Hae
a a

Museokeskus Vapriikki ja Finlayson Oy yhteistyöhön

Julkaistu 10.1.2017 13.29

Vapriikki ja Finlayson Oy solmivat sopimuksen jatkuvasta yhteistyöstä. Jatkossa Tampereen museoiden kokoelmiin tullaan tallentamaan suunnitelmallisesti vuosittainen otos Finlayson Oy:n uutta tuotantoa, valokuvia ja muuta materiaalia.

Tampereen museoiden laajojen kokoelmien hoitoon etsitään koko ajan uusia tapoja. Tavoitteena on tehdä yhä enemmän työtä yhdessä kokoelmista kiinnostuneiden yhteistyökumppanien kanssa. Uusi tärkeä askel tässä työssä on Finlayson Oy:n ja Vapriikin solmima sopimus yhteistyöstä Finlayson Oy:n tekstiiliteollisuuden historiaan liittyvien kokoelmien hoidossa.

Tampereen museoiden Finlayson-kokoelma on ainutlaatuinen ja kansainvälisesti merkittävä. Se sisältää tekstiilien tuotannossa käytettyjä koneita ja laitteita, tuotteita, valokuvia, arkistoa ja kymmeniä tuhansia tekstiilinäytteitä lähes kahdensadan vuoden ajalta. Nyt Tampereen museoiden kokoelmiin tullaan tallentamaan suunnitelmallisesti Finlayson Oy:n uutta tuotantoa. Lisäksi yhteistyössä yhtiön kanssa kehitetään Finlaysonin digitaalista kuosipankkia. Työ sisältää vanhojen tekstiilikokoelmien digitointia, valokuvausta, tutkimusta ja avaamista verkkoon kaikkien tutkittavaksi.

Sopimuksen myötä Finlayson Oy myös avustaa taloudellisesti vuosittain Tampereen museoiden Finlaysonin kokoelmiin liittyvää työtä. Uudenlainen yritysyhteistyö mahdollistaa osaltaan kokoelmatyön määrätietoisen jatkamisen ja monia uusia tekstiilikokoelmiin liittyviä palveluita.