Hae
Valikko
a a

Avopalvelujen asiakaskysely: Asiantuntevaa ja ystävällistä palvelua – kritiikkiä pitkistä jonoista

Julkaistu 3.1.2017 9.20

Tampereen kaupungin avopalvelujen vuosittaisen asiakaspalautekyselyn tuloksien perusteella sosiaali- ja terveyspalvelujen asiakkaat olivat vuonna 2016 varsin tyytyväisiä palvelujen laatuun. Eniten kritiikkiä keräsivät pitkät jonotusajat palveluihin.

Valokuva: Asiakkaana Hervannan terveysasemalla.

Kouluarvosanoin arvioituna kaikkien palvelujen yleisarvio oli Tampereella 8,53. Vuonna 2015 vastaava luku oli 8,62. Yleisarvion perusteella parhaimman arvosanan saivat aikuisneuvonta ja Etsivä työ.

Orivedellä vastaajat olivat edellisvuotta tyytyväisempiä. Palvelujen yleisarvio sai arvosanan 8,84, kun vuoden 2015 yleisarvio oli 8,55.

Laadun osa-alueista vastaajat olivat Tampereella tyytyväisimpiä saamaansa asialliseen kohteluun ja asiantuntevaan palveluun. Orivedellä vastaajat olivat lisäksi erittäin tyytyväisiä palvelun sijaintiin.

Eniten kehitettävää sekä Tampereella että Orivedellä puolestaan oli asiakkaan mahdollisuuksissa osallistua palvelunsa suunnitteluun ja arviointiin sekä palveluun pääsyn nopeudessa.

Vapaapalautetta kertyi lähes 2 250 kappaletta Tampereelta ja Orivedeltä noin 250 kappaletta. Palautteessa kehuja saivat asiantunteva ja asiallinen henkilökunta sekä ystävällinen ja ihmisläheinen palvelu. Eniten kritiikkiä annettiin pitkistä jonoista ja resurssien vähyydestä suhteessa palvelujen tarpeeseen. Lisäksi vastaajat toivoivat ajanvarauksen ja sähköisten palvelujen kehittämistä.

Loka-marraskuun vaihteessa 2016 toteutettuun kyselyyn kertyi yhteensä lähes 2 900 vastausta Tampereelta ja Orivedeltä. Kyselyn tuloksia sekä kertyneitä vapaapalautteita hyödynnetään palvelujen kehittämisessä.

Tiedotetta korjattu 3.1.2017:
Muutettu lausessa "Palvelujen yleisarvio sai arvosanan 8,84, kun vuoden 2015 yleisarvio oli 8,55." viime vuoden > vuoden 2015.

Suunnittelupäällikkö
Timo Tuurala