Hae
a a

Huumeongelmista kärsivien palvelut uudistuvat Tampereella

Julkaistu 7.12.2016 11.01

Tampereen kaupunki uudistaa huumeita käyttävien ihmisten ja heidän läheistensä palveluja. Palvelut on kilpailutettu ja hankinnassa on hyödynnetty palvelujen käyttäjien kokemuksia ja keskitytty palvelujen vaikuttavuuteen. Keskeisiä elementtejä kuntouksen arvioinnissa ovat hyvinvoinnin lisääntyminen yksilötasolla, haittojen vähentäminen yhteiskunnassa sekä resurssien tehokas käyttö.

Vuoden 2017 alusta lähtien apua saa kahdesta päihdepalveluyksiköstä, joiden toimipisteet ovat Hämeenpuistossa sekä Tullin alueella ja Tammelassa. Yksiköt ovat auki arkisin ja niihin voi tulla ilman lähetettä. Palvelut ovat asiakkaille maksuttomia. Molemmista yksiköistä saa saman sisältöisiä palveluja.

Uusi Hämeenpuiston päihdepalveluyksikkö (Hämeenpuisto 27) tarjoaa avohoidon palveluita huumeiden käyttäjille. Yksikön palvelut tuottaa Helsingin Diakonissalaitoksen Hoiva Oy:n ja Abnoy Oy. Palvelut perustuvat asiakkaiden osallisuuden vahvistamiseen. Jokaisella asiakkaalla on oma hoitopolku ja oma työntekijä ja jokaisen asiakkaan hoito räätälöidään yksilöllisesti.

A-klinikkasäätiön terveysneuvontapiste Nervi, K-klinikan korvaushoito ja Huumeklinikan avohoito yhdistyvät Jeesi-nimiseksi palveluksi, johon kuuluvat myös Silta-Valmennusyhdistyksen ja A-killan tarjoama yhteisötoiminta.

Jeesin toiminta perustuu yhteisöllisyyden ajatukselle. Jokainen voi osallistua oman kuntonsa mukaiseen toimintaan ja asiakkaat ovat osallisia Jeesin päätöksenteossa. Yhteisötoiminta tarjoaa kuntoutumisen mahdollisuuksia myös niille asiakkaille, jotka eivät lopeta päihteiden käyttöä.

Jeesi palvelee osoitteessa Sumeliuksenkatu 13 A. Terveysneuvontaa tarjotaan osoitteessa Hammareninkatu 10. Terveysneuvonta on anonyymiä. Yhteisöllistä toimintaa järjestetään Kumppanuustalo Arttelissa (Salhojankatu 42).

Asumispalvelut tukevat huumeiden käyttäjän itsenäistä selviytymistä. Kaukajärvelle avataan vuoden 2017 alussa peruskorjattu 23-paikkainen tuetun asumisen yksikkö, joka on tarkoitettu tamperelaisille huumehoidon asiakkaille. Tontilla on ennestään muun muassa kuntouttavaa työtoimintaa.

Tiedotetta muokattu 7.12.2016: Otsikkoa muokattu.

Sosiaalipalvelupäällikkö
Maritta Närhi