääkäreiden vastaanotoille pitkät jonot. Lääkäriaikojen heikko saatavuus johtuu osin siitä, että lääkärille ohjautuu myös sellaisia potilaita, joiden hoidosta voisi vastata esimerkiksi sairaanhoitaja tai fysioterapeutti tai joiden hoitoa lääkäri voi edistää puhelimitse tai sähköisten palvelujen avulla.

- Kun asiakkaalle on syntynyt hoitosuhde, voi hän jatkossa olla suoraan yhteydessä siihen ammattilaiseen, joka on nimetty hänen vastuuhenkilökseen. Näin myös lääkärin vastaanotolle pitäisi päästä aiempaa vaivattomammin silloin, kun se on tarpeellista, Karjalainen toteaa.

Jos kokemukset kokeilusta ovat hyviä, harkitaan uuden ajanvarauskäytännön laajentamista muillekin kaupungin terveysasemille.

Apulaisylilääkäri
Jukka Karjalainen