Hae
a a

Kimmo Kaivannon näyttely on avautunut Sara Hildénin taidemuseossa

Julkaistu 16.6.2017 13.20

Tamperelaissyntyinen taidemaalari, kuvanveistäjä, piirtäjä ja graafikko Kimmo Kaivanto (1932–2012) tunnetaan luontoaiheisista ja kantaaottavista teoksistaan sekä suosimastaan ultramariinin sinisestä väristä.

Kuva: Kimmo Kaivanto, Paketti jäällä, 1973 (det). Sara Hildénin säätiön kokoelma

Sara Hildénin taidemuseon näyttely kokoaa yhteen Kaivannon tuotannon keskeisiä teemoja. Maalausten, veistosten ja piirustusten ohella näyttelyssä on esillä teoksiin liittyviä luonnoksia. Näyttely perustuu Sara Hildénin säätiön kokoelmaan, johon kuuluu Kaivannon tuotannon keskeisimmät teokset, kaikkiaan 128 työtä. Näyttelyä täydentää muutama taiteilijan tuotannon kannalta olennainen laina muun muassa Kimmo Kaivanto säätiöltä.

Kimmo Kaivanto kuului runsaan kolmenkymmenen vuoden ajan tamperelaisen taide-elämän keskeisiin vaikuttajiin, mutta saavutti vankan aseman myös valtakunnallisessa taide- ja kulttuurielämässä. Hän edusti Suomea taidebiennaaleissa niin São Paulossa 1963, Pariisissa 1965 kuin Venetsiassa 1968 ja 1976. Hänelle myönnettiin Pro Finlandia -mitali 1972 ja professorin arvonimi 1995. Syntymä- ja kotikaupungissaan Kaivannon arvostus näkyy siinä, että hänet on kutsuttu monien Tampereen merkittävien julkisten teosten tekijäksi.

Suomen itsenäisyyden 100-vuotisjuhlavuoden kunniaksi näyttelyssä on esillä normaalisti Tampereen valtuustosalin aulassa sijaitseva tilausteos Tori (1976). Teos koostuu 13 erillisestä maalauksesta, joiden kaikkien kuva-aihe liittyy Tampereen historiaan.

Kimmo Kaivanto 16.6.–3.9.2017 Sara Hildénin taidemuseossa

Teksti Anne Kauramäki